Poslední aktualizace: 1.4.2023 , svátek má
Treking > Památky > Památky: Dřevěný kostel Lipná na Potštátsku

Památky: Dřevěný kostel Lipná na Potštátsku

Lipná - dřevěný kostel svatého Jana Křtitele, jediná stavba svého druhu v Oderských vrších

9.5.2017 | Otakar Brandos

Dřevěný kostel svatého Jana Křtitele v obci Lipná je jedinou stavbou svého druhu v Oderských vrších, podcelku Nízkého Jeseníku. Obec Lipná se nachází asi tři kilometry severovýchodně od Potštátu, který leží blízko hranice vojenského prostoru Libavá.

Lipná, dřevěný kostel svatého Jana Křtitele

Dřevěný kostel v Lipné byl patrně postaven někdy v 17. století. První známá zmínka o dřevěném kostelu Jana Křtitele však pochází až z roku 1746, kdy prošel rozsáhlou přestavbou. V tomto roce byly instalovány zvony ve věži a vysvěcen oltářní obraz na barokním oltáři. Další opravy kostela v Lipné probíhaly i v dalších letech. Poslední rozsáhlou přestavbou byla ta z 50. let minulého století.

Čtěte také: Maršálkův větrný mlýn v Partutovicích, tip na výlet v blízkosti Hranic na…

Dřevěný kostel v Lipné (asi 545 m n. m.) má typickou srubovou konstrukci. Střecha je kryta dřevěným šindelem, podlaha pak velkými kamennými deskami z tmavé břidlice. Interiér kostela byl omítnut maltou a poté vybílen. Dřevěný kostel Jana Křtitele v obci Lipná není pro veřejnost běžně otevřen.

Lipná, dřevěný kostel svatého Jana Křtitele - turistická mapa

Lipná, dřevěný kostel svatého Jana Křtitele Lipná, dřevěný kostel svatého Jana Křtitele Treking.cz - diskuze
Merkur Venušiny misky Rýchorská bouda Hrad Sovinec Bludný balvan Barborka Šerlich Macocha Pluto Černá díra Motýli Grossglockner Burkvíz Zvířetník Karlštejn Slunce Bouzov Cumulonimbus Karimatky Kvasar Opruzeniny Hora Říp

1. Hrady Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
2. Jeskyně Zbrašovské aragonitové jeskyně: Hydrotermální jeskyně Hranického krasu, Teplice nad Bečvou
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR
4. Rozhledny Toulovcova rozhledna: Rozhledna na Jarošovském kopci, Toulovcovy maštale
5. Vesmír Neutronová hvězda: Miniaturní hvězda a nebo extrémní atomové jádro?