Poslední aktualizace: 19.2.2019 , svátek má
Treking > Skalní města > Turistika: Toulky kajem žulových balvanů v okolí Žihle

Turistika: Toulky kajem žulových balvanů v okolí Žihle

Bába, Dědek, Viklan a skalní město Na Pasece

Na samém severním okraji Plzeňského kraje se rozkládá mezi obcemi Žihle a Tis u Blatna tajemná zalesněná krajina. Lesy jsou zde plné velkých žulových balvanů, které tvoří místy i menší skalní města. Najdeme zde viklany, skalní hřiby a často i útvary podobné zvířatům či lidem.

Ve skalním městě Na pasece

Výlet začneme v malé obci Tis u Blatna, která je položena ve slušné nadmořské výšce 605 metrů. Od nejbližší železniční stanice v Blatně na trati Plzeň - Žatec - Chomutov je obec vzdálena asi 3 km a cesta sem vede po silnici neustále do kopce.

Opustíme úhlednou vesnici, vstoupíme do hlubokého lesa a po červeně značené cestě dojdeme na turistické rozcestí Raštická louka - sever. Zde sejdeme ze značené široké lesní cesty a půjdeme méně chozenou lesní cestou rovně k přírodní zajímavosti, kterou je Raštické rašeliniště. Čeká nás povalový chodník nad zcela promáčeným terénem a zastávka naučné stezky Sklárna, kde se dočteme vše zajímavé o tomto rašeliništi. Jedná se o kombinaci rašeliniště a slatiniště a místo připomíná extrémně podmáčenou louku.

Čtěte také: Viklan u Jesenice u Rakovníka, Rakovnická pahorkatina

Z rašeliniště pokračujme po trase naučné stezky přes rozcestí Raštická louka - jih a stoupáme táhle do kopce. Dojdeme tak k odpočívadlu a krátké odbočce na Lidčinu skálu. Je zde malebné seskupení velkých balvanů a na jednom z nich je upevněná černobílá fotografie dívky Lídy, která si zde sáhla na život při omylem obdrženém dopisu z vojny o smrti svého milého. Že šlo o záměnu jmen vojáků a pochybení důstojníka se už později nemohla dozvědět.

Lidčina skála

V blízkém okolí se nachází množství balvanů roztodivných tvarů a ještě hezčí útvary jsou v malém skalním městě na zalesněném návrší naproti odpočívadlu, poblíž odbočky na Lidčinu skálu. Po naučné stezce pokračujeme dále ještě asi 600 metrů a v místech, kde se naučná stezka stáčí do protisměru, odbočíme vlevo na neznačenou lesní cestu. Ta nás neomylně dovede na lesní asfaltovou silničku a zároveň cyklotrasu č. 2261, po které se vydáme vpravo.

Po silničce jdeme stále rovně bez jakéhokoliv odbočování, projdeme kolem označené skály Hřib, která je však v hustém lesním porostu špatně viditelná, a brzy již narazíme na žlutou turistickou značku u blízkého viklanu se skalním městem. Tento viklan a skalní město však navštívíme o něco později a nejdříve odbočujeme po žluté značce k největším a nejznámějším balvanům celé oblasti, které nesou jméno Dědek a Bába.

Žulový balvan Bába Žulový balvan Dědek

Po necelých dvou kilometrech putování po lesních cestách ohromeně stojíme před obřím balvanem, zvaným Bába. Kámen je oproti nedalekému Dědkovi plný hrbolů a dá se na něj i vylézt. Kámen je to opravdu gigantický, ale málem zmizel před lety z povrchu zemského. V celém okolí se ještě zhruba před sto lety intenzivně těžila kvalitní žula a místní kameníci mnoho podobných kamenů zcela rozbili a odtěžili. Stopy této činnosti jsou zřetelné i v těsné blízkosti Báby a balvan měl opravdu "namále".

Místo i okolí je chráněno již od roku 1933 a zabránilo se tím dalšímu rozbíjení kamenů. Dnes se zde nachází přírodní památka s názvem U Báby - U lomu. Po geologické stránce se jedná o ukázkový bochníkový rozpad tiské žuly v tropickém podnebí druhohor a třetihor. Měkčí materiál byl následně ve čtvrtohorách rychleji odplavován než žula a vznikla zde neopakovatelná krajina žulových balvanů, které vykukují nad okolní terén.

