Poslední aktualizace: 16.5.2019 , svátek má

Skalní Heegerova vyhlídka, lokalita na Biskupské kupě

Heegerova vyhlídka pod Biskupskou kupou

27.5.2012 | Ivan Zajíček

Také se vám stalo, že jste přifuněli k rozhledně a ona byla beznadějně zavřená? A okolí neumožňovalo přes stromy výhledy? Mi mnohokrát. Našince to občas dokáže pěkně rozladit!

Vrchol Biskupské kupy

Pokud by se vám to přihodilo na Biskupské kupě (890 m n. m.) - nezoufejte, kousek pod ní na okraji lesa na západním svahu je několik kamenů, vyznačených pomocí pamětní desky jako Heegerova vyhlídka. Dovede nás sem odbočka z turistické značky (přibližně v polovině cesty nahoru), která vede od sedla na bývalých Petrových boudách k rozhledně a pak dolů do Zlatých Hor. Je zde také zastavení číslo sedm Rochovy naučné stezky.

Vyhlídka se nachází v geomorfologickém celku Zlatohorské vrchovině - příhraniční oblasti v okresech Jeseník i Bruntál a z malé části také v Polsku (Gory Opawskie). Vytváří tak severní část okraje Východních Sudet - jedná se o Jesenickou oblast Krkonošsko -jesenické subprovincie.

Čtěte také: Biskupská kupa (890 m) - ozdoba Slezska

Zlatohorská vrchovina je tvořena dvěma zalesněnými hornatinami (Rejvízskou a Hynčickou) a dvěma pahorkatinami (Jindřichovskou a Bělskou). A Biskupská kupa je právě nejvyšší bod Hynčické hornatiny a přímo naproti na jihozápadě se zvedá mohutný Příčný vrch - nejvyšší bod celé Zlatohorské vrchoviny i současně Rejvízské hornatiny.

Směr Heegerova vyhlídka

Rozhledy z této vyhlídky, byť omezené, jsou za odměnu - pod námi je na západě staré hornické město Zlaté Hory (dříve do roku 1945 Zuckmantel), jsou vidět okolní kopce Zlatohorské vrchoviny a dále i vrcholy Hrubého Jeseníku (Praděd, Šerák). Uvádí se, že bývá vidět i Králický Sněžník, ale mi se to nějak nezdá. I když z nedaleké rozhledny je pochopitelně jako na dlani.

A kdo to tedy byl onen pán, kterému zde byla usazena do kamene pamětní deska s jeho portrétem? Viktor Emanuel Heeger (1858 - 1935) byl významný místní slezský učitel, básník a spisovatel. Narodil se ve Zlatých Horách, zemřel v Opavě. Ve svých dílech využíval lidového nářečí (německého), takže bychom mu asi vůbec nerozuměli.

Jeho nejznámější výrok zní v překladu do češtiny takto: "Hloubavým zrakem vnímám kraje vzdálené, však celou svou duší domov můj". Když se nad tím zamyslíme, asi budeme souhlasit. Dnešní Bezručova ulice ve Zlatých Horách se do roku 1945 jmenovala Heegerova. Jeho náhrobek se dodnes zachoval v Opavě, po válce byl odstraněn jeho památník na Cvilíně i pamětní deska na rodném domě ve Zlatých Horách. Asi proto, že to byl Němec, ale nikdo neví, jak by se choval v době druhé světové války. Takže kolektivní vina? Asi.

Heegerova vyhlídka Zlaté Hory Zlatohorská vrchovina

Vyhlídka byla zřízena obětavým kastelánem rozhledny na Biskupské kupě - "Kaiser Franz Josef - Warte", panem Petříkem v roce 2005, tedy nedávno. Takže - i když bude nahoře rozhledna zavřená, Heegerova vyhlídka to jistí!

Heegerova vyhlídka na Biskupské kupě, turistická mapa

Spojení túry s Příčným vrchem (Vlado, 06.06.2012, 13:10 )
Doporučuji spojit túru na Biskupskou kupu a onu nádhernou vyhlídku s protějším Příčným vrchem nad Zukmantlem a s naučnými stezkami hornictví -celodenní záležitost , ale stojí za to! Do Dolního údolí nás pak dovede dokonce tzv. "pivní cesta"!!

+ Biskupská kupa (890 m) - ozdoba Slezska
+ Za rozhlednami Slezska
+ Zlatohorská vrchovina - bílé místo na mapě České republiky
+ Příčný vrch (974 m), Zlatohorská vrchovina
Hory Objevte Koberovy kameny ve Slavkovském lese
Hory Na ukrajinských silnicích - poplatky, dopravní předpisy, dokumenty
Hory Kameny aneb na návštěvě čtyř trojmezí České republiky
Beskydy Kanihůra Pohoří Naše vrcholy České hrady Nízké Tatry Slovenské hrady Jeseníky, hřebenovka Technické památky Jeskyně a propasti Rozhledny Sedla a doliny Mapa Slovenska Tatranská plesa Roháče Vodopády Chorvatsko Boty Bivakování Dřevěné kostely Apeniny