Poslední aktualizace: 21.10.2019 , svátek má

Skalní okno na Velkém Maníně, Súlovské vrchy

Skalní okna v Súlovských vrších - Velký Manín

17.5.2012 | Otakar Brandos

Skalních oken, bran a skalních mostů nalezneme na Slovensku a v sousední České republice velké množství. Mezi turistickou veřejností je notoricky známo pouze několik z nich, většinu těchto útvarů zná jen poměrně úzký okruh zasvěcenců.

Skalní okno, Velký Manín

Jedním z takových utajených skalních oken je skalní okno na Velkém Maníně v Súlovských vrších. Je to také skalní okno, které stálo u zrodu našich fotohádanek, bylo předmětem vůbec první naší fotohádanky.

Toto skalní okno leží na úzkém východním skalním hřebeni, který vybíhá od severního vrcholu Velkého Manína, nejvyššího vrcholu Súlovských vrchů. K oknu nevede turistická značka, ale vyšlapaný chodníček svědčí o tom, že turisté sem zavítají poměrně často odbočením z jižněji ležící turistické značky.

Skalní okno na Velkém Maníně dosahuje výšky asi 5 m, maximální šířka něco přes dva metry. Skalní okno vzniklo erozí méně odolných vrstev vápenců a následnou perforací skalního hřebene. Její větší sourozenci - Gotická brána a Obrovská brána leží o kus severněji v podcelku Súlovské skály.

Čtěte také: Obrovská brána, Súlovské skály

Možná, že bych měl dané okno nazývat skalní bránou, ale nepodařilo se mi nalézt v odborné literatuře jednoznačnou definici. Při pojmenovávání skalních oken, bran či mostů autoři vycházejí z mixu velikosti a tvaru jednotlivých objektů. Skalní okno je obvykle menším otvorem ve skále, jenž nedosahuje až k úpatí. Narozdíl od skalní brány, jejíž otvor dosahuje až k úpatí skály, kde zároveň dosahuje největší šíře.

Skalní okno (brána?)

Znám ale několik útvarů, které se v mapách nazývají skalními okny a přitom k úpatí skály dosahují. Jedná se ale o menší okna (brány), které navíc u paty skály nedosahují největší šíře. Přesnou definici skalního okna, skalní brány či skalního mostu jsem nenalezl, třeba někdo ze čtenářů doplní odkaz dole v diskusi.

Skalní okno na Velkém Maníně, mapa

No vidíte, ěkoda, (-OB-, 25.05.2012, 07:05 )
že jsem článek nedal na web o chlup dříve. Okno je u kóty 848 m na hřebeni nad žlutou značkou kousek za zlomem chodníku při sestupu ze severního vrcholu Velkého Manína. Přibližná poloha je 49° 8' 4.1" N, 18° 30' 10.9" E. Připojím k článku ještě podrobnější mapku.

+ Pravčická brána, Jetřichovické stěny - největší skalní brána v Evropě
+ Gotická brána, Súlovské skály
+ Obrovská brána, Súlovské skály
+ Vrch Průchodnice je skutečně průchozí!
Hory Bouřky. Existuje na horách a v přírodě spolehlivá ochrana před bouřkou?
Hory Poohří a Krušné hory aneb od hradů v Poohří vzhůru na Klínovec
Hory Přes Ploskou poloninu a údolím Černé Tisy do Jasině - dva dny sám v horách Zakarpatí