Poslední aktualizace: 22.6.2023 , svátek má

Hradisko Chlum na vrchu Jedová v Nízkém Jeseníku

Hradisko Chlum, výhledový bod Tršické pahorkatiny

26.11.2009 | Ivan Zajíček

Jsem si naprosto vědom skutečnosti, že kopců a hůrek v naší republice s názvy Chlum a Hradisko je mnoho a u Hradisek se jedná o jeden z nejčastějších názvů právě díky nejrůznějším kamenným stavbám na vrcholcích.

Barvy října pod Hradiskem

Zato Tršická pahorkatina již tak notoricky známá není - jedná se jižní nevysokou část velmi rozlehlého (2 894 km2) Nízkého Jeseníku, jenž na západě sousedí s Hornomoravským úvalem, který je v režii řeky Moravy.

Morava si to nekompromisně rázuje ze severu z pohraničního Králického Sněžníku. Na východě se pak již dotýká Moravské brány, kterou pro změnu protéká řeka Bečva. Tyto horské toky se pak setkávají nedaleko Skašovického rybníka mezi Tovačovém a Troubkami, kde občas v době povodní nadělají pěknou paseku.

Vchod do památníku

Propadlina Moravské brány v povodí řek Bečvy i Odry výrazně odděluje Českou vysočinu od Karpat a řeka Odra zde dává logický název podcelku Nízkého Jeseníku - Oderské vrchy, kde ve výšce 632 m severně od Kozlova pramení a má zde dokonce ve vojenském prostoru své místo na slunci na účelové červené turistické značce. Kolem pramene rostou na podzim obrovská množství suchohřibů, ale pozor na bdělé vojáky! Jedná se o vojenský prostor Libavá.

Kopec Chlum (344 m) a severnější Hradisko (300 m) se nachází mezi obcemi Velký Týnec, Grygov, Přestavlky a Krčmaň. Já jsem dojel právě do Přestavlk, kde jsem zanechal u turistického rozcestníku auto a po zelené značce jsem pomalou chůzí došel k Hradisku za půl hodiny, kdy jsem se kochal nádhernými výhledy na sever a našel dokonce v čase podzimním 30.10.2009 ještě dva téměř zdravé kozáky.

Výhledy na sever byl díky příznivému počasí naprosto dokonalé - zleva Svatý kopeček, jenž je dominantou Olomoucka s poutním areálem a chrámem (taky se ZOO a 32 metrů vysokou rozhlednou), vedle něj Radíkov s vysílačem a vpravo výrazná hora Jedová (633 m) nad vesnicí Pohořany. Na východ od této trojice se již zvedaly vršky Oderských vrchů s nejvyšším Fidlovým kopcem v království naší statečné armády. Díky žlutému listí stromů, polojasnému počasí s modravou oblohou a bílými mráčky byly výhledy na tuto část Nízkého Jeseníku skutečným zážitkem.

Cesta od okraje vesnice vede do mírného kopce po louce s výhledy, další úsek prochází lesem a pak okrajem pole s rozhledy na všechny strany. Vrchol Chlumu je zalesněný a turistická značka na něj nevede. Pohodlně se dostaneme k odbočce k Hradisku, kde je stavba z minulého století a tisíciletí - dnes kamenný památník oběma světovým válkám. Je zde uvnitř i pamětní deska sovětským vojákům, kteří v těchto místech prolévali svou krev.

Cesta na Hradisko Podzim pod Hradiskem

Hradisko je turisticky označeno, kousek před stavbou je pamětní kámen na počest prezidenta osvoboditele T. G. M. (1850 - 1937), který zde zavítal na pozvání přátelských i pohostinných Hanáků v třicátých letech 20. století. Jako na dlani odtud máme historické město Olomouc se sto tisíci obyvateli, které je odsud vzdáleno pouze nějakých osm kilometrů. Jedná se současně o druhou největší městskou památkovou rezervaci v České republice.

Zelená značka z Hradiska dále vede do Velkého Týnce, kde je barokní zámek se zámeckou zahradou z roku 1780 a barokní kostel z roku 1760. Značení pak pokračuje přes pole do místní části Olomouce - Holice, kde však již romantika díky okraji velkého krajského města zcela končí. Nacházíme se na silnici Olomouc - Přerov, kde své výfukové plyny vypouští jedno spěchající auto za druhým.

Místo jsem navštívil díky plánované cestě do Olomouce, kdy jsem na křižovatce pod Velkým Újezdem přejel dálnici a pokračoval přes Výkleky, Lazničky, Zákřov, Tršice, Vacanovice, Hostovice na parkoviště ve Přestavlkách. Projel jsem mikroregiony Pobečví a Bystřičko.

Za zmínku stojí, že Tršice jsou centrem moravského chmelařství, což je zajisté veskrze kladný počin. I když olomoucké pivo svou kvalitou nikdy neoslňovalo, Hanáci si na něj zvykli. A v malém soukromém pivovaru kousek od Horního náměstí v centru Hané jsem onehdy shledal mok asi šesti druhů výrazně lahodným.

Musím se přiznat, že mě na Hradisko upozornili letos v srpnu 2009 moji sympatičtí spolusedící v Alpách pod Dachsteinem, když jsme si vyprávěli o okolí našich domovů - oni byli právě z nedalekého Grygova. Byli to správní Hanáci, kteří se výšek navzdory své rodné nížině vůbec nebáli a po skalách poskakovali jako skuteční "hanáčtí kamzíci". Takže jim mohu tímto jen a jen poděkovat.

Kopec Chlum (344 m) Svatý kopeček Masarykův kámen a pohled na Olomouc

A také jsem si dodatečně uvědomil, že jsem tento kraj již dříve před 25 lety navštívil při dálkovém pochodu na 50 km s názvem "Pochod přerovského povstání". Těmito místy vedl okruh z Přerova.

Takže - když pojedete po dálnici z Olomouce směrem na Hranice a Ostravu - vězte, že kousek za metropolí střední Moravy se na jihu odvážně zvedají právě tyto nenápadné kopečky, ze kterých jsou nádherné výhledy na sever. A když je hezky, určitě stojí zato jízdu přerušit a jít se pokochat!

Hradisko Chlum na turistické mapě

dotaz (rado, 26.11.2009, 12:34 )
Ahoj, neznáą jména těch Hanáků? Já jsem původem z Brodku u Přerova a docela by mě zajímali kolegové horolezci ze sousední dědiny, zvláą» pokud je neznám. Mimochodem za návątěvu určitě stojí Strejčkův lom u Grygova, který je nádherný.
Strejčkův lom (-OB-, 26.11.2009, 13:05 )
Informace o Strejčkově lomu naleznete v krátkém článku na adrese http://www.treking.cz/regiony/strejckuv-lom.htm
P.S.: (-OB-, 26.11.2009, 13:51 )
P.S.: Na mapce u tohoto článku stačí kliknout v levém dolním rohu na zelená panáčky - odkazy na právě zmíněný Strejčkův lom.

+ Nízký Jeseník a Oderské vrchy; chaty a útulny, levné ubytování v Nízkém Jeseníku
+ Větrné mlýny severní Moravy, turistické cíle a technické památky (1)
+ Větrné mlýny severní Moravy, turistické cíle a technické památky (2)
+ Větrné mlýny jižní Moravy, technické památky
+ Vojenský újezd Libavá aneb poněkud divná turistika
+ Potštátsko a Libavá - cesta do kraje, kde lišky dávají dobrou noc
Tlstá Za sluncem na Tlstou a Ostrou, Velká Fatra
Hory Putování Fagarašem soutěžní článek č. 4, Treking s Tilakem 2009
Hory Jižní částí hřebene Martinských holí na vrcholu babího léta
Aktuální počasí Zverovka Sněžka Krkonoše, ubytování Soumrak Karlštejn Kamenná chata Roháče, ubytování Macocha Hranická propast Letní obloha Zámek Hluboká Elbrus, Kavkaz Kráľova studňa Javorníky Porubský bludný balvan Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso