Poslední aktualizace: 18.10.2019 , svátek má
Treking > Rozhledny > Hoslovická rozhledna, vyhlídka na Hoslovickém vrchu

Hoslovická rozhledna, vyhlídka na Hoslovickém vrchu

Hoslovická rozhledna, tip na výlet v Šumavském podhůří

30.6.2015 | Bohumír Bouška, foto autor a Naděžda Ildžová

Šumavské podhůří má spoustu utajených míst, ke kterým se turisté moc nehrnou. Jedním takovým je i Hoslovická rozhledna v Bavorovské vrchovině, blíže určeno v jejím podcelku, vrchovině Volyňské. Nemohu ale vyloučit, že je to trochu jinak, protože dělení podle map je tak trochu sázkou do loterie.

Hoslovice, rozhledna

Ale vraťme se k rozhledně samotné. Ta se nachází na návrší nad obcí Hoslovice, asi 600 metrů severozápadním směrem. Jak se ono návrší jmenuje je také trochu ve hvězdách. Má dva výraznější vrcholy, ten s rozhlednou je 668 m n. m., jižnější je o 6 metrů vyšší. Na mapách jméno není a jen na katastrální jsem našel název Vršky.

Autoři, kteří o rozhledně psali si to usnadnili a návrší dali jméno Hoslovický vrch a jiní jej pojmenovali Čekankou. Zdali tomu tak je si netroufám tvrdit a zůstávám u názvu Vršky a bezejmennou kótou 668 m n. m. Vyhlídková plošina je na 50 metrů vysoké telekomunikační věži ve výšce 29 metrů a vede k ní 152 schodů.

Čtěte také: Rozhledna na Kožichu, vyhlídka na vysílači na vrchu Kožich u Libákovic

Dny, kdy teplota vystupuje ke třicítkám se pro výšlap moc nehodí anebo se musí vstávat se sluníčkem. V tomto případě má člověk možnost dostat se na rozhlednu v době, kdy je ještě viditelnost dobrá. Čas také hodně uberou okresky, po kterých se prostě musí projet.

Hoslovice, hospoda U starýho kance Hoslovice, cestou od rozhledny

Malé parkoviště na okraji obce je konečnou pro auto. Věž je odtud vidět v celé kráse. Jde se příjemnou cestou mezi loukami k okraji lesa. Tady je hezky napsaná žádost obyvatel lesa k lidským návštěvníkům. Odtud se pěšina klikatí lesem na vrchol. Zbývá zdolat schody a před očima má člověk nádhernou podívanou.

Je odtud hezký pohled na velkou část Šumavy. Boubín (1 362 m n.m.) a Bobik (1 264 m n.m.) se svými společníky jsou na jihu. Na jihozápadě je Popelná hora (1 075 m n.m.) a oblast kolem Churáňova. Na západě je blíže Kůstrý (837 m n. m.) a za ním Javornická hornatina s nejvyšším Javorníkem (1 066 m n. m.).

Hoslovice, pohled  k severu v pozadí Kozník Hoslovice, pohled na Sedlo a Kozník

O něco severněji je pásmo Svatoborské vrchoviny se Sedlem (902 m n. m.) a o něco dál se Svatoborem (845 m n. m.). Na severozápadě je hřeben Budětické vrchoviny s výrazným Kozníkem (635 m n. m.). Sever patří Blatenské pahorkatině. Severovýchodně je Strakonicko a v dálce se modrají Brdy. Na východě to jsou kopečky nad údolím Volyňky. Máme štěstí, že žijeme v tak hezké, i když malé zemi.

Sluníčko vystoupilo o něco výše, ale ještě nemá sílu. Cestou zpět k parkovišti se rozhodujeme pro cestu do Podhosloviček. Cesta prochází Hoslovicemi, tady mají hezkou kapli se štíhlou věží, u které je socha sv. Jana z Nepomuku. Opodál je ještě zavřená hospodu U starýho kance.

Za posledními domky vsi vede cesta údolím Hoslovického potoka. Prochází tudy i zelená značka. Při pohledu na potok si člověk musí položit otázku, jak se tady mohlo vůbec něco mlít. Vysvětlení se nám dostává z popisu o mlýně. Je to zajímavé místo. O mlýně se již psalo v roce 1654 a byl obýván až do roku 2005. Protože se jedná o mimořádnou památku, byl mlýn opraven a od roku 2008 je přístupný veřejnosti.

Hoslovice, mlýn Hoslovice, mlýn od rybníku Hoslovice, rybník nad mlýnem Hoslovice, stodola u mlýna

Ještě k tomu mletí. Mlelo se jen občas, na kolo se pouštěla voda z rybníčku nad mlýnem a když došla, čekalo se až se znovu rybník naplní. Více informací o mlýně se lze dozvědět na stránkách strakonického muzea, kterého je mlýn součástí.

Vracíme se stejnou cestou na parkoviště. Teplota stoupá a tak se raději jedeme k domovu. I když je ještě dopoledne něco před jedenáctou hodinou, pohled doma na teploměr 27, 2 st. C je předzvěstí tropů. Hoslovická rozhledna je na mapách KČT č. 69 Pošumaví - Vimpersko a č. 68 Pootaví. Délka cesty je kolem 3 kilometrů a převýšení okolo 100 metrů.

Hoslovická rozhledna na turistické mapě

+ Rozhledna Milíře, vyhlídková věž u Rozvadova v Českém lese
+ Rozhledny Plzeňského kraje, rozhledny a vyhlídky v Plzeňském kraji
+ Český les, zapomenutý soused Šumavy
+ V úterý ve středu Evropy, západní Čechy
+ Českým lesem k Dračímu jezeru
+ Tři znaky, tip na výlet
+ Výstup na zakázanou horu
+ Za unikáty Šumavy a Bavorského lesa
+ Modrava a Roklan. Ze světa lesních samot, Šumava

Hory Jaro na Považí, turistika na Považském Inovci a v Strážovských vrších (1)
Hory New Horizons se blíží k Plutu, žně objevů roku 2015 pokračují
Hory Jeřáb, výstup na nejvyšší bod Hanušovické vrchoviny
Hory Přes Králický Sněžník a Klepáč na Adam, nad kterým se blýská a hromy divo bijú…
Čertovo jezero Beskydy, ubytování Téryho chata Starý Jičín Jeskyně Chata na Šerlichu Betyna, bouda Aktuální počasí Gýmeš Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Pomezí Mizar Vartovka Wildspitze Pluto Cirrus Hrad Šášov Měsíc Pohorky Helfštýn
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…