Poslední aktualizace: 13.1.2021 , svátek má
Treking > Rozhledny > Hřebečský hřbet, rozhledna Strážný vrch (610 m)

Hřebečský hřbet, rozhledna Strážný vrch (610 m)

Vyhlídka na Hřebečském hřbetu u Mladějova

6.4.2011 | Martin Jílek

Jak jsem již psal v minulém článku o jedné z našich rozhleden, poslední dobou, bohužel, vznikají převážně unifikované rozhledny, nebo se jejich projekty kopírují a ztrácí svou jedinečnost. Byl jsem proto zvědavý na novou stavbu, která vyrostla na přelomu let 2009/2010 na Hřebečském hřebeni poblíž města Moravská Třebová.

Rozhledna

Návštěvu rozhledny je ideální spojit s prohlídkou Hřebečských důlních stezek, které zde byly vybudovány za přispění fondů EU (info: www.hrebecskedulnistezky.cz). Po příjezdu na nádraží Mladějov na Moravě najdeme úvodní informační tabuli s plánem stezek a informacemi.

Naproti nádraží se nachází areál Průmyslového muzea Mladějov, odkud v sezóně vyjíždí vlaky po úzkokolejné železnici, která kdysi sloužila k dopravě žáruvzdorných jílů z dolu Hřebeč k dalšímu zpracování. Informace o jízdních řádech nalezneme na této adrese: www.mladejov.cz.

Od nádraží se dáme po žluté turistické značce roztahanou vesnicí na kraj lesa, kde přejdeme železnici a dojdeme na rozcestí. Zde je nejlepší odbočit na zelenou TZ a po ní dojít na Mladějovské hradisko se 7 m vysokým posedem, který sice nepřipomíná rozhlednu, ale výhledem leckterou předčí. Historie tohoto místa je spjata se staroslovanským hradištěm a později středověkým hradem. Trestné výpravy českého krále na neposlušné pány srovnaly hrad se zemí a dodnes se dochovalo jen pár zbytků.

Výhled

Od hradiska pokračujeme po zelené značce k rozcestí s červenou a po ní se paralelně s trasou NS vydáváme vstříc rozhledně. Překročíme místní silnici a odpojujeme se od červené TZ na lesní cestu, která nás traverzem dovede pod Strážný vrch. Rozhledna není stále vidět a posléze se ukáže proč, nestojí na vrcholu nýbrž pod ním. Vpravo od něj se nachází její velmi zajímavá stavba, která má symbolizovat těžní věž a vrcholová vyhlídka štolu s jejím vyztužením.

Pod rozhlednou si můžeme odpočinout na dřevěném odpočívadle. Tím pozitiva končí. Po zdolání 67 schodů zjistíme, že z rozhledny je menší výhled než z posedu na Mladějovském hradisku. Na jedné straně výhledu brání kopce Hřebečského hřebenu a na druhé straně je výhled místy rušen vzrostlými stromy.

Po Hřebečských naučných stezkách můžeme pokračovat podél zajímavých informačních tabulí, replik či skutečných štol bývalých dolů, nebo polorozpadlého dolu Hřebeč a zajímavé kovové vyhlídky Nad doly k silničnímu tunelu Hřebeč, odkud je hlavně o víkendu velmi mizerné autobusové spojení do Moravské Třebové nebo Svitav (na www.idos.cz hledejte zast. Koclířov, Hřebeč, tunel). Ti, co ještě mají v nohách sílu, mohou dojít po místní silnici přes Kamennou Horku na zast. Svitavy - Lány.

Štola

Pozn. red.: Dřevěná rozhledna Strážný vrch stojí v nadmořské výšce 610 m. Slavnostní otevření se konalo 4.7.2010. Celková výška rozhledny činí 17 m, vyhlídková plošina, na kterou vede 67 schodů, je ve výšce 14 metrů. Rozhledně je volně přístupná celoročně. Z rozhledny přehlédnete velkou část Zábřežské vrchoviny, Orlické hory i Králický Sněžník.

Rozhledna Strážný vrch na turistické mapě

Rozhledna Strážný vrch u Hřebeče (Šárka, 16.05.2015, 22:19 )
K rozhlědně Strážný vrch vede krásná cesta, široká, a skoro se ani nejde do kopečka. Autem se tam nesmí, i když by se tam dalo klidně vjet. K rozhledně vede modrooranžové značení, dojde se k ní pokaždé po levé straně v odbočkách.
Video (anonym, 23.11.2012, 18:20 )

+ Rozhledna Pastýřka na Pastvisku u Moravské Třebové
+ Hřebečský hřbet s "hřívami" a "palicemi"
+ Rozhledna na Andrlově chlumu, Ústí nad Orlicí
+ Rozhledna na Anenském vrchu, Orlické hory
+ Orlické hory, turistická mapa on-line