Poslední aktualizace: 26.5.2020 , svátek má
Treking > Vodopády > Libotínské údolí a vodopády na říčce Libotínce

Libotínské údolí a vodopády na říčce Libotínce

Libotínské údolí, tip na výlet v Podbeskydské pahorkatině

26.5.2020 | Petr Dobeš

Libotínské údolí pod Štramberkem je oblíbeným výletním cílem. Většina návštěvníků míří k Libotínskému koupališti a minigolfovému areálu, někteří pokračují dále po červené turistické značce do lesů proti proudu říčky Libotínky. Ve Fojtově lese pod vrcholy Hlásnice (558 m n. m.) a Jedle (544 m n. m.) byla Moravskoslezským krajem v červnu 2018 vyhlášena přírodní památka Libotín.

Libotínský vodopád

Libotínský vodopád - hlavní 2,5 metrů vysoký stupeň (poloha: 49°34´19,872´´ s.š. 18°04´39,448´´ v.d.)

Přírodní památka byla zřízena především za účelem ochrany petrifikujících pramenů s tvorbou pěnovců, a taká lesních porostů svazu Tilio-Acerion, květnatých bučin s roztroušenou jedlí bělokorou a rostlinných druhů karpatské květeny.

U rozcestníku "Libotínské údolí" se od červené značky odděluje trasa rovněž červeně značeného místního okruhu, který nás zavede přímo do nitra přírodní památky. Kromě již zmíněných pozoruhodností nás tu zaujme především samotný tok potoka, na kterém se vytvořilo několik kaskád a dva menší vodopády.

Libotínský vodopád

Poslední dobou jsou v důsledku klimatických změn v činnosti jen zřídka, pokud však zrovna spadne větší množství srážek, jako v uplynulých dnech, vyplatí se k vodopádům vydat. První stupeň nalezneme u začátku lesní pěšiny nad dřevěnou boudou, zvanou příhodně "U vodopádu". Hlavní vodopád je však asi o 200 metrů výše proti proudu. Je asi dva a půl metru vysoký a má sklon zhruba 50°.

V místě, kde se potok rozvětvuje, se vydáme kolem zdrojnice, tekoucí blíže značené značce, kde se kousek nad soutokem nalézá nízká vodopádová skluzavka. To je zajímavý typ nakloněné skalní plochy v korytě vodního toku o nízkém sklonu, po níž voda volně stéká. Zdejší skluzavka je vysoká sotva jeden metr a její sklon je pouhých 15°.

Vodopádová skluzavka

Vodopádová skluzavka nad soutokem potůčků (poloha: 49°34´15,877´´ s.š. 18°04´42,538´´ v.d.)

Přírodní památka Libotín, turistická mapa

Tipy na výlet v okolí, mohlo by vás zajímat

5.5.2020 / Ladislav Cetkovský, Emil Marinescu
Blog · Drancování karpatských lesů a pralesů (2): Ekologická katastrofa a současný stav v rumunské části Karpat (evropské Amazonie)

Po roce 2000 politická garnitura v Rumunsku rozhodla, že lesy zkonfiskované komunistickým režimem by měly být restituovány "in integrum", tedy "sakum-pikum" (zákony o obnově vlastnických práv z let 2000 a 2005) …

4.5.2020 / Ondřej Havelka
Cestování · Cestování a islám: pohostinnost v Africe a Asii i náboženská netolerance v Evropě

Za ta léta, kdy jsem pomalu kráčel islámským zeměpásem, jsem se setkal s neobyčejnou pohostinností ze strany muslimů: pozvání na čaj nebo kávu nelze spočítat, ba ani odhadnout, také pozvání ke společnému stolu bylo …

1.5.2020 / Otakar Brandos
Vesmír · Slunce je velký kliďas: analýza 369 Slunci podobných hvězd ukázala na extrémně slabé kolísání slunečního jasu

Slunce je neustále se měnící hvězdou: občas je jeho povrch pokryt množstvím temných slunečních skvrn, jindy je jeho tvář zcela prázdná, jen s hustou sítí slunečních granulí. Podle kosmických standardů se naše Slunce …

27.4.2020 / Martin Zapletal
Trek · Polské Sudety: 9denní vandr Dolním Slezskem z Javorníku do Broumova / Fotogalerie k článku

Poláci hornatému jihu Dolního Slezska říkají Sudety. A Sudety to jsou mnohem opuštěnější než ty naše. Krajina je tu méně obydlená, hornatá, členitá a krásná, příroda je zde taková divočejší. Procházíme vesnice s nepříliš …

27.4.2020 / Otakar Brandos
Vesmír · Hubble oslavil 30. výročí vypuštění: portrét planoucích rodících se hvězd ve Velkém Magellanově mračnu

Hubble (HST) oslavil 30. výročí vypuštění na oběžnou dráhu kolem Země. 24. dubna 1990 vynesl HST (Hubble Space Telescope) na oběžnou dráhu raketoplán Discovery. O den později byl teleskop usazen na nízkou …

23.4.2020 / Jan Promykal
Trek · Pohoří Lotru a Cindrel: neskutečné zelené rozlohy, Mongolsko Evropy

Pohoří Lotru a Cindrel tvoří jižní část rumunského karpatského oblouku. Od pohoří Šureánského na západě je odděluje klikaté údolí řeky Sebeš, jižní hranici představuje řeka Lotru a východní řeka Olt, za kterou se již zvedá …

22.4.2020 / Ondřej Havelka
Cestování · Majestátné baobaby: pamětníci nejstarších afrických kultur i objekty kultického uctívání

Baobaby jsou fascinující stromy, které se právem mohou považovat za pamětníky nejstarších afrických (i dalších) kultur, vždyť nejstarší z nich přežívají více než 2 000 let. V Zimbabwe byl radiokarbonovou metodou …

20.4.2020 / Otakar Brandos
Blog · Drancování karpatských lesů a pralesů: Ekologická katastrofa v evropské Amazonii, která je mlčky přehlížena

V Karpatech se odehrává plíživá a rozsáhlá ekologická katastrofa. A katastrofa téměř tichá, protože média ani politici ji moc velkou pozornost nevěnují. V některých karpatských oblastech se těží tak, jakoby by měl přijít …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky