Poslední aktualizace: 31.3.2021 , svátek má

Pohoří Malé Karpaty, přírodní zajímavosti a příroda

Cesta po Malých Karpatech: Šum lesa, mufloni a hrady

17.8.2016 | Sebastian Gambaccini, Ester Jančaříková

Malé Karpaty jsou pohoří táhnoucí se od Bratislavy směrem na sever a zasahující do západního Slovenska a části i Rakouska. Jedná se o krajinu kopcovitou s tím, že na většině území se nachází listnatý les. Zejména severněji (v okolí kopce Somár) se nachází divoká krajina vzbuzující úžas. Já se do Malých Karpat vydal na přelomu července a srpna 2016. Rozhodl jsem se, že si celou cestu budu zaznamenávat.

O lesy ano o turisty ne…

Slovensko je velice příjemná země. Pokud se vzpamatujete z prvotního šoku na nádraží (Hl. nádraží Bratislava je jedno z nejošklivějších nádraží na světě), tak vás vše už jen příjemně překvapí. Kolem města se nachází Bratislavský lesopark - tedy oblast Malých Karpat v okruhu kolem Bratislavy.

Výhled na kopci Somár

Les je opečovávaný, je zde velké množství cest, altánků, míst vyhrazených k ohništi a odpadkových košů. Pokud Bratislava nemá hezká nádraží tak o les se dokáže postarat bravurně. Při vstupu do oblasti Bratislavského lesoparku se nachází velké množství informačních tabulí, škoda je že nespolupracují s turistickou mapou. To co v jedné mapě je, v druhé není. A naopak. Možná to byla špatná volba mapy, mapy po cizině kupujte v cizině, zní mi pořád v hlavě a doufám, že se pro příště poučím.

Čtěte také: Hrad Pajštún, další z hradů Malých Karpat

Jediné, co musím Slovensku z cesty vyčíst je turistické značení. Značených tras vedoucích přes Malé Karpaty je opravdu hodně. V nejistých bodech trasy však většinou mizí. Na mnoha místech jsou turistické značky přestříkané hnědým sprejem, či sloupané nožem. Některé stromy na kterých byla turistická značka jsem viděl pokácené. Něco takového cizinec jako já rozhodně neocení. V některých místech (okolí Plaveckého hradu) se křížila žlutá turistická značka se žlutou cyklostezkou a žlutou jezdeckou trasou. Bohužel se všechny značily stejně. Ale to je jediné, teď k tomu pozitivnímu.

Dupot muflonů a šum lesa

Možná jsem byl vlastně v některých chvílích za ty značky i rád. Jakoby už nikdo do lesa netrefil, téměř nikdo v něm nebyl. Právě díky tomu jsem si mohl užít opravdickou krásu přírody. Několikrát jsem narazil na nádherná místa.

Pokácené stromy s turistickou značkou

Jedno z těchto míst, na které budu ještě dlouho vzpomínat je nedaleko rozcestí Biely Kríž. Jedná se o obrovské plochy vysoké seschlé trávy. Z vyvýšeného místa u cesty se dá dívat do dálky až na Bratislavu. Pokud se však budete dívat blíž můžete stejně jako já spatřit muflony. Nedaleko tohoto místa jsem spal u cesty v hamace mezi dvěma stromy. Nad příkrým svahem, kde dole hučel potok. V noci k němu chodila zvířata pít a tak jsem se ocitl v blízkosti od obrovských stád.

Příroda v Malých Karpatech je nádherná. Nekonečné lesy buků, jen občas narušené modříny (např. u vrchu Skalnatá) či smrky (Kozí Chrbát). Bukové lesy mají neskutečnou atmosféru. Na mnoha místech byly stromy tak široké, že nešly ani obejmout. Hlavně v příkřejších svazích byly stromy popadané a nechané kam dopadly. Ale lesy nejsou to jediné, co se dá v Karpatech z přírody obdivovat.

