Poslední aktualizace: 3.4.2023 , svátek má

Poutní kostel Svatý kopeček u Olomouce na Hané

Skvělý výhledový bod na Hanou u Olomouce a sakrální památky

14.10.2012 | Ivan Zajíček

Je neděle, těsně před desátou ráno. Dnes začal zimní čas, tak všichni mohli spát o hodinku déle. Za chvíli přijede syn Štěpán s rodinou a vyrazíme na poznávací expedici na Svatý kopeček, ležící v jižním okraji Nízkého Jeseníku, kde se porozhlédneme po slavném poutním místě a dáme si oběd.

Svatý kopeček z rozhledny v ZOO

Pak pojedeme do Olomouce, kde se dceři Markétě narodil v září syn Tomášek. Tento týden prý naše rodná Země dosáhla již sedmé miliardy obyvatel, před dvanácti lety nás bylo "teprve" miliard šest. Tedy ročně nás přibude asi osmdesát miliónů. Za existenci lidstva se zde prý již vystřídalo přibližně sto miliard lidí, ale první miliarda byla dosažena překvapivě až v roce 1804. Nejlidnatější je stále Čína - 1,36 mld., následuje Indie a USA.

A tak jsme tohoto (nevím jestli slavného či neslavného) loňského listopadového světového rekordu dosáhli taky díky Tomáškovi a jeho pilným rodičům - olomouckým vzdělancům. Snad vnouček bude kráčet v jejich šlépějích!

Čtěte také: Rozhledna - vyhlídková věž na Svatém kopečku

Z dálnice odbočujeme směrem na Velkou Bystřici a pak jedeme směrem na Samotišky, vesnici pod Svatým kopečkem, kde jsem jako dorostenec hrával s přítelem Orlem proti místnímu klubu odbíjenou za TJ NHKG. Kdoví, kolik z bývalých mladíků by dnes dalo servis horem či vyskočilo na "sako". Bylo by to každopádně zajímavé pozorovat.

Slavný poutní kostel leží na nejjižnějším výběžku Nízkého Jeseníku a je v podstatě dominantou Olomoucka a díky hustým přilehlým lesům a zoologické zahradě z roku 1956 i častým cílem obyvatel hanácké metropole, dříve centra celé Moravy.

Šimonek u kašny V kostele

Uprostřed zoologické zahrady je lahůdka pro znalce - třicet dva metrů vysoká rozhledna s trojúhelníkovým půdorysem z roku 1975, odkud můžeme logicky zahlédnout i Praděd v Hrubém Jeseníku. Odtud, stejně jako od hlavní brány do kostela, máme jako na dlani celou úrodnou Hanou, kterou má člověk většinou zafixovanou jako rovinu s úrodnými velkými širými rodnými lány, krásnými na všechny strany.

Haná je v podstatě národopisný region - podobně jako Těšínsko, Slovácko, Valašsko či Chodsko (na Slovensku existuje analogicky třeba Orava, Kysuce, Liptov, Spiš, Gemer, Pováží, Ponitří atd.) a nemá s geomorfologickým členěním republiky pranic společného. Na západě sousedí Haná s Drahanskou vrchovinou a jižní částí Zábřežské vrchoviny (hanácký Mt. Blank - Velký Kosíř - 442 m n.m.) i s výběžky Hanušovické vrchoviny, na jihu pozvolna přechází ve Slovácko, na východě ji lemují Chřiby, Litenčická pahorkatina a Valašsko (Podbeskydská pahorkatina) a na severu hraničí s Nízkým Jeseníkem (převážně s Oderskými vrchy i Tršickou pahorkatinou) a také s Moravskou bránou.

Šimon  na Kopečku

Podstatnou část Hané tvoří Západní Vněkarpatská sníženina Hornomoravský úval, což je nížina kolem horního toku řeky Moravy, má rozlohu 1 315 km2 a je na dvacátém prvním místě z devadesáti čtyř celků v České republice. Dalšími částmi Západních Vněkarpatských sníženin jsou Dyjsko - svratecký úval, Vyškovská brázda a Moravská brána.

