Poslední aktualizace: 18.5.2019 , svátek má

Vyhlídky, rozhledny Nízkého Jeseníku turisticky

Rozhledy ze střechy Nízkého Jeseníku

2.4.2010 | Ivan Zajíček

Pokud si připustíme fakt, že na rozhledně druhé nejvyšší hory Nízkého Jeseníku - Velkého Roudného (780 m) jsme výše než na vrcholku zalesněné "zlaté" Slunečné (800 m), můžeme si skutečně připadat jako na střeše tohoto horského celku. A tak jako tam, býváme občas odměněni - tedy pokud je hezky, vylezeme odvážně nahoru a nespadneme.

Cvilín z rozhledny v Úvalně

Za podkroví v tomto případě považuji další rozhledny v nižších oblastech Nízkého Jeseníku, ať již je to Ježník u Krnova, Cvilín nad Krnovem, Kudlichova rozhledna v Úvalně, Kanihůra v Bílově, Šance v Jakubčovicích , rozhledna mezi divou zvěří v ZOO na Svatém kopečku nad Olomoucí či výhledová plošinka na střeše památníku Ostravské operace v Hrabyni.

Další rozhledny mě nenapadají - pokud tedy za ně nepovažuji Černou věž či Bezručovu vyhlídku v Hradci nad Moravicí, altánek Belaria nad řekou Moravicí v oblasti Žimrovic či malou rozhledničku na úpatí Landeku. Ale tam se nejedná o kruhové rozhledy ani náhodou. Avšak i tak je jich v podstatě dost - nemyslíte? A to jsem možná na něco zapomněl.

Rozhledna na Velkém Roudném

Rozloha Nízkého Jeseníku jako celku (má osm podcelků!) je úctyhodných 2 894 km2, což předstihuje i další "mamutí" geomorfologické (schválně neříkám - horské!) celky jako Křižanovská a Křemešnická vrchovina. Dříve jsem považoval vždy za nejrozsáhlejší pohoří Českomoravskou vysočinu (11 750 km2), ale ta je dokonce podsoustava (oblast), která se dělí dále na sedm celků. A oba celky hned na druhém a třetím místě do ní patří! Ale ani jeden z nich není rozlohou větší než náš Nízký Jeseník. Ten je podřazený celek Jesenické oblasti Krkonošsko - jesenické subprovincie v České vysočině.

Zdá se to možná složité jak autobus, ale prý to umí i žáci na dnešních středních školách. Spíše jen někteří - ti pilní. Chtěl bych to osobně vidět - znám několik vážených učitelů zeměpisu a to mi bohatě stačí. Ale berme to tak, že každý je nějak střelený - někdo zná houby, jiný ptáky, další květinky, geologové horniny a vybraní šílenci ty "celky". Tak to má kurňa být! Nechť si každý zná co chce - no ni?! Horší je, když někdo nezná nic… Ale i to se dá pochopit. Nejhorší je, když někdo kecá do všeho a nerozumí vůbec ničemu! "Aj tak sa móže!" Třeba v politice. Ale - "Malé věci ať řeší se ruky mávnutím!", kterak klasik hovoří.

Rozhledna na Cvilíně Kudlicha rozhledna v Úvalně

Dva systémy - Hercynský a Alpsko - himálajský mají čtyři provincie (podsystémy), deset soustav (subprovincií), dvacet sedm podsoustav (oblastí), jenž tvoří devadesát čtyři geomorfologických celků, které se dále dělí na dvě sta čtyřicet dva podcelků a ty se člení podrobněji na více než devět set okrsků, jenž mají zase ještě své menší podokrsky, ale nevím kolik.

Landek - rozhledna

Na celý horský celek Nízký Jeseník se dívá ze svého pomyslného trůnu nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR - "střecha Moravy" - Praděd (1 492 m), jehož lokalita by se dle tohoto schématu dala popsat následovně: Hercynský systém - Česká vysočina - Krkonošsko jesenická soustava - Jesenická oblast - Hrubý Jeseník - Pradědská hornatina - Pradědský hřbet. A za hezkého počasí je výhled z věže nebo i z betonové plošiny okolo vysílače dokonalý a téměř 3 000 km2 Nízkého Jeseníku máme před sebou na jihovýchodě. Tomu dominuje Velký Roudný, nejvyšší hora Slunečná (800 m) splývá s okolím díky svému nevýraznému tvaru.

Nízký Jeseník se dále dělí na Brantickou, Bruntálskou, Domašovskou, Slunečnou, Vítkovskou vrchovinu, Oderské vrchy a Stěbořickou i Tršickou pahorkatinu. Spadá do okresů Bruntál, Nový Jičín, Olomouc, Opava, Ostrava i Přerov a leží v Olomouckém i Moravskoslezském kraji v severovýchodní části naší republiky. Sousedí s dalšími celky - na západě s Hrubým Jeseníkem, na jihu s Hornomoravským úvalem (odvážně vybíhá jako Vněkarpatská sníženina do "útrob" České vysočiny na západ ve stejném tvaru a směru jako Ašský výběžek do Německa), na severu je ve styku s Opavskou pahorkatinou a na východě s Moravskou bránou i Ostravskou pánví.

Rozhledna Černá věž - Hradec nad Moravicí

Bezprostředně mého bydliště v Ostravě - Porubě se jedná o téměř "místní" Vítkovskou pahorkatinu se střední výškou jen 429 metrů, jenž se dále dělí na další podcelky - Potštátská vrchovina, Heřmanická vrchovina, Tošovická vrchovina, Oderská kotlina a Děhylovská vrchovina, jenž zabíhá až k Landeku za řeku Opavu k soutoku Odry a Ostravice. Tady již na severozápadě sousedí s nižší Hlučínskou pahorkatinou, částí Poopavské nížiny.

Tomuto okolí odpovídají pak pochopitelně výhledy z rozhleden tohoto kraje. Z Velkého Roudného nad přehradou Slezská Harta máme jako na dlani celý hlavní hřeben Hrubého Jeseníku a za dobrého počasí i Moravskoslezské Beskydy (částečně stíní stromy), podobné výhledy máme i z "krnovských" rozhleden - Strážiště, Cvilína i Ježníku, kde navíc vidíme Zlatohorskou vrchovinu a Středopolskou nížinu včetně Moravskoslezských Beskyd, z rozhleden Šance v Jakubčovicích a Kanihůra u Bílova jsme odměněni pohledy do Moravské brány, Ostravské pánve, na Podbeskdyskou pahorkatinu, Moravskoslezské Beskydy i Slezské Beskydy s Čantoryjí a Stožkem. Celému beskydskému oblouku vévodí pochopitelně Lysá hora se svými druhy - Travným, Smrkem, Kněhyní a Radhoštěm.

Rozhledna Vyhlídka nad Ježníkem

Podbeskydskou pahorkatinu uzavírá hrad Starý Jičín na Starojickém kopci. Vidíme i hrad Hukvaldy a Štramberskou trúbu, jenž je rovněž rozhlednou. Na okraji Oderských vrchů se tyčí vysílač na Veselském kopci (559 m). Tedy - pastva pro oči tuláků a poutníků za dobrých podmínek.

Na všech rozhlednách Nízkého Jeseníku jsem byl mnohokrát, řada z nich se dá spojit s pěknou pěší túrou.

Třeba z Úvalna můžeme jít přes Cvilín až na Ježník s obědem v Krnově, z Hrabyně od památníku s vyhlídkou lze dorazit do Jakubčovic a dále až do Hradce nad Moravicí (Černá věž, Bezručova vyhlídka) či ze Studénky v Oderské bráně (část Moravské brány) můžeme "dobýt" pohádkově znějící rozhlednu Kanihůra u Bílova a dojít až do Bílovce na vlak či autobus. To však musí být otevřená - mi se to ještě nepovedlo. Ale stojí na kopci (420 m) a je vidět dokola i tak. Velký Roudný můžeme spojit s ostatními sopkami okolo Bruntálu - Uhlířským vrchem (výhledový bod, nová poutní cesta ke kostelu), Venušinou sopkou či Mezinou. Kdysi jsem zde běžel párkrát "padesátku" - Po bruntálských sopkách, to ještě ale neexistovala Slezská Harta a vypadalo to tady úplně jinak.

Ale nejzajímavěji jsem se dostal jednou v roce 2008 na rozhlednu na Velkém Roudném z Razové. Tam jsme byli na chalupě kamaráda Karla a do obce Roudno pod rozhlednu jsme se přepravili na vodě Slezské Harty pomocí dvou malých pochybných člunů, z nichž ten prvý s motorkem táhl ten druhý. Bylo nás osm, někteří během plavby kouřili doutníky a všichni pili rum. Naštěstí nepršelo, ale bylo pod mrakem. Zpáteční cestu jsme absolvovali stejně dramaticky, kdyby motorek vypověděl službu, asi by nás přešel smích. Loďmistra v "přístavu" v Razové tehdy zabezpečoval přítel s přiléhavou přezdívkou Krkovička, ten se ale s námi neplavil. To bylo možná štěstí!

Veselském kopci v Oderských vrčích

Okolí Svatého kopečku (363 m) nedaleko hanácké metropole je rovněž přímo předurčeno k turistice (nespočet tras v okolí i v údolí Bystřice) a výhledy zde z rozhledny již směřují také k nevysoké Drahanské vrchovině i Středomoravským Karpatům (Ždánický les, Litenčická pahorkatina, Chřiby, Kyjovská pahorkatina). Na severu za Hornomoravským úvalem se již zvedá také Hanušovická vrchovina a budeme-li mít více štěstí, uvidíme i Orlické hory.

Na jihu zde Nízký Jeseník končí Tršickou pahorkatinou se zajímavým místem s názvem Hradisko, u kopce Chlumu (344 m), odkud je za dálnicí Olomouc - Ostrava hřeben Nízkého Jeseníku jako na dlani. Z této strany odtud vévodí celému horskému masivu kromě Svatého kopečku také vysílač Radíkov a tvarem jehlanu výrazná hora Jedová (633 m) s vysílačem.

Takže vězme, že rozhledny v naší krásné zemi nejsou jen v Jizerských či Krušných horách, ale pár jich najdeme i v Nízkém Jeseníku. A naštěstí rozhleden v poslední době u nás všude přibývá a to je moc a moc dobře! Aspoň si můžeme lépe uvědomit, jak je ta naše malá zemička (jsme rozlohou 78 866 km2 až na 114. místě na světě) půvabná, i když tím "mlékem a strdím" zrovna přeplněná není. Hlavně, že je tu krásně a máme dost piva. Vápníku je všude dost, ale pivo je jen jedno.

Praděd a Slezská Harta z V. Roudného Výhled z Cvilína do Středopolské nížiny

A staré české úsloví moudře praví - "Kde je pivovar, netřeba pekaře!" Navíc - když chlap trpí nedostatkem vápníku, tak mu prý nenarostou parohy. A s těmi se do hospody chodí špatně. Proto na rozdíl od barda mého kraje Jarka Nohavici (1953) si myslím, že praotec Čech dle pověsti zaznamenané kronikářem a děkanem pražské kapituly Kosmou (1045 - 1125) zase takový úplný cyp nebyl. Vybral to z hlediska kopečků a hor u nás asi docela dobře - a to z toho Řípu (459 m) v Dolnooharské tabuli, náležící k Středočeské tabuli v České tabuli, nemohl k Severní Vněkarpatské sníženině - Ostravské pánvi vidět ani náhodou.

Hory Polanská niva aneb první jarní den v CHKO Poodří
Hory Cartea Muntilor - Kniha hor aneb rumunské Karpaty v roce 1924, VI.