Poslední aktualizace: 25.3.2024 , svátek má
Treking > Tipy na výlet > Přehrady Kružberk a Slezská Harta, návštěva na Den vody

Přehrady Kružberk a Slezská Harta, návštěva na Den vody

Kružberk a Slezská Harta, Den vody na přehradách

14.4.2011 | Petra Musálková

"Světový den vody byl určen na 22. březen, a to od roku 1993. Spojené národy tento den navrhly v rámci Agendy 21 na jednání UNCED v Rio de Janeiru, v Brazílii. Důvodem je skutečnost, že na světě více jak miliarda lidí trpí nedostatkem pitné vody, nemá přístup k vodě. Propagace agentur UN a nevládních organizací věnujících Výhled na Slezskou Hartu se problémům spojeným s vodou je zaměřena na čistotu a ochranu vod a jejich šetření. Kromě toho je každým rokem zpracováváno určité specifické téma. V roce 2006 bylo tématem "voda a kultura", koordinátorem bylo UNESCO v roce 2007 je tématem "zvládání vodní nouze", koordinované FAO".

Citováno z http://cs.wikipedia.org.

Na víkend, který následuje po tomto datu je u této příležitosti vyhlášen, mimo jiné, den otevřených dveří na přehradách ČR. My jsme s dětmi absolvovali dvě přehrady - Slezskou Hartu a Kružberk, obě v povodí Odry.

Čtěte také: Světový den vody, 22. březen jako Světový den vody

Na Slezské Hartě bylo možno vstoupit do "strojovny", kterou dělí od hráze železný "pontonový" most, na kterém by vojáci museli zrušit vojenský krok, aby se most nerozhoupal. Vodní hladina V množství lidí, kteří tudy procházeli, jsem se houpání nevyhnuli. Strojovna byla pro děti zajímavá tím, že se dala po obvodu zvenčí projít dokola a byla tak krásná příležitost být těsně nad hladinou samotné přehrady a pak i tím, že se uvnitř dalo po "požárním" žebříku vstoupit do druhého údržbářského patra, který byl plný holubích exkrementů a děti se cítily jako samotní údržbáři. Veškeré technické informace možno získat na www.pod.cz/harta.html.

Pak jsme měli možnosti navštívit nitro hráze, které skrývalo neskutečné množství schodů. Děti místy protestovaly, že už dál nepůjdou a že chtějí ten vozíček, na který tam v linií schodů byla nachystaná kolejnice, jako někde v dolech. Povzbuzováni slovy "už je to jen kousek, ještě pár schodů a už jsem tam, koukni na ty krápníky na stropě, vidíš to světlo? To už je konec tunelu", to děti nakonec zvládly. Nutno podotknout, že do všech zmíněných prostor se člověk dostal bez erudovaného doprovodu, jen sám. Stály tam "stráže" povodí Odry, které vám kdykoliv posloužily jakýmikoliv informacemi, po kterých jste toužili.

Ačkoliv byl březen, počasí bylo vskutku aprílové. Chvíli ostré sluneční paprsky, chvíli deštivo, lehká sprška, větší dešťobití. Ještě že jsme mohli navštívit druhou přehradu a to Kružberk, od Slezské Harty vzdálená cca 15 km, kdy jsme přesun absolvovali autem a vyhnout se tak v jejích útrobách dešti. U domku kousek od hráze se nachází domek hrázného, který provádí skupiny samotnou hrází. V naší skupince bylo kupodivu jen 20 osob.

Tato akce dne vody je mezi širokou veřejností dosti vyhledávaná a proto bývají hráze veškerých přehrad v obležení a to jak aut, tak i pěších turistů a tak je nutno říci, že jsme měli štěstí na upovídaného a vtipného hrázného, který nás v ten den doprovázel. Další skupiny čítaly tak 40 - 70 osob a to bychom si asi tak neužili, neb bychom nic neslyšeli.

Do přehrady Kružberk se dostanete opravdu jen v doprovodu pana hrázného, oproti Slezské Hartě. Děti na počátku dostaly reklamní předměty od mistra průvodce a celou dobu výkladu je nezajímalo nic jiného, než co že to je a co se to skrývá v obalu. Bylo to plátěné frisbee a děti z něj měly daleko větší radost než z celé přehrady. Veškeré technické informace možno získat na www.pod.cz/kruzberk.html.

Hráz

Samotnou hrází přehrady se dá projít za zhruba 10 minut. Možná ani tolik času to nezabere. Na jejím konci se nachází pstruží sádky. Od úplně malilinkatých rybek až po lovné a tudíž jedlé ryby. Je zde chovná stanice pstruhů a mohli jsme si i čerstvou rybu koupit. Byla tam ale taková fronta, že jsme to vzdali.

Krátkou procházkou od hráze a od Penzionu s restaurací Velké Sedlo, jsem dorazili cca 2 km procházkou do obce Kružberk, na jejímž pomezí s obcí Staré Těchanovice, se nachází Davidův mlýn. Je to místo plné zážitků. A to kulinářských, rybářských i outdoorových. Nechci nikomu dělat reklamu, ale www.daviduvmlyn.cz. Můžete si zde za 50 Kč půjčit rybářský prut a vylovit pstruha, dát si v místní rybářské baště nějakou rybu z místního menu na jakýkoliv způsob a nebo od dubna vyzkoušet lanový park, který je zde přizpůsoben i malým dětem. Dali jsme si pstruha s bylinkovým máslem, děti si vyzkoušely na vlastní kůži rybolov a až bude hezké počasí investujeme nějako tu korunku a necháme děti vydovádět v dětském lanovém parku. Doporučuji všem.

Sestup do strojovny Opičí dráha

Co více dodat? Nevšední zážitek který můžete v části absolvovat jen jednou do roka a zbytek kdykoliv. Od Ostravy vzdálené místo cca 56 km, vám může nabídnout jak turistiku, vypracované cyklostezky, cvičnou lezeckou skálu přímo u Velkého sedla na Kružberku, tak i kulinářské zážitky.

Kružberk a Slezská Harta, turistická mapa

Hory Trek přes dva národní parky