Poslední aktualizace: 31.3.2024 , svátek má

Výstup na Velký Lopeník (914 m) v Bílých Karpatech

Výstup na vrchol, trasa ze Starých Dílů

18.3.2009 | Theodor Teshim

Cílem dnešního článku z volné bělokarpatské série bude přiblížit zeleně značený výstup na Velký Lopeník (912 m) ze samoty zvané Staré Díly nedaleko obce Březová. Po zelené pak sestoupíme až do Lopenického sedla, z něhož naznačíme možnosti dalšího pokračování túry.

Výstup ze Starých Dílů

Bílé Karpaty

Do Starých Dílů, samoty u silnice mezi Březovou a Novou Bošácou, je asi nejvhodnější dojít přes Novou horu (552 m) z Květné. Tato část obce Strání má dobrou dostupnost hromadnou dopravou, zdolání zmíněného nízkého vrcholu může sloužit jako rozcvička před Lopeníkem, ionty lze narychlo doplnit z minerálky, jež vyvěrá Janáčkovým pramenem (viz samostatné články).

Od rozcestníku "Staré Díly" se vydáme poměrně delší pasáží krajem pole proti proudu mírně meandrujícího Zlatného potoku. Kochat se můžeme výhledem jak na Velký Lopeník, tak na Studený vrch (646 m), za námi se za hezkého počasí zvedá majestátná Velká Javorina (970 m).

Značek je tu poskrovnu, nicméně orientačně je tento úsek snadný - skutečně je nutné se dle pokynu na rozcestníku držet potoku až k začátku lesa. Cestu v závěru mírně komplikuje jen dvojí přelézání elektrického ohradníku. (Za ohradou na druhé straně potoku se v prosinci 2008 páslo poměrně nevídané plemeno huňatých krav).

Po vstupu do lesa se záhy přebrodíme na druhý břeh Zlatného potoku a začneme stoupat. Nejprve má cesta převážně listnatým lesem poměrně mírný sklon, lehce zahýbá doleva. Asi 500 m za brodem se napojíme na širokou lesní komunikaci, po ní kráčíme dalších přibližně 400 m. Poté se odpojujeme doleva, prudce stoupáme lesem asi 100 m a následuje další křížení široké lesní cesty. Značka nás však tentokrát nenechává vydechnout a žene do dalšího stoupání.

Rozhledna na Velkém Lopeníku Cesta lesem

Po posledním křížení lesní cesty se trasa narovnává, stezka mezi listnáči se mění v lesní cestu smrkovým hustníkem, okolí v nás může snadno vzbudit falešnou naději na konec utrpení výstupu. Jedná se však jen o klamné zdání, útěchou přes nejprudší částí, jež se nevyhnutelně blíží, nám mohou být průhledy mezi stromy dovolující omezené výhledy k východu. Pohraniční patníky signalizují, že se ocitáme na státní hranici, značka ji až téměř k Malému Lopeníku (881 m) neopustí.

Stezka náhle zahýbá k hranici doleva a začíná velmi ostře stoupat přímo podél patníků. Skutečný konec "výplazu" oznamuje až zmírnění sklonu cesty, kolem které se objevují staré listnáče bizarních tvarů kmenů, k vidění jsou tu i skupiny kmenů rostoucí z jednoho pařezu (byly založeny tzv. pařezováním). Opravdu příjemné zpestření náročné cesty. Na konci již mezi stromy zahlédneme dlouho očekávanou siluetu nové rozhledny na Lopeníku. Z Květné jsme ušli 6,5 km, náročná trasa ze Starých Dílů pak byla dlouhá pouhé 3 km.

Na Velkém Lopeníku (914 m)

Na druhém nejvyšším bodě Bílých Karpat tojí za to vyšlapat těch pár metrů navíc za kruhovým výhledem z vrcholku vyhlídkové věže. (Ti, kdo považují Jelenec vysoký 925 m za samostatný vrchol, nikoli za jednu z rozsoch Velké Javoriny, umisťují Velký Lopeník na pomyslnou třetí příčku stran nadmořských výšek bělokarpatských vrcholů.)