Vněkarpatské sníženiny oddělují Český masiv od Západních Karpat. Samotný celek Hornomoravský úval se člení dále na podcelky Prostějovská pahorkatina, Středomoravská niva (město Olomouc), Holešovská plošina a Uničovská plošina. Nepatrně se dotýká i Vizovické vrchoviny a Hostýnských vrchů. Nejvyšší bod Hornomoravského úvalu je Šumvaldská horka - 331 m n.m a nejnižší bod leží pro změnu v údolní nivě Moravy u Otrokovic (181 m n.m.).

Cestou z Ostravy do Olomouce vidíme pro změnu nejvyšší bod Moravské brány - Lučickou stráž (339 m n.m.), kterou jsem poprvé navštívil teprve vloni z Bělotína a túru jsem chytře spojil s Maleníkem v Podbeskdyské pahorkatině.

Takže i na Hané to zase není zase tak úplně jednoduché a já jsem si dříve při častých jízdách po dálnici z Ostravy na Prahu kladl otázky, cože to jsou kolem za kopečky. Teď už to naštěstí vím, ale nejsem si jist, že to někoho dalšího z mé milé rodiny zajímá natolik, že by byl ochoten se nad tím alespoň zamyslet.

Hledáme vhodné místo pro parkování a vystupujeme z auta. Pomalu kráčíme na malé předměstí, které je tvořeno několika budovami, řadou stánků s občerstvením a suvenýry i starou kašnou, kde se fotografujeme. Kupuji Šimonkovi turistickou nálepku do wanderbuchu a dáváme si tři krásná razítka od ochotného mladého prodavače, jenž závdavkem přidává odborný výklad o dějinách tohoto místa.

V roce 1663 na místě zalesněného kopce nechal olomoucký obchodník s vínem Jan Andrýsek vystavět na tehdejší Svaté hoře (Heiligenberg) kapli, kterou však zbořili za švédské okupace vojáci. Ale již v roce 1650 ji nahradil kostel, který byl postupně přebudováván až do poloviny osmnáctého století.

Poutní chrám Navštívení Panny Marie byl při návštěvě papeže Jana Pavla II. v roce 1995 prohlášen za baziliku minor. Vnitřek chrámu jsme pak navštívili a tiše jsme obdivovali sochy, klenby, kopule, oltář, strop a boční kaple. Celý komplex je široký devadesát sedm metrů a dlouhý sedmdesát pět metrů. Tedy velmi úctyhodná stavba, která budí i v atheistech úctu a pokání.

Krása… Rozcestník na Kopečku

Pak jsme se již docela hladoví odebrali do útulné restaurace U Macků (vzpomněl jsem si na svého bývalého spolupracovníka z pecí pětasedmdesátiletého Pepu Macka z Havířova, se kterým jsme s chutí tavili a na nočních směnách hráli šachy), kde jsme velmi dobře pojedli za přijatelné ceny a tříletý Šimonek dokonce dostal svoji vlastní židličku se stolem, což kvitoval pozitivně a rozložil si něj svůj wanderbuch, ve kterém nám pyšně ukazoval získaná razítka z různých koutů naší vlasti.

Jsem rád, že tato poněkud podivná tradice rodu zůstala zachována, něco podobného má i Ivan pro Honzíka, se kterým se toulají s Bárou v současné době v Jizerských horách a v Českém ráji. Markéta má doma taky čtyři plné - aspoň bude vědět, kde ji po kotárech "tata" vodil a tahal.

Potom jsme ještě zajeli k ZOO, aby měla děcka představu, jak to tam vypadá, až tam půjdou příště na celý den a míříme si to již z kopce do Olomouce. Kdo chce vidět Hanou jako na dlani, nechť vyrazí na Svatý kopeček. A turisticky se tam vyžije - hustá síť turistických značek směřuje odtud na všechny světové strany!

Svatý kopeček na turistické mapě

Hory Trek hřebenem Velké Fatry na Malou Fatru, Fatransko-turčanský Karpattrek (7)
Hory Divokou stopou Rodop (1), první seznámení s divočinou
Hory Hřebenovka Velké Fatry - Velkofatranská magistrála, Fatransko-turčanský Karpattrek (6)
Slovenský ráj Barborka Sněžka Krkonoše, ubytování Karlštejn Žiarska chata Říp Beskydy, ubytování Praděd Hranická propast Vrbické pleso Batohy Lysá hora Měsíc Turistické boty Pieniny Loket Malá Fatra Helfštýn Chalupská slať Štrbské pleso Chopok