Poslední aktualizace: 12.10.2017 , svátek má
Treking > Tipy na výlet > Slovenské hory, novinky

Lávka přes Oravu a cesta na Šíp stále uzavřeny

12.7.2011 | Otakar Brandos

Jak jsme informovali již před měsícem, na základě informace kamaráda Hynka S., je pěší lávka přes Oravu od stanice Kraľovany-zastávka cestou na Šíp stále uzavřena. Bylo tomu tak i před pár dny, kdy jsme sem zajeli cestou z Nízkých Tater.

Lávka přes Oravu

Lávka přes Oravu je skutečně neprůchozí, náhradní trasa vede přes obec Žaškov. Vstupu na lávku je zabráněno navařeným pletivem, dřevěný povrch lávky byl rovněž odstraněn, takže zůstala jen holá nosná konstrukce, což je nakonec dobře vidět z ilustrační fotografie.

Jak se mi podařilo zjistit při telefonickém rozhovoru s majitelem a správcem objektu i přilehlých pozemků, je nutná rekonstrukce lávky i příjezdové cesty. Na tu však není dostatek financí a místní chataři i urbáři, kteří lávku 25 let bezplatně využívali, nechtěli ani dílem na obnovu přispět. Nyní se prů jedná o odprodeji, avšak termín zprovoznění lávky (a tím pádem i turistické trasy na Šíp) není znám ani výhledově…

Lávka přes Oravu padla za vlast

13.6.2011 | Hynek Skořepa

Před pár dny jsem přecházel masiv Šípu ze Stankovan na Malou Fatru a narazil jsem na nečekaný problém. Kovová lávka přes Oravu u železniční zastávky Kralovany je neschůdná. Místní mne sice varovali, ale říkal jsem si, že ji nějak přelezu. Nejde to. Všechna prkna jsou pryč a vstupy na lávku jsou zavařeny kovovými mřížemi.

Musel jsem jít po neznačených cestách proti proudu Oravy až do Žažkova, kde se dá přejít silniční most do Párnice. Z Párnice jsem pak pokračoval po modré směr sedlo Medziholie. Lidé se takto snadno mohou dostat do problémů (ještě loni lávka fungovala), obcházení trvá několik hodin.

Uzavírky turistických chodníků v Tatrách a odklízení stromů

31.5.2011 | Otakar Brandos

Státní lesy TANAPu na svých webových stránkách upozorňují na probíhající a plánované uzávěry některých turistických chodníků v Tatrách před nastávající hlavní turistickou sezónou.

Lesní kalamita

Vedení TANAPu prosí o pochopení při provádění výrubů stromů v blízkosti turistických chodníků. Suché stromy po předchozích kůrovcových (a větrných) kalamitách, které přímo ohrožují pohyb turistů, musejí být pořezány. Údajně budou stromy ponechány na místě a zajištěny před samovolným posunem.

Uzavírky se přímo týkají i nejfrekventovanější tatranské trasy - Tatranské magistrály. Níže uvádíme harmonogram jednotlivých uzavírek, které se ale mohou v případě nepřízně počasí posunout. Uzávěrky nejsou naštěstí trvalé a s jistým omezením se dá procházet i během výrubů. Na probíhající práce upozorňují výstražné tabule i pracovníci lesů. Práce probíhají v týdnu, víkendy jsou naštěstí bez omezení.

V Tatrách již rozkvetly krokusy!

4.4.2011 | Otakar Brandos, foto Krystyna Jaworska

Letošní zima si s námi opět docela pohrála. Sněhové podmínky byly poměrně špatné, tedy alespoň ve většině slovenských pohoří. V lednu bylo tolik sněhu jako Krokusy v březnu či dubnu no a nyní na počátku dubna jsou již některé partie zcela bez sněhu.

V Cholowské dolině i na řadě dalších míst v Tatrách (mimo slovenské strany, kam díky sezónním uzávěrům nesmíte) se v těchto dnech můžete pokochat koberci krokusů, jejich fialové kalichy krášlí louky v dolinách i horské stráně. Připojuji několik fotografií, které mi poslala kamarádka z Polska, jež v minulých dnech Tatry navštívila a tu nádheru zvěčnila. Možná je to dobrý tip pro všechny fotografy a milovníky Tater.

Krokusy, Chocholowská dolina Krokusy Trzydniowianski Wierch

Novinky z Muránske planiny

27.1.2011 | Hromada Milan, ilustrační foto Otakar Brandos

Na Muránskej planine sa v poslednom roku 2010 udiali viaceré významné kroky, o ktorých môžem podať informácie. Sú pravidelne aktualizované na web stránkach: www.kpmp97.estranky.sk a www.muranhrad.estranky.sk aj keď v skrátenej forme. Bohužial prestala fungovať web stranka Správy NP Muránska planina. Odchodom webmajstra sa prestala aktualizovať, čo je na škodu veci.

Veľká lúka, Muránska planina

V priebehu roka 2010 sa realizoval projekt Živé chodníky 2010 Nadácia Ekopolis a fy TOYOTA Klub priateľov Muránskej planiny (KPMP). Správa NP Muránska planina úspešne rekonštruovala Náučný chodník na hrad Muráň z obce Muráň, kde sa vymenilo 7 tabúľ, nainštaloval sa Vstupný panel NCH a jeho nástup bol označený Vstupnou bránou. Taktiež boli opätovne v rámci tohoto projektu nainštalované 3 ks panelov v sedle Javorinky, ktoré boli v roku 2009 odcudzené. Podstatná úprava prebehla pod hradom, kde prameň vody dostal dôstojnú podobu, ktorú si zasluhoval. Fotodokumentácia je na web stránkach.

Muránsky poník

V roku 2009 jaskyniari z Revúcej (Ing. Poprocký a Ing. Rusnák) započali rekonštrukciu hradnej studne s cieľom studňu zakryť a začať s jej čistením. Som rád, že som mohol po 15 rokoch nazrieť opätovne do studne, zábery sú fantastické. Dnes je studňa vymurovaná do pôvodného profilu nad terénom a je zakrytá kvôli bezpečnosti návštevníkov. Bude následovať vybudovanie plošiny so šachtou a následné čistenie.

Chcem pozornosť návštevníkov upriamiť na sedlo Zbojská, prípadne Zbojnícky dvor, kde je vybudovaný salaš, bryndziareň, ubytovanie a v neposlednej miere NCH zbojníka Surovca, súčasťou ktorého je sprístupnenie NPR Čertova dolina v dlžke 4,9 km.

V decembri 2010 bolo slávnostné otvorenie stanice v sedle Burda - chov huculov na planine, čo si zasluhuje osobitnú pozornosť. Takýchto staníc má byť po planine ešte 6. Zbojská má samostatnú web stranku. KPMP má spracovaného Sprievodcu zrúcaninou hradu Muráň, ktorú po zaistení financií chceme aj knižne vydať ešte v tomto roku.