Poslední aktualizace: 2.12.2022 , svátek má
Treking > Skalní města > Skalní brány, skalní útvary v Ralské pahorkatině

Skalní brány, skalní útvary v Ralské pahorkatině

Tipy na výlet v severních Čechách

Ralská pahorkatina je velmi bohatá na zajímavé skalní útvary a mezi ty nejzajímavější rozhodně patří skalní brány, kterých tu najdeme hned několik. Největším a nejzajímavějším skalním branám Ralské pahorkatiny je věnován tento malý přehled.

Skalní brána u Hradčan

Skalní brána u Vojtěchova má trojúhelníkový tvar

Skalní brána u Hradčan se svou výškou 5 m a šířkou 4,5 m je největší skalní bránou Ralské pahorkatiny a patří i mezi největší u nás. Nachází se v Hradčanských stěnách a je velmi dobře dostupná po zelené značce z obce Hradčany, ležící mezi městy Mimoň a Doksy. V bezprostřední blízkosti skalní brány se nachází ve skalním bloku mohutná pseudokrasová jeskyně s několika vchody, zvaná Psí kostel.

Čtěte také: Svojkovské skály - soused Sloupského skalního města v Ralské pahorkatině

Švarcvaldská brána

Švarcvaldská brána se nachází v přírodní památce Divadlo pod stolovou horou Široký kámen mezi skalními hrady Děvín a Stohánek. Brána má výšku asi 1,5 m a šířku 2 m. V blízkém okolí se nachází celá řada zajímavých forem zvětrávání pískovců. Jedná se hlavně o železité impregnace, které vyvětrávají v podobě silných rour z povrchu pískovců. Uvidíme zde i pseudoškrapy, skalní dutiny a římsy. Od blízké zeleně značené cesty vede k přírodní památce Divadlo se Švarcvaldskou bránou odbočka.

Skalní brána u Hradčan překvapí svými rozměry Skalní brána u Hradčan

Svojkovská skalní brána

Svojkovská skalní brána je velice pěkný skalní útvar, který je ukrytý v prudkém skalnatém svahu nad obcí Svojkov ve Svojkovských skalách. Patří mezi menší skalní brány s výškou asi 1,3 m a šířkou 2 m. Dříve se nacházela v hlubokém lesním porostu, ale v současnosti je skalní svah odlesněn a skalní brána je lépe nalezitelná. Nevede k ní ale žádná značená cesta a musíme k ní vystoupat strmým svahem po nepatrné pěšině, která odbočuje od širší lesní cesty nad svojkovským hřbitovem. Ideálním řešením je zeptat se na cestu v kiosku na začátku Modlivého dolu, kde sedávají místí chalupáři a trempové.

Skalní brána (Švarcvaldská) v přírodní rezervaci Divadlo Svojkovská skalní brána

Skalní brána u Vojtěchova

Skalní brána u Vojtěchova je další krásnou skalní bránou, nacházející se nad Kokořínským dolem u osady Vojtěchov a patřící mezi méně známé skalní útvary Kokořínska. Skalní otvor je trojúhelníkového tvaru o výšce asi 2 m a šířce 3 m. K bráně značená cesta nevede a musí se trochu hledat. Půjdeme po zeleně značené cestě z Vojtěchova na Jestřebici a asi 100 m před značenou odbočkou na Jestřebické pokličky odbočíme vlevo do zalesněné rokle. Vlevo na hřbetu nad roklí se pak nachází skalní brána a lze ji zahlédnout i z větší vzdálenosti.

Svojkovská skalní brána s výraznými žílami oxidů železa Skalní brána u Vojtěchova Skalní brána u Vojtěchova má trojúhelníkový tvar

Bazaltová brána na Lysé hoře

Bazaltová brána na Lysé hoře je zvláštní a téměř neznámý skalní útvar na vrcholu L ysé hory (365 m) severně od Bělé pod Bezdězem. Vrchol hory je rozštěpen bývalým lomem a u samého vrcholku se nachází unikátní brána vypreparovaná v olivinickém bazaltu. Někdy je tento zajímavý skalní útvar popisován jako skalní okno.

Bazaltová brána  na Lysé hoře

Přístup je od silnice z Bělé pod Bezdězem do Ralska. Vydáme se po lesní cestě, která je první odbočkou vpravo ze silnice za uprchlickým táborem Bělá - Jezová. Dojdeme k vodojemu a pěšina zde odbočuje vlevo do bývalého lomu uvnitř Lysé hory, kde vysoko nad námi spatříme i bránu. Od vodojemu můžeme po úzké stezce vyšplhat okolo brány až na vrchol Lysé hory, který je však zarostlý a bez výhledu.

V rozlehlé oblasti Ralské pahorkatiny se dá objevit spousta menších a nepojmenovaných skalních bran a branek. Jedna velice pěkná branka se například nachází v jedné bezejmenné rokli ve Vranovských skalách pod horou Ralsko nedaleko Mimoně a dá se přes ni zkrátit cesta pod mohutným pískovcovým masívem.

U Bazaltové brány na Lysé hoře Malá skalní branka ve Vranovských skalách Treking.cz - diskuze
Jupiter Panská skála Rýchorská bouda Hrad Sovinec Zámek Hluboká Šerák Šerlich Macocha Venuše Sluneční soustava Motýli Matterhorn Hukvaldy Zvířetník Konopiště Mars Cumulus Velhartice Bouřky Kvasar Opruzeniny Boreč

1. Jeskyně Jeskyně Šipka, pravěké obydlí lovců mamutů ve Štramberku
2. Jeskyně Zbrašovské aragonitové jeskyně: Hydrotermální jeskyně Hranického krasu, Teplice nad Bečvou
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR