Poslední aktualizace: 7.10.2017 , svátek má
Treking > Hrady > Za tajemnými hrady v okolí Dalešické přehrady (2) - levý břeh

Za tajemnými hrady v okolí Dalešické přehrady (2) - levý břeh

"Bílá místa" na turistických mapách

Za dalšími hrady musíme zamířit na protější břeh přehrady. Pro přístup na hrad Kokštejn a Wilsonovu skálu je ideálním výchozím bodem obec Hartvíkovice. Do obce jezdí autobusy z Třebíče a Náměště nad Oslavou nebo můžeme přijet autem a zaparkovat na návsi u restaurace. Zde začíná i tři kilometry dlouhý, žlutě značený okruh za uvedenými cíli.

Kokštejn a Wilsonova skála

Pohled z Wilsonovy skály na Dalešickou přehradu

Hrad Kokštejn (též Kufštejn) jsou dnes jen nepatrné terénní zbytky hradu, jehož jádro stálo na vrcholu skalního útvaru dnes zvaného Wilsonova skála. Ve výšce přes 100 m nad tehdejším kaňonovitým údolím řeky Jihlavy stály na ploše 36 × 20 m ve tvaru rozeklaného trojúhelníka objekty pravděpodobně dřevohlinitého charakteru. Skálu od planiny odděluje dodnes velmi zřetelný 20 m široký a 6 m hluboký příkop.

Čtěte také: Minulá část článku Za tajemnými hrady u Dalešické přehrady (1)

Před příkopem se na náhorní plošině nachází druhá část hradu, která pravděpodobně využila původní pravěké hradiště. Ze severu a západu ho chránily dvojité až trojité příkopy a tři pásy valů o výšce 2,5 až 5 m. První zpráva o hradu pochází z roku 1556 a hovoří o tehdy již pustém hradu Kokštejnu. O počátcích hradu není tedy nic známo, ale pravděpodobně na něm sídlili rody vlastnící ves Hartvíkovice a v určitém období i loupeživí rytíři.

Wilsonova skála je nejznámější skálou a skalní vyhlídkou nad Dalešickou přehradou. Byla přejmenována turisty po 1. světové válce na počest amerického prezidenta Wilsona. Rulová skála se původně vypínala přes sto metrů vysoko nad řekou Jihlavou a byla vyhledávaným horolezeckým terénem. Dnes je až do výšky 42 m zatopena. Na vrcholu je vyhlídka se zábradlím, odkud jsou hezké pohledy na hladinu Dalešické přehrady a okolní stráně.

Boční pohled na Wilsonovu skálu s hradem Kokštejn Wilsonova skála (pohled z paluby parníku)

Po sestupu z vlastního vrcholku Wilsonovy skály si můžeme odbočit malý kousek vlevo, kde se nacházejí další mohutné vyhlídkové skály nad přehradou. Je odtud nádherný boční pohled na útes Wilsonovy skály a na opačné straně je hluboko pod námi známý autocamp Wilsonka, rozložený na počátku malebného poloostrova. Po žluté značce dojdeme do Hartvíkovic a ukončíme tím okružní trasu.

Cesta na hrad Kozlov

Návštěva hradu Kozlov patří rozhodně k největším zážitkům v oblasti Dalešické přehrady. Hrad se po většinu roku nachází na ostrově a je přístupný jen na loďce. V některých suchých částech roku se z ostrova stává na malou chvíli poloostrov a hrad je přístupný po skalnaté a rozeklané skalní šíji ostré jak vysokotatranský hřeben!

Památné místo trampingu nad Dalešickou přehradou

Pěší přístup na hrad je z menší obce Kozlany, kam zajíždí autobusy z Třebíče a Náměště nad Oslavou a kde případně můžeme zaparkovat své auto. Z Kozlan jdeme nejdříve západním směrem po cyklotrase č. 5207 okolo pěkného odpočívadla s výhledem do kraje. Přijdeme na okraj lesa na rozcestí se zelenou turistickou značkou, kde je i cyklistická směrovka k hradu Kozlov.