Pohoří má často vápencovitý základ a často se dají vidět i skály, nebo ještě lépe přímo ze skály máte možnost sledovat okolní svět. Na mysli mi přichází vrch Vápenná s rozhlednou a výhledem do okolí, která rozhodně stojí za navštívení. Druhý a možná ještě lepší vrchol a zároveň nejvyšší vrchol Malých Karpat vrch Záruby, ke kterému se musíte dostat po pěšince vedenou přes hřbet skály. Cestou na vrchol můžete sledovat nádherné okolí.

A to nejkrásnější? Hrady!

To nejlepší a nejobdivuhodnější však zůstává na konec. V Malých Karpatech stojí zříceniny mnoha hradů. Několik z nich jsem při cestě navštívil.

Zřícenina hradu Biely kameň se nachází nejblíže k Bratislavě. Jedná se o zříceninu nad obcí Neštich. Hrad měl svého času velké rozměry, dnes jsou z něj trosky. Zachovalo se pouze několik sklepení a zdí. Přímo v podhradí se nachází nově vybudovaná ohniště. Hrad je dobře přístupný geograficky, ale špatně fyzicky - přímo k hradu vede velice prudká pěšina.

Zřícenina Plavecký hrad

Zřícenina Plaveckého hradu se nachází na kopci u Plaveckého Podhradie. Opět se jedná o monumentální stavbu. Lidé v Plaveckém Podhradí byli velice milí a doporučili nám zkratku jak se k hradu dostat bez zbytečného obchází. Hrad stojí přímo nad městem a je z něj dobrý výhled do okolí. Plavecký hrad původně sloužil jako strážní hrad. Oproti hradu Biely kameň je mnohem méně chráněn stromy, zato z něj je lepší výhled.

Zřícenina hradu Dobrá voda se nachází nedaleko města Dobrá Voda (1,5 km) a poblíž Brezové pod Bradlom. Jedná se o jeden z největších slovenských hradů. Nově je hrad Dobrá Voda lehce opravován pod vedením místních skautů. Ti přidělali ochranná zábradlí a provedli i množství dalších úprav.

Hory Gran Sasso d´Italia a výstup na Pizzo Cefalone, 3denní…

Gran Sasso d´Italia. Nádherné vápencové pohoří, nejvyšší pohoří v Apeninách. Gran Sasso se zvedá nad známým městečkem…

Hory Cesta SNP: Devín - Dukla - Nová Sedlica (11)

Ráno vstávam spolu so slnkom. Rozlepujem oči a prvé čo uzriem je asi 30 slimákov nalezených medzi obe vrstvy…

Hory Corno Grande neboli Velký roh, túra na nejvyšší horu v Apeninách…

Hora Corno Grande (2 912 m, v některých mapách 2 914 m) je nejvyšší horou celých Apenin. Corno Grande…

Hory Góry Bialskie: Neznámé sudetské pohoří v sedle kola

Jezdit na dovolenou na přelomu května a června je skvělé. Počasí přiměřené, v horách ani živáčka. Dokonce…

Rozloha celků Alpy
Karpaty Přehled pohoří
Maroko Velká Fatra, ubytování Furkotka Domica Hazmburk Švýcárna Chata Terezka Lietava Hluboká Macocha Starý Jičín Vilcan Kadovský viklan Souhvězdí Lev Osoblažsko Bernina Bezděz Blesk Motýli Měsíc Mačky Viklany
1. Jeskyně Punkevní jeskyně, Moravský kras a veřejnosti přístupné jeskyně
2. Geologická památka Panská skála, čedičové varhany u Kamenického Šenova
3. Naše vrcholy Chopok, třetí nejvyšší hora Nízkých Tater
4. Chaty Chata pod Chlebom, ubytování na Chatě pod Chlebom, Malá Fatra
5. Vesmír Černá díra: Extrémně podivný objekt, z jehož osidel neunikne ani foton