Poslední aktualizace: 17.9.2020 , svátek má
Treking > Příroda > Návrat tisu červeného (Taxus baccata) do Jizerských hor

Návrat tisu červeného (Taxus baccata) do Jizerských hor

Tis červený je stálezelená jehličnatá dřevina z čeledi tisovitých

17.9.2020 | Ondřej Havelka a Čmelák
Tis červený

Krásné kopce Jizerských hor v minulosti běžně obýval nestor mezi našimi stromy tis červený (Taxus baccata), který roste velmi pomalu a dožívá se úctyhodného věku dosahující či dokonce přesahující 1 000 let. Tis červený je stálezelená jehličnatá dřevina z čeledi tisovitých; je stínomilná a bohužel silně ohrožená. Tis červený patří mezi přísně chráněné druhy, dorůstá výšky až 20 m.

Tis červený se vyskytuje převážně v suťových lesích Evropy od Středomoří po Švédsko, od Anglie až po Estonsko, v Malé Asii a Zakavkazí, kde jsou také nejmohutnější a patrně nejstarší jedinci. V České republice je tis červený vzácný, přesto je tato dřevina naše domácí.

Celá rostlina - kromě sladkého červeného dužnatého obalu semene - je prudce jedovatá. Čaj připravený z jehličí dokáže zabít zdravého dospělého člověka, podobně jako rozkousané semínko.

Liberecká neziskovka Čmelák - společnost přátel přírody přišla s inciativou navrátit tis červený do Jizerských hor. Projekt je nazván "Tisíc tisů do hor" a mezi milovníky Jizerek si již našel spoustu příznivců. Sběr semen a následné pěstování je vzhledem k velmi pomalému Tis červený růstu a potřebě ochrany rostlin časově i finančně náročný. Čmelák proto zve všechny milovníky Jizerských hor a české přírody, aby se v rámci svých možností a své chuti zapojili do projektu návratu této krásné původní dřeviny do našich hor. Mohou si například adoptovat svůj tis, přispět na jeho pěstování či stavbu oplocenek nebo se zapojit intenzivněji. Čmelák za poslední dvě desetiletí vysadil již více než šest stovek vzácných tisů a nyní chce jejich počet v Jizerkách rozšířit o dalších 1 000 jedinců.

Tis červený

Čmelák podporuje také majitele pozemků ve volné krajině, kteří se rozhodnou zasadit si svůj tis. Tis je rostlina dvoudomá, k plození tedy potřebuje samčí i samičí strom. Vzhledem k tomu, že pohlaví tisu lze rozeznat až v reprodukčním věku, není u vysazovaných sazenic jisté složení pohlaví jedinců. Z toho důvodu se na těchto pozemcích vždy přistupuje k výsadbě čtyř jedinců ve skupině.

Máte-li chuť zapojit se do projektu návratu tisu do Jizerských hor, případně darovat stromeček pod stromeček, podívejte se prosím na následující odkazy.

Tis červený Tis červený Tis červený Treking.cz - diskuze

2.9.2020 / Lea Vargovčíková
Trek · Grónsko - za Inuity, polárními psy a jedovatou kytkou: Arctic Circle Trail (1)

Trasa Arctic Circle Trail v Grónsku je považována za jeden z nejlepších výletů na dlouhou vzdálenost. Stezka se táhne téměř 200 kilometrů od okraje ledovce poblíž Kangerlussuaqu k rybářskému městečku …

1.9.2020 / Otakar Brandos
Trek · Dva dny Keprnickou hornatinou s širákem na Šeráku: Červená hora, Rudohorské vodopády, Keprník a Vozka (1) / Fotogalerie k článku

Poslední srpnový týden počasí turistice příliš nepřálo, ale dvoudenní skulinku se slunečným počasím jsme přece jen chytli. Jizerské hory nebo Slovensko neměly na tak krátkou dobu valného smyslu, takže nakonec míříme s …

18.8.2020 / Otakar Brandos
Turistika · Lysá hora a Masarykovo údolí, 20kilometrový okruh přes Čupel a Zimný v Moravskoslezských Beskydech / Fotogalerie k článku

