Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Zajímavosti | Kalendář akcí | Napsat článek | E-shop | Více…
Kontakty  Cookies  Ceník inzerce  RSS 
Treking.cz Hledat
Poslední aktualizace: 17.6.2019 , svátek má
Reklama
Treking > Tipy na výlet > Čiernohronská lesná železnica

Čiernohronská lesná železnica

Lesní železnice v Karpatech

16.2.2016 | Aleš Bílek, foto Otakar Brandos

ČHŽ, pôvodná skratka maďarského názvu znela F. G. V. Používaný bol tiež názov Hronecká štátna lesná železnica. Stavba hlavného úseku z Hronca na Čierny Blh (tak sa vtedy nazýval Čierny Balog), dlhého 10,4 km, začala v roku 1908 a o rok neskôr sa začalo s pravidelnou prevádzkou.

Čiernohronská lesná železnica

Ďalšie vetvy ČHŽ sa stavali postupne aj za pomoci vojnových zajatcov z prvej svetovej vojny a viedli do väčšiny dolín povodia Čierneho Hrona. Ich celková dĺžka dosiahla 131,98 km a vyšplhali sa až k tajomnému Dobročskému pralesu pod mohutným Klenovským Veprom. V stanici Hronec vzniklo prekladisko z ČHŽ na štátnu železnicu.

Lesná železnica sa zapísala i do dejín Slovenského národného povstania v roku 1944, keď zabezpečovala pre partizánov dovoz proviantu a munície do hôr.

Čtěte také: Čiernovážska lesná železnica, spomienky na mašinku spod Kráľovej hole

Aj ČHŽ však mala nasledovať osud ostatných lesných železníc - rozhodnutím vlády SSR mala byť celá ČHŽ do roku 1985 zlikvidovaná. 31.12. 1982 bola definitívne zastavená prevádzka na zostávajúcich 36 km trate, v tej dobe už poslednej lesnej železnice na Slovensku. Všetko zariadenie - koľajnice, lokomotívy a vozne boli určené na zošrotovanie. Príčinou bol nástup motorizácie a zdokonaľovanie automobilov.

Záchrana železnice

Za záchranu tejto pamiatky možno ďakovať iba nadšeniu a osobnej odvahe tých, ktorí sa dokázali postaviť proti nezmyselnému byrokratickému rozhodnutiu vtedajšej strany a vlády, a ktorí začali dlhý boj o zachovanie železničky. Vznikla tradícia bezplatných pracovných táborov Stromu života, ktorá sa postupne rozšírila aj na ďalšie pamiatky a zaujímavosti na Slovensku a trvá dodnes.

Vo Vydrovskej doline vyrastie od tých čias každé leto stanový tábor, v ktorom sa v týždenných turnusoch striedajú ďalší a ďalší brigádnici ČHŽ, pomáhajúci pri zabezpečovaní rekonštrukcie a prevádzky železničky.

Čiernohronská lesná železnica

Slávnostným, dlho očakávaným dňom obnovenia prevádzky ČHŽ sa stal 1. máj 1992. Po prvý raz vtedy vyšiel vynovený parný vláčik pre turistov po opravenej trati do Vydrovskej doliny. O rok neskôr už premával po celom hlavnom úseku z Čierneho Balogu do Hronca. Pribudla druhá, opravená, parná lokomotíva a malý dymiaci vláčik sa tak, verme že natrvalo, vrátil do srdca slovenských hôr.

Spravovanie železničky prevzalo od lesného závodu vtedajšie SZM, po revolúcii 1989 Nadácia detí a mládeže SR, neskôr Fond detí a mládeže v Bratislava. Od roku 1995 je majiteľom a prevádzkovateľom Čiernohronskej železnice miestne združenie obcí - Mikroregión Čierny Hron.

Od roku 2001 je dopravcom - prevádzkovateľom dopravy Čiernohronská železnica, nezisková organizácia poskytujúca verejnoprospešné služby. Organizáciu dobrovoľných brigád v roku 1997 prevzalo miestne občianske združenie Vydra - vidiecka rozvojová aktivita a F. G. V. klub Čiernohronskej železnice.

Dňa 23.9.2003 bola zkolaudovaná cela stavba obnoveného úseku ČHŽ Hronec - Chvatimech a 3.10.2003 sa konalo slávnostne otvorenie obnoveného úseku.

Čiernohronská lesná železnica

Počas zimnej sezóny 2003 - 2004 ČHŽ pripravila pre svojich návštěvníkov sobotňajšie jazdy Hrončianskou dolinou už zo stanice Chvatimech do Čierneho Balogu a spät. Pravidelná turistická doprava z Chvatimehu bola zahájena 1.5.2004, od 23.9.2003 bolo však už možné objednať mimorjadnú jazdu vlakom kedykoľvek.

Na ČHŽ pro náročný provoz k dispozici velké dieselové lokomotivy rumunské výroby Faur Lxd 302 a 285, zakoupené ze zrušeného polského cukrovaru v Tuczně, kde byly určeny ke šrotaci. Největším lákadlem však zůstává nově opravený a zprovozněný historický motorový vůz M21.004 z roku 1939, který se slavnostně představil na 1. máje 2004.

Zdůrazněním dopravního významu ČHŽ je i množství návštěvníků lesnického skanzenu ve Vydrovské dolině, který nabízí 35 zastávek - trojrozměrných exponátů představující těžbu dřeva a další blízkou tématiku lesního hospodářství. Skanzen je otevřen celoročně, od 1. května do 15. září je dosažitelný železničkou.

Čiernohronská lesná železnica, turistická mapa

Další související články:

+ Čierny Balog, pár dní v Slovenskom rudohorí v okolí Čierneho Balogu
+ Oravská lesní železnice - Tanečník, tip na výlet s dětmi
+ Skanzen Pribylina (Múzeum liptovské dediny)
+ Slovenské rudohoří není pohoří!, popis a vymezení
+ Cesta Márie Széchy, dluh historii
+ Cesta Márie Széchy, dluh historii II
+ Veporské vrchy, Slovenské rudohoří - turistika a turistické trasy, chaty a levné ubytování na horách
+ Muránska planina, ráj milovníků samoty, turistické chaty a útulny, ubytování na Muránske planině
Treking.cz - diskuze

Diskuse k tomuto článku

přidat názor


Reklama
Reklama
Reklama
Výběr článků
Hory Javorníky, trek ve stopách dávných dráteníků a portášů
Hory Dutá skala, utajený vápencový vrchol a jeskyně Malé Fatry
Hory Drbákov - Albertovy skály, parádní túra v Benešovské pahorkatině
Hory Do nitra jeskyní Plaveckého krasu, exkurze do podzemí v Malých Karpatech
Témata našich článků…
Volubilis Krkonoše, ubytování Furkotka Domica Bezděz Chata Plesnivec Slaměnka Javorníky Hluboká Macocha Cvilín Apuseni Svaté pole Perseus Osoblažsko Bernina Vihorlat Blesk Roháč obecný Slunce Spacáky Viklany
Regiony
Oblasti: Beskydy | Bílé Karpaty | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Súlovské skály | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Záhorie | Zemplínské vrchy
Reklama
Vybíráme z obsahu…
1. Jeskyně Jeskyně Na Turoldu, kras a jeskyně Pavlovských vrchů
2. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů
3. Tipy na výlet Dlouhé stráně, přečerpávací vodní elektrárna v CHKO Jeseníky
4. Naše vrcholy Studniční hora a krkonošská tundra
5. Chaty Chata Návrší, horská chata a levné ubytování na Králickém Sněžníku
6. Vesmír Rychlost světla, nejvyšší rychlost šíření informace ve vesmíru
7. Přírodní rezervace Soos, rezervace a rašeliniště u Františkových Lázní
Reklama
Home Page | Časopis | Průvodce | Ceník inzerce | Soutěže | Seznamka | Kalendář akcí | Outdoor testy | Horské chaty | Fotogalerie | Archiv
Treky, turistika | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Vesmír, astronomie | Turistická mapa online | Spolupracujeme
TOPlist