I ze samotného vrcholu Lopeníku se otevírají výhledy hlavně východním a severovýchodním směrem na slovenskou stranu pohoří, jak na bližší vrcholy Bílých Karpat, tak na vzdálenější Strážovské vrchy a severní část Povážského Inovce.

Výstup lesem na Malý Lopeník Informační tabule na naučné stezce

Poblíže nalezneme turistický altán (možnost nouzového přespání až pro 6 lidí), rozcestník, ohniště, množství laviček, informační ceduli Naučné stezky "Lopeník", několik cedulí s fotografiemi okolí, dřevěný kříž a rozcestník, pomník vojákům padlým při osvobozování okolí v dubnu 1945 i značenou odbočku k prameni (pitné) vody (blíže v samostatném článku).

Velký Lopeník - Lopenické sedlo

Poslední úsek naší trasy je vyloženě snadný, jedná se o mírné klesání po širokých komunikacích, řečeno slovy autorů mých oblíbených průvodců z řady Olympia po "pohodlných" lesních cestách. Z Vrcholu Velkého Lopeníku přijdeme po asi 1,5 km k rozcestí "Pod Malým Lopeníkem". Zde nám úkryt před nepohodou může poskytnout rozměrný přístřešek (tip na nouzový bivak), poučení stran informací o lesích Bílých Karpat lze načerpat z informační cedule zastavení Naučné stezky "Lopeník" (5a).

Od rozcestí se můžeme pustit po žluté za krásami kopaničářské obce Lopeník, na tamní autobusovou točnu to máme další 4 km. My však setrváme na zelené a zmíněnou pohodlnou cestou se přesuneme severněji, čeká nás jen jedno odbočení doleva na užší lesní cestu a po 2,5 km vyjdeme z lesa na kraji luk nad strhující krajinou scenérií, jež představuje lučinaté Lopenické sedlo s rozptýlenými samotami a polosamotami. Nedaleko rozcestníku se skrývá starý kříž.

Kam dále?

Z Lopenického sedla se můžeme vypravit rovněž do Lopeníku (asi 1,5 km na bus), zůstaneme-li věrni zelené značce odmění se nám tím, že nás bezpečně dovede přes rekreačně značně využívanou oblast Mikulčina vrchu (798 m, asi 1 km ze sedla) po hřebenové asfaltové silnici k motorestu Rasová na zastávku autobusu u Nového Dvora na frekventované silnici E 50 (5,5 km ze sedla).

Spoje odsud jezdí do Bojkovic (vlak, bus) i Uherského Brodu (vlak, bus). Přes Mikulčin vrch a Vyškovec (794 m) je rovněž možné sestoupit do Starého Hrozenkova (asi 7,7 km ze sedla), využít lze část orientačně nenáročné Naučné stezky "Okolo Hrozenkova" (autor článku se svou hodnou a statečnou ženou takto potmě v mrazivém větru doklopýtal o Vánocích 2008 z Lopenického sedla přes Starý Hrozenkov až do Žítkové).

Velký Lopeník na turistické mapě

Pařezování (Marek, 18.03.2009, 18:25 )
Souhlasím s autorovým líčením úmorného výstupu na Lopeník z této strany. Myslím, ľe to bude podobný krpál jako z Květná na Javorinu. Kdyľ jsem tudy předloni ąel, také mě zaujalo několik zvláątních stromů, proto se chci zeptat, zda je zmíněný výsledek pařezování zachycen na tomto mém snímku: http://www.obrazok.eu/files/lu2umc83z2g4sakdjv00.jpg

+ Velký Lopeník (912 m), Bílé Karpaty
+ Sestup z Velké Javoriny do Květné, Bílé Karpaty
+ Můj první Klondyke aneb lednová noc s trampy v Bílých Karpatech
+ Z Javorníku nad Veličkou na Velkou Javorinu (970 m), nejvyšší vrch Bílých Karpat
+ Bílé Karpaty opravdu bílé
+ Nová hora (552 m), Bílé Karpaty
Aktuální počasí Zverovka Sněžka Krkonoše, ubytování Soumrak Karlštejn Kamenná chata Roháče, ubytování Macocha Hranická propast Letní obloha Zámek Hluboká Elbrus, Kavkaz Kráľova studňa Javorníky Porubský bludný balvan Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso