Poslední aktualizace: 29.2.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Carabus auronitens (střevlík zlatolesklý). Brouk

Carabus auronitens (střevlík zlatolesklý). Brouk

Střevlík zlatolesklý, barevně neobyčejně proměnlivý predátor

27.1.2016 | Otakar Brandos
Střevlík zlatolesklý (Carabus auronitens)

Střevlík zlatolesklý (Carabus auronitens), slovensky bystruška zlatá, patří k větším druhům našich střevlíků. Střevlík zlatolesklý je dokonalý predátor s mimořádným apetitem. Denně spotřebuje více potravy, než kolik sám váží, přičemž jeho kořistí jsou zpravidla slimáci, žížaly, ale také jiní brouci a další bezobratlí. Jako většina střevlíkovitých (Carabidae) patří i střevlíci zlatolesklí k velice užitečným broukům.

Střevlík zlatolesklý vytváří řadu geografických ras a barevných odchylek. Jeho zabarvení je opravdu velice variabilní a mění se od zeleně zlatavých tónů až po měďově červené. Nápadné jsou jeho červenohnědé až rezavě červené holeně. Protáhlé tělo je kryto pevnými žebrovanými krovkami, mezirýží na krovkách může být silně zrnité. Podobným druhem je střevlík zlatý (Carabus auratus).

Střevlík zlatolesklý

Střevlík zlatolesklý dorůstá délky 18 až 28 mm. V naší krajině se objevuje od dubna / května do září, mladí brouci se rodí koncem července. V jarních měsících se tak setkáváme s dospělci, kteří se narodili předchozího roku a přezimovali. Například v mechu, starých pařezech, pod kůrou, padlými kmeny i kameny a v dalších přirozených úkrytech.

Čtěte také: Střevlík kožitý, největší střevlíkovitý brouk v ČR

Střevlík zlatolesklý je rozšířen po téměř celé západní a střední Evropě (vyjma Britských ostrovů) až po Ukrajinu a Rumunsko. Nejčastěji se sním můžeme setkat ve smíšených, ale také čistě listnatých a jehličnatých lesích pahorkatin a hor. Jeho výskyt je v Karpatech hlášen z poloh až okolo 2 500 metrů nad mořem. Objevuje se i v nížinách, tam ale téměř výhradně v rozsáhlých lesích. Nejvíce aktivní je v noci, setkat se sním můžete ale i ve dne.

Střevlík zlatolesklý

+ Chrobák lesní, zdravotní policie v našich lesích
+ Zlatohlávek zlatý: Ozdoba lesů, zahrad a parků
+ Tesařík obrovský, třetí největší brouk v ČR
+ Tesařík alpský (Rosalia alpina)
+ Tesařík bukový (Cerambyx scopolii), tesaříci v ČR a na Slovensku
+ Roháč obecný, největší brouk střední Evropy
+ Jasoň červenooký (Parnassius apollo)
+ Perleťovec velký (Argynnis aglaja)
+ Otakárek ovocný (Iphiclides podalirius L.)
+ Otakárek fenyklový (Papilio machaon)
+ Babočka paví oko (Inachos io)
+ Ještěrka zelená (Lacerta viridis)

Hory Toulání s kolem kolem českých řek, tip na zajímavý cyklovýlet
Hory Noc na Medvědí hoře, túra z Koutů nad Desnou na Dlouhé stráně v Jeseníkách
Hory Malá Pec, Velká Pec a Orlie skaly: Turistické cíle v Malých Karpatech
Hory Dúpna diera a Rumpálový závrt: Výprava za krasovými jevy na jižním úpatí masivu hory Baske v Strážovkách
Bardejov Jeseníky, ubytování Furkotka Domica Helfenburk Chata Magurka Slaměnka Branisko Hluboká Macocha Brekov Bjelašnica Svaté pole Býk Osoblažsko Ortler Rozhledny Jak vzniká blesk Roháč obecný Měsíc Pohorky Viklany
1. Jeskyně Punkevní jeskyně, Moravský kras a veřejnosti přístupné jeskyně
2. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů
3. Tipy na výlet Dlouhé stráně, přečerpávací vodní elektrárna v CHKO Jeseníky
4. Naše vrcholy Říp, hora s nejasnou minulostí
5. Chaty Zamkovského chata, horská chata ve