Poslední aktualizace: 7.2.2021 , svátek má
Treking > Tipy na výlet > Príroda: Bratislavský lesný park, zaujímavosti parku

Príroda: Bratislavský lesný park, zaujímavosti parku

Bratislavský lesný park, záhada v Bratislavskom lesnom parku

10.12.2012 | Ľuboš Vodička

Z pohľadu obyčajného človeka platí, že záhadné veci sa nachádzajú:

Bratislavský lesný park
  • veľmi ďaleko, obyčajne na miestach ťažko dostupných
  • na miestach, na ktoré sa dostať je finančne veľmi náročné
  • ak neplatí možnosť a.) a dokonca ani možnosť b.), tak je pobyt na takomto mieste určite životunebezpečný

Našťastie (alebo bohužiaľ?) Bratislavský lesný park nespĺňa ani jedno z horeuvedených kritérií. Napriek tomu má svoju kamennú záhadu. Pýšil by som sa cudzím perím, keby som tvrdil, že som jej objaviteľ, to naozaj nie! Na neobvyklý kameň ma upozornil článok pána Ladislava Khandla v časopise Krásy Slovenska.

Autor popisoval mohutný špicatý kameň, ktorý má z východnej strany tri nápadné jamky, ktoré mohli vzniknúť len vysekaním ľudskou rukou. Všetky tri sa nachádzajú vo výške asi 70 cm nad pôdou v jednej vodorovnej línii. Vzdialenosť medzi stredmi otvorov je 30 cm a veľkosť každého z nich je 12 cm na dĺžku, šírka 5 cm a hĺbka 8 cm. Vo vnútri kameňa sa steny zbiehajú, takže otvory majú zahrotený tvar.

Čtěte také: Bratislavský hrad

Kým popísať tvar otvorov a ich umiestnenie je pomerne jednoduché, ich význam, účel, praktické využitie sú úplnou záhadou. V čase môjho výletu za záhadným kameňom som mal šťastie, že som práve na tomto mieste stretol Ing. Artura Beladiča poľovníka z tunajšieho poľovného zväzu. Ten ma upozornil, že takto označených kameňov na tomto mieste bývalo viac a vytvárali akúsi líniu.

Žiaľ kvôli snehu sa nám ďalšie nepodarilo nájsť. Problém je v tom, že otvory v ostatných kameňoch sú slabo viditeľné. Kamene sú menšie a strácajú sa v lesnom poraste, prípadne sa zosúvajú dolu zo svahu. O význame otvorov nevedel nič. Údajne mohlo ísť o staré (starobylé?) značenie hraníc urbariátu, jeho hranice týmto územím prebiehajú dodnes.

Bratislavský lesný park

Kto a kedy toto značenie vytvoril, je nevyriešenou otázkou. Pán Khandl nadhodil dokonca otázku, či značenie nemalo kultový význam. Orientácia na východ, možnosť, že svah v minulosti nebol zalesnený, dobrý výhľad na Podunajskú rovinu a možná línia viacerých kameňov by mohli nahrávať aj tomuto riešeniu. Kto vie?

Nájsť záhadný kameň v Bratislavskom lesnom parku nie je problém. Aj keď sa nachádza úplne mimo značkovaných turistických chodníkov. Stačí vyjsť po Peknej ceste v Bratislave Krasňanoch (modrá turistická značka) k budove horárni. Za jej chrbtom sa smerom doprava odkláňa stará asfaltová cesta. Vznikla ešte za socializmu ako vojensky strategická komunikácia slúžiaca k presunu raketových vojsk. Po nej treba pokračovať.

V prvej veľkej zákrute križuje cestu koryto potoka (potok tečie od severozápadu). O niekoľko desiatok metrov ďalej sa objaví druhé koryto potoka (potok tečie od severu), tentokrát nevýraznejšie, v každom prípade je to, to správne miesto, kde môžete začať svoj výstup k záhadnému kameňu. Ten sa nachádza po pravej strane od potoka pod vrcholom kopca.

Jednoducho treba stúpať húštinou pozdĺž potoka kým po pravej strane neuvidíte zhluk kameňov. Jeden z nich je ten, ktorý hľadáte. Poľovníci túto oblasť volajú Hliník alebo tiež Malá baňa, nakoľko sa tu vraj niekedy v minulosti ťažila hlina.

Bratislavský lesný park Bratislavský lesný park

Miesto nie je zaujímavé len kameňmi. Napriek relatívnej blízkosti civilizácie najmä v zime sa sem sťahuje srnčia zver. Poľovníci tu vysadili malinčie, ktorého listy chodia srnky a občas dokonca aj daniele spod snehu vyhrabávať a pochutnať si na nich. Stačí trochu ticha, pozornosti, trpezlivosti a termosku s čajom a máte o jeden pekný zážitok z Bratislavského lesného parku viac.

Mapa VKU Harmanec Malé Karpaty Bratislava č. 127, 3. vydanie, vám môže pomôcť len veľmi orientačne. Ako obyčajne trpí neduhmi máp tohto vydavateľa. Nie je aktuálna, je veľmi približná, lepšie poslúžia mapy, ktoré sú popri turistických chodníkoch na informačných tabuliach.

+ Hrad Pajštún, další z hradů Malých Karpat
+ Paleolit v Malých Karpatoch
+ Malé Karpaty - velký turistický ráj - turistika, turistické trasy, hrady, rozhledny
+ Hrad Děvín střeží soutok Moravy s Dunajem
+ Limes romanus na Dunaji (2)
+ Hainburgské vrchy - utajené Karpaty u našich jižních sousedů, turistika a tipy na výlet

Staré hranice urbárnych pozemkov (Ladislav Khandl, 15.12.2014, 12:26 )
Na poslednom zábere autora je zasnežená skupina skál, ktorú sme v detstve volali Žaba. Leží len pár sto metrov od špicatého kameňa s tromi jamkami. A tiež sú tam vytesané dve jamky, ukazujúce do potoka v údolí. Bude to teda asi staré značenie hraníc urbáru, podobne ako Písaný kameň z roku 1600

Hory Javorová dolina a Téryho chata aneb zeleň a opuštěnost Javorové doliny v kontrastu s frmolem za Sedielkem
Hory Cesta na Gerlachovský štít
Hory Výstup na Velký Choč od severu z Jasenové
Sněžka Slovenský ráj Roháče, ubytování Barborka Jeseníky, ubytování Červená Lhota Téryho chata Říp Praděd Propast Macocha Skalnaté pleso Čičmany Lysá hora Měsíc Mars Čertovo jezero Beskydy Pieniny Vysoké Tatry Helfštýn Lomnický štít Štrbské pleso Chopok