Poslední aktualizace: 19.11.2018 , svátek má
Treking > Příroda > Z deníků vlčích hlídek, fotografie rysa ostrovida (Lynx lynx)

Z deníků vlčích hlídek (4), fotografie rysa ostrovida (Lynx lynx)

Padesát dnů od objevení stopy po fotografii rysa

20.4.2012 | Robin Bednarz

Dopracovat se od nálezu první rysí stopy až ke kvalitní fotografii rysa z fotopasti není záležitost několika dní. Jedné z mnoha skupin zkušených dobrovolníků Vlčích hlídek, kteří především v zimě křižují Beskydy, to trvalo téměř dva měsíce. Rys totiž obývá teritorium rozsáhlé až 200 kilometrů čtverečních, ve kterém se neustále přemisťuje.

Den první - sobota 17. 12. 2011

Celý týden se nese ve znamení velké oblevy. Po Beskydech se ale přesto ještě nějaký ten sníh povaluje. Naštěstí - krátce po poledni se podaří nalézt stopy. Kvůli malému množství sněhu, zejména ve vyšších polohách, je stopování náročné. Stopy totiž často v terénu mizí nebo se mísí se stopami jiné zvěře. A tak hlídkaři sledují 1,8 km dlouhou stopní dráhu celých šest hodin. V dané lokalitě je to však velmi významný nález, protože pobytové znaky rysa nebyly v posledních letech na těchto místech vůbec zaznamenány.

Den jedenáctý - úterý 27. 12. 2011

Jelikož předvánoční období poznamenalo sněžení, které dokáže spolehlivě zasypat čerstvé stopy během několika desítek minut, vydávají se další hlídkaři na místo nálezu až po deseti dnech. Štěstí přeje i jim, nachází další stopy. Ty vedou dál a zavádí hlídkaře až do houštin. Tam je čeká další překvapení - čerstvě stržená kořist.

Čtěte také: Z deníků vlčích hlídek (1) - Čekání na sníh, aneb kdo vlastně jsme

Jeden z výpravy instaluje na blízký strom fotopast (fotoaparát reagující na pohyb), druhý pak sbírá dva vzorky trusu a dokonce i srsti. Tyto nálezy čeká analýza DNA a potravní analýza v biologické laboratoři.

Den dvanáctý - středa 28. 12. 2011

Během dalšího průzkumu kolem kořisti nacházíme čerstvé stopy, takže víme, že se zde rys stále pohybuje. Jsme zvědaví, co přinesou další dny.

Den čtrnáctý - pátek 30. 12. 2011

První kontrola fotopasti. Bohužel nic nepřináší. Nejsou zachyceny žádné fotky. Snad příště.

Den šestnáctý - neděle 1. 1. 2012

Znovu kontrolujeme fotopast. Výsledek je rozpačitý - fotky již sice máme, ale všechny jsou přepálené. Ve velmi nevhodnou chvíli ukázala jedna z ještě neúplně otestovaných fotopastí své slabé místo. Naštěstí je v okolí opět několik nových rysích stop, které dokazují, že tam "naše" šelma byla. Kořist je však zaváta sněhem.

Záznam z fotopasti

Následující stopování vede do dalších lokalit horského masívu, kde jsme tohoto rysa ještě nestopovali. Cesta je tady úspěšná, podařilo se nám nalézt další dva vzorky srsti rysa.

Den dvacátý druhý - sobota 7. 1. 2012

Po přívalech sněhu, které v posledních dnech přišly, přichází opět kontrola střeženého místa. Ovšem kořist zmizela. Zůstala jen noha, která byla přivázána ke stromu. Kořist přivazujeme z toho důvodu, že v minulosti ji mnohé sledované šelmy při konzumaci postupně odtáhly z dosahu fotopasti. Bohužel fotopast tentokrát úplně zkolabovala a nevyfotila ani jednu fotku. Je tudíž nahrazena jinou a doufáme, že tato bude spolehlivější. K tomu je nainstalována ještě jedna, a to k místu nálezu srsti z posledního stopování.

Den třicátý - neděle 15. 1 2012

Tento den nepřináší nic nového. Ani po několika hodinách se nic nenašlo. Vše je hojně zasypáno stále padajícím sněhem.

Den čtyřicátý první - čtvrtek 26. 1. 2012

Přívaly sněhu v Beskydech nám na více než deset dní neumožnily pokračovat v naší misi. Dnešek také není kdovíjaké "terno". Jediným objevem je kus kořisti, kterou o pár desítek metrů dále vyhrabaly lišky. Fotopast je tedy přemístěna.

Den čtyřicátý třetí - sobota 28. 1. 2012

Počasí se konečně umoudřilo a přestalo sněžit. Ale jinak stále nic. Na jedné fotopasti se neobjevilo vůbec nic, na druhé jen pár lišek.

Den čtyřicátý čtvrtý - neděle 29. 1. 2012

Konečně úspěch. Po čtyřech dnech bez padajícího sněhu se v blízkém okolí objevuje neskutečné množství stop rysa. Stopujeme jej a sledujeme, kde spal, hlídkoval, slídil nebo kam mířil. V jeho "ložnici" se našla i srst, umisťujeme poblíž tedy fotopast.

Stop je opravdu hodně, místy často nelze sledovat jednu konkrétní linii. Je to skvělý nález. Štěstí nám však přeje dál. Daří se objevit i již sežranou kořist a o kousek dál i rysí trus. Stopování pokračuje nejen ten den, ale i v několika dalších.

Den čtyřicátý pátý - pondělí 30. 1. 2012

Instalace dalších dvou fotopasti poblíž kořisti. Doufáme, že se nám šelma ukáže a konečně budeme mít pořádnou fotku.

Den čtyřicátý šestý - úterý 31. 1. 2012

Ačkoli teplota v těchto dnech začíná padat až k minus patnácti stupňům pod nulou, jsou dobrovolníci opět v terénu a jdou po stopě. Rys jim to nijak neusnadňuje - prolézá spoustou mlazin a křovin, mnoho míst je pro člověka nepřístupných. Končí se tak stopování, avšak opět získáváme vzorky trusu a srsti.

Den padesátý - sobota 4. 2. 2012

Dnes se kontroluje celkem pět fotopastí. Štěstí nám přeje a my jsme odměněni za desítky kilometrů, které jsme v této oblasti za poslední dva měsíce nachodili. Fotopast z místa druhé nalezené kořisti totiž pořídila přes deset fotek rysa. Šelma byla zvědavá a prošla se přímo kolem objektivu, a to v pondělí jen čtyři hodiny po tom, co byl přístroj nainstalován.

Byl i u dalších dvou. Podle stop poznáváme, že se tam objevil, ale prošel kolem nich velmi těsně. Fotopasti jej tedy nezachytily. I přes to je naše radost ohromná - máme potvrzeno, a to jak z fotek, tak z dalšího stopování, že se rys procházel v některých původních místech, kde jsme ho již jednou našli.

Poznámka na závěr

V době dubnového vydání tohoto článku máme z oblasti nafoceny další desítky zajímavých fotografií rysa. Věříme, že v jednom z dalších článků vás s nimi seznámíme.

Údaje, získané Vlčími hlídkami slouží pro potřeby státní ochrany přírody a jako podklad pro další možný výzkum. Předávají se Správě CHKO Beskydy a Agentuře ochrany přírody a krajiny České republiky. Práci dobrovolníků zaštiťuje po odborné, organizační a materiální stránce Hnutí DUHA Olomouc, v rámci projektu, zaměřeném na ochranu velkých šelem.

Hory Přechod pohoří Hriňavy a Čivčiny, trek s bonusovým výstupem na Pětroš
Hory Přes Baraniarky a Kraviarske na Veľký Kriváň, Chleb, Hromové, Steny a Poludňový Grúň
Hory Roklinou Piecky na Kláštorisko v zimě, Slovenský ráj
1. Ukrajinské Karpaty Huculské Alpy aneb po hřebeni Rachovských hor
2. Alpy Mont Blanc du Tacul (4 248 m) a Mont Maudit (4 465 m)
4. Karpattreky Trek z Malé Fatry do pohoří Žiar, Fatransko-turčanský Karpattrek (2)