Viklan popírající fyzikální zákony

Po důkladné prohlídce Báby pokračujeme po žluté značce k asi 300 metrů vzdálenému Dědkovi. Žulový balvan Dědek je s výškou 6 metrů a šířkou 12 metrů největším žulovým balvanem v České republice a je zapsán v encyklopedii rekordů naší neživé přírody. Krásu balvanu umocňuje fakt, že pod balvanem není žádná skalní podložka a sedí si v lese "přímo na jehličí". Od balvanu Dědek a pak okolo Báby se vracíme zase nazpět stejnou cestou až k rozcestníku žluté značky Viklan a skalní město a odtud následně přijdeme konečně po asi 200 metrech k žulovému viklanu.

Zdejší viklan je opravdu nádherná hříčka přírody. Z určitého úhlu vypadá tak, jako by zde neplatily žádné fyzikální zákony a kámen musí okamžité spadnout. V sousedství viklanu se nachází několik dalších mohutných a štíhlých balvanů, které vytvářejí na malém návrší opravdu malé, ale malebné skalní město.

Malé skalní město s  viklanem Malé skalní město Uhlířská louka - skupina hříbků

Od skalního města seběhneme výraznou pěšinou západním směrem a asi po 150 metrech se najednou ocitáme opět na žluté značce, ale ta mezitím udělala obrovský oblouk. Tato zkratka má jediný důvod - chceme se podívat na asi největší a nejkrásnější skalní město celé oblasti, zvané Na Pasece. Nachází se na zalesněném návrší a žlutě značená cesta, vedoucí k rozcestí Uhlířská louka, ho zcela nesmyslně míjí, přičemž prochází asi pouze 100 metrů od skalního města. Vybíháme tedy na zalesněné návrší a ocitáme se v neskutečném labyrintu skalních balvanů.

Skalní město "Na Pasece" nás svojí krásou opravdu překvapilo. Nachází se zde žulová skalní brána, zcela kulaté i oválné balvany podobné dračím vejcím a mohutný převis s tábořištěm. Místo je často vyhledávané vyznavači boulderingu a na balvanech jsou šipkami vyznačené lezecké cesty. Je tu naprostý klid a místo si zachovalo své tajemno.

Malej s velkým ...

Po dlouhé prohlídce krásného místa se vracíme nazpět na žlutě značenou cestu a dojdeme na rozcestí Uhlířská louka. Dříve tu stávaly milíře k pálení dřevěného uhlí. Pokud na tomto rozcestí odbočíme vlevo na červeně značenou cestu, přijdeme po asi 500 metrech k dalšímu menšímu skalnímu městu, nazývanému také Uhlířská louka. Jedná se o menší skalní město, které připomíná skupinu malých hříbků. Místo se ale v nízkém smrkovém lese dost špatně hledá, nachází se nad značenou cestou vpravo. My jsme naštěstí místo objevili a po prohlídce a nezbytném focení se vracíme zase zpět na rozcestí Uhlířská louka, odkud pokračujeme k rekreačnímu středisku Sklárna.

Sklárna je osada uprostřed lesů, známá dnes hlavně rozsáhlou školou v přírodě a chatovým autokempem. V roce 1825 zde hrabě Lažanský založil sklárnu na výrobu tabulového a plochého skla. V roce 1868 sice sklárna vyhořela, ale byla opět rychle obnovena, zmodernizována a pracovala až do roku 1907.

Skalní město Na pasece Skalní město Na pasece - skalní brána

V místě má svůj začátek i konec okružní naučná stezka Sklárna, která má 13 tematických zastavení. Po této naučné stezce můžeme pokračovat v putování menším obloukem od stanoviště 1 až na rozcestí Raštická louka - sever a pak již jen dojít malý kousek do Tisu u Blatna. Kratší variantou o délce asi 2 km je jít z osady Sklárna do Tisu u Blatna přímou cestou po červeně značené cestě.

Vybrat a naplánovat si zde můžeme trasu podle svého času a kondice a vždy budeme procházet velmi zajímavými místy. Pojem skalní město je v těchto končinách myšlen spíše obrazně a nemůžeme jej samozřejmě srovnávat s pískovcovými skalními městy severních a severovýchodních Čech. Jedná se spíše o skalní labyrinty mezi většími skupinami balvanů.

Žihelská pahorkatina, turistická mapa

Merkur Venušiny misky Rýchorská bouda Hrad Sovinec Bludný balvan Barborka Šerlich Macocha Pluto Černá díra Motýli Grossglockner Burkvíz Zvířetník Karlštejn Slunce Cumulonimbus Bouzov Karimatky Kvasar Opruzeniny Hora Říp

1. Hrady Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
2. Jeskyně Zbrašovské aragonitové jeskyně: Hydrotermální jeskyně Hranického krasu, Teplice nad Bečvou
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR
4. Rozhledny Toulovcova rozhledna: Rozhledna na Jarošovském kopci, Toulovcovy maštale
5. Vesmír Neutronová hvězda: Miniaturní hvězda a nebo extrémní atomové jádro?