Poslední aktualizace: 12.3.2019 , svátek má
Treking > Tipy na výlet > Beskydy: Masarykovo údolí a výsadek Wolfram

Beskydy: Masarykovo údolí a výsadek Wolfram

Beskydy - nejen po stopách historie

18.11.2008 | Jan Evják

Konec října byl jasným signálem, je třeba někam vyrazit a užít si ještě alespoň trochu pěkného počasí a odpočinout si od práce. Zvolili jsme naše oblíbené Beskydy, jako centrum zvolili horskou osadu Muchovice.

Beskydy v mlze

Okolí známe poměrně dobře, ale vždy nás něčím překvapí. Tentokrát to bylo příběhem z období protektorátu, kdy na území Beskyd byla vysazena jedna z největších skupin parašutistů z Anglie, skupina s krycím jménem Wolfram. Zatopilo se v kachlových kamnech, vyndala mapa a před námi se začal odvíjet syrový příběh z podzimu roku 1944.

Skupina Wolfram se dostala na půdu Beskyd 13. září 1944 krátce před půlnocí. Posádka letounu však nevysadila skupinu na Lysou horu, kde byla původně hlavní doskoková plocha stanovena, ale ve dvou průletech byli parašutisté vysazeni v prostoru Nytrová - Kotly.

Wolfram byl do Beskyd vysazen z několika důvodů, jeden z hlavních byl podpora odboje a zpravodajská činnost. Rozmýšleli jme se, kam se přesně vydáme po stopách osudů vojáků. Nakonec jsme se rozhodli pro výstup na Lysou horu, kde se nacházela německá zaměřovací stanice, kterou byl odhalen tábor výsadkářů na úpatí hory Smrk.

Závěr údolí

Lysá hora nás nepřekvapila, ani nezklamala, před několika týdny jsme zde byli. Výhled z vrcholu hory na protější příkré svahy Smrku nás nutil k přemýšlení o poloze tábora. Wolframovci vytvořili provizorní tábor na hoře Smrk spolu s ruskou zpravodajskou skupinou kapitána Niščimenka. Po zaměření byl tábor napaden Jagdkomandem a německými bezpečnostními jednotkami. Beze ztrát obě skupiny ustoupily.

Po letech a hlavně po revoluci se někdejší členové na místo dramatického boje vrátili a vzpomínali na obklíčení německými jednotkami, které měly několik zraněných a po ústupu zařízení tábora a munici vyhodili do vzduchu. Na Smrku také přišli výsadkáři o svého kamaráda Josefa Bierského, který byl zastřelen zezadu konfidentem gestapa při přesunu k místu ilegální schůzky.

Rozcestí nad Holubčankou

Z přemýšlení nás vytrhlo horšící se počasí. Vyrazilo se směrem do Masarykova údolí u přehrady Šance, na jejímž dně dnes spočívá obec Staré Hamry a Hutě pod Smrkem. Procházku údolím lze jen doporučit, povrch cest je docela fajn, takže i pro cyklisty je to ideální, nikde nikdo, ideální k přemýšlení. U hráze jsme se na chvíli zastavili a sledovali rozjařené návštěvníky vodního díla, značně posilněné pravděpodobně kvalitním dvanáctistupňovým Radegastem.

Druhý den se konal výstup na Smrk, počasí nebylo žádná sláva a mohli jsme tak přemýšlet o podmínkách, které zažíval parašutisté v pozdějších měsících, kdy je počasí ještě horší a srážky častější. Ke konci roku 1944 následovala v Beskydech "Akce Tetřev", jejímž cílem bylo vyčistit hory od partyzánů.

Skupina Wolfram v poslední chvíli unikla z obklíčení a ukryla se v Kunčicích pod Ondřejníkem v domě rodičů jednoho svého člena, Josefa Řezníčka a po skončení Tetřeva se přesunula do rodiště velitele skupiny Otiska, směrem k Brnu. Tady se zapojila do bojů a počínala si velmi úspěšně.

Nechtěl jsem tímto příspěvkem popíchnout řady těch, kteří "používají" hory jen ke sportovním aktivitám a budou prohlašovat, že tento článek se zde minul určením. Právě naopak. Vždyť lidé putují i po místech se zajímavou historií, ta sama také utváří krajinu. Celou historii skupiny zde nemá cenu popisovat, je to nad rámec tohoto příspěvku.

Pokud vás zajímá celý dramatický osud skupiny Wolfram, pak vězte, že ČT natočila pěkný dokument "Možnosti hrdinů" a osudy těchto vojáků si můžete přečíst v knize "Akce Tetřev". Snad jen perličku na závěr, členem skupiny byl i nestor českých výsadkářů Josef Černota, který mimo jiné vedl po válce výcvik izraelských jednotek, budoucího MOSADu.

Masarykovo údolí, turistická mapa

Aktuální počasí Zverovka Sněžka Krkonoše, ubytování Soumrak Karlštejn Kamenná chata Roháče, ubytování Macocha Hranická propast Letní obloha Zámek Hluboká Elbrus, Kavkaz Kráľova studňa Javorníky Porubský bludný balvan Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso