Poslední aktualizace: 29.3.2024 , svátek má
Treking > Skalní města > Skály: Potštátské skalní město a lezení v Oderských vrších

Skály: Potštátské skalní město a lezení v Oderských vrších

Přírodní zajímavost nedaleko Potštátu na okraji Oderských vrchů

10.5.2017 | Otakar Brandos

Vydáte-li se z městečka Potštát podél říčky Velička, narazíte na uskupení výrazných slepencových skalisek, které si vysloužily pojmenování Potštátské skalní město (347 m). Říčka Velička si cestou do Moravské brány prorazila cestu v odolných horninách okraje Oderských vrchů, geomorfologického podcelku Nízkého Jeseníku.

Potštátské skalní město

Byť se Potštátské skalní město svou krásou ani velikostí nemůže rovnat mnohem známějším pískovcovým skalním městům České tabule, za návštěvu určitě stojí. Za pěkného počasí na skalách, které jsou tvořeny odolnými usazenými horninami z období karbonu, určitě za pěkného počasí spatříte množství vyznavačů skalního lezení. Ti si Potštátské skalní město poměrně oblíbili. Svědčí o tom množství lezeckých cest, zacementovaných nýtů i posezení přímo pod skálami.

Čtěte také: Hrad Puchart, jeden ze zaniklých hradů v Oderských vrších

Ta největší skaliska Potštátského skalního města spatříte v těsném sousedství silnice č. 441 nedaleko pohostinství U tlustého Jana (v současnosti je bohužel zavřené). Nejpěknější pohledy na skály s nápadnými vrásami, které dosahují výšek i přes 20 metrů, se otevírají brzy na jaře. Před tím, než se skryjí za hustou clonou listnatých stromů.

Potštátské skalní město

Nejnápadnější ze skal Potštátského skalního města mají i svá vlastní jména. Např. Čertovo kopyto, Čertova kazatelna, Kosí údolí, Trpasličí domeček či Skřítkovy skály, Jelení skok, Zapadlý křížek, Nebesa. V nejužším místě průlomového údolí Veličky, v ohbí silnice, se nachází skalní útvar zvaný Kamenná vrata. Na této skále rostl do roku 2005 statný dub s obvodem kmene 275 cm, který přes 160 let tvořil jakousi dominantu soutěsky.

Potštátské skalní město, turistická mapa

Potštátské skalní město Treking.cz - diskuze
Merkur Venušiny misky Rýchorská bouda Hrad Sovinec Bludný balvan Barborka Šerlich Macocha Pluto Černá díra Motýli Grossglockner Burkvíz Zvířetník Karlštejn Slunce Cumulonimbus Bouzov Karimatky Kvasar Opruzeniny Hora Říp

1. Hrady Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
2. Jeskyně Zbrašovské aragonitové jeskyně: Hydrotermální jeskyně Hranického krasu, Teplice nad Bečvou
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR
4. Rozhledny Toulovcova rozhledna: Rozhledna na Jarošovském kopci, Toulovcovy maštale
5. Vesmír Neutronová hvězda: Miniaturní hvězda a nebo extrémní atomové jádro?