Pokračujeme po zelené značce, projdeme okolo rekreačních chat a asi po 600 metrech se nám po pravé straně objeví velká cyklistická tabule s názvem Kozlov a též turistická mapa s informacemi o hradě. Tady však veškeré směrování k hradu končí a cesta začíná být orientačně náročnější. Scházíme pomalu lesem k okraji skalních srázů, které už spadají k hladině Dalešické přehrady.

Když odbočíme vpravo a půjdeme pěšinou těsně nad prudkými srázy, dojdeme po chvilce ke kamenné mohyle, umístěné vysoko nad hladinou Dalešické přehrady. Jedná se o památné trampské místo, kde se každý únor scházejí trampové, aby uctili památku svých kamarádů, kteří již nežijí. Jména zemřelých trampů jsou zvěčněna na kovových štítcích a připevněna na kamenné mohyle.

Výhled z hradu Kozlov Zřícenina hradu Kozlov

Po prohlídce místa se zase vracíme nazpět po pěšině vedoucí nad skalními srázy a dojdeme až k menšímu skalnímu městu, spadajícímu strmě až k hladině Dalešické přehrady. Toto skalní seskupení se nazývá Kozlovské skály. Mezi stromy již odtud vidíme vodami Dalešické přehrady obklopený poloostrov s hradem Kozlov.

Sestoupíme mezi skalami nejvhodnějším možným terénem na skalní hřbet, který pokračuje k hradu Kozlov. Přelézáme a obcházíme skály a po pěkně zubatém spojovacím hřbítku, který je za vlhka prakticky neschůdný, se dostaneme na zalesněný vršek s hradem Kozlov, který je jinak zcela obklopen vodami Dalešické přehrady.

Na nejvyšší bod, kde se nachází i hradní jádro, musíme ještě vystoupat po stezce vedoucí podél skal dost strmě nahoru. Z vrcholu je nádherný výhled na skalnaté svahy nad Dalešickou přehradou i na vodní hladinu přehrady, která obtéká Kozlov dokonalým meandrem.

Zřícenina hradu Kozlov (základy obytné věže) Trampský srub na hradě Kozlov

Z hradu Kozlova zůstaly jen skromné zbytky, samotný hrad nebyl ani v době své existence příliš rozlehlý. K nejvyšší skále se dnes přimykají pouze malé zbytky zdiva obytné věže, původně o rozměrech 14 × 14 m. Pod zbytky věže a skalami začíná 70 m dlouhé předhradí, oddělené od jádra hradu 13 m širokým příkopem. K hradu nejsou skoro žádné písemné informace a jediná zmínka o hradu z r. 1556 již hovoří o pustém hradě Kozlově. Pravděpodobně byl založen v první polovině 14. století.

Na konci předhradí v areálu hradu se nachází volně přístupný a otevřený trampský srub ve výborném stavu, který je vhodný i k případnému přespání. Návrat od hradu do Kozlan je možný suchou nohou jedině stejnou a náročnou cestou, jakou jsme sem přišli.

Zdroj informací k historii hradů: Ilustrovaná encyklopedie moravských hradů, hrádků a tvrzí od Miroslava Plačka

Dalešická přehrada, turistická mapa

Černá díra Venušina sopka Poniklec, Remata Soos Smraďoch Charbulák Baronova bouda Trosky Bosony Kaltenštejn Roháč obecný Watzmann Sloup Hadrony Vánoční prázdniny Permitivita Rotštejn Pluto Ježek Kvarky Batohy Slunečná
Rozloha celků Alpy
Karpaty Přehled pohoří

1. Rozhledny Petřínská rozhledna; rozhlednu na Petříně v Praze zná každý Čech
2. Přírodní zajímavosti Soos, rezervace a rašeliniště u Františkových Lázní
3. Naše vrcholy Luční hora, 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Tipy na výlet Lanovka na Lomnický štít, ceník a provozní doba
5. Vesmír Kosmické záření: Nepřetržitý proud částic o vysokých energiích
6. Horské chaty Chata Návrší, horská chata a levné ubytování na Králickém Sněžníku
7. Tipy na výlet Pramen Moravy, Králický Sněžník a pramen nejvýznamnější moravské řeky