Neuběhlo ani 14 dnů a stojím opět na úpatí Lysé hory, nejvyšší hory Moravskoslezských Beskyd. Část túry bude sice opakováním z minula, druhá půle ale povede novou trasou. Přes Masarykovo údolí. Hezký okruh od …

17.8.2020 / Otakar Brandos
Blog · Klima v holocénu (starším, středním, mladším): klimaalarmistické předpovědi se zřejmě mýlí aneb neplatná skleníková hypotéza

Klima v holocénu, tedy v období po skončení poslední doby ledové do současnosti, nebylo zdaleka tak neměnné a vyrovnané a s menšími amplitudami výkyvů, než jak se klimaalarmisté snaží vykládat. I v tomto teplém období …

12.8.2020 / Otakar Brandos
Tipy na výlet · Trojmezí na Hrčavě, tip na výlet na česko - slovensko - polském pomezí

Trojmezí na Hrčavě je oblíbeným turistickým cílem. Svědčí o tom skutečnost, že v okolí trojmezí u Hrčavy vyrostla řada nových objektů. Ať již na české straně a nebo na straně polské. Stavěno bylo především díky dota …

5.8.2020 / Václav Vágenknecht
Trek · Bradla a hrady Bílých Karpat, trek přes Bílé Karpaty a Javorníky do Pulčínských skal

Oblast Bílých Karpat se táhne v délce zhruba osmdesáti kilometrů po hranicích mezi Českou a Slovenskou republikou, přičemž v obou státech se jedná o chráněné území. Ačkoliv jsme tehdy tvořili ještě společný stát, na naší …

4.8.2020 / Martin Zapletal
Trek · Z Javorníku do Trutnova: 13denní vandr přes Rychlebské hory, Jeseníky, Orlické hory a Jestřebí hory (2)

Po odbočení z červené a sestoupení pod úroveň 1 000 m jsme se dostali z mlžného lesa. Hned bylo lépe, červená vedla dále po hřebeni v mlze. Dostali jsme se na asfaltovou úboční cestu vedoucí směr Horní Morava. Šli jsme po této …

3.8.2020 / Otakar Brandos
Hrady · Cornštejn, pozoruhodná ukázka středověkého fortifikačního stavitelství nad meandrujícím tokem Dyje

Hrad Cornštejn představuje pozoruhodnou ukázku středověkého fortifikačního stavitelství nad meandrujícím tokem řeky Dyje na jihozápadní Moravě a při hranicích s Rakouskem. Hrad Cornštejn byl postaven …

24.7.2020 / Otakar Brandos
Vesmír · Kometa C/2020 F3 (NEOWISE): Návštěva ledové krásky z periferie Sluneční soustavy a úžasná podívaná na noční obloze, která se bude opakovat až za 6 700 let

Noční obloze v současnosti kraluje jasná kometa C/2020 F3 (NEOWISE), která je nyní snad nejfotografovanějším objektem nad našimi hlavami. Kometa NEOWISE je neodolatelným lákadlem nejen pro profesionální astronomy …

21.7.2020 / Martin Zapletal
Trek · Ilha de Madeira - ostrov dřeva aneb cesta ostrovem tam a zase zpátky (1) / Fotogalerie k článku

Madeira. Na tento ostrov jsem se chtěl už dlouho podívat. Hornatý, srázný, plný kvetoucích rostlin, příjemných lidí a hlubokých lesů. Už dříve jsem z různých dokumentů zachycoval střípky o Madeiře, které se mi …

18.7.2020 / Otakar Brandos
Turistika · Česká Kanada: okruh ze Slavonic po stopách grázla - túra okolo pevností a rybníků ke Graselově sluji / Fotogalerie k článku

Česká Kanada představuje nevšední oblast se zachovalou přírodou, množstvím rybníků, skal a roztroušených balvanů i četných kulturních památek. Pojmenování Česká Kanada patrně použil jako první jindřichohradecký rodák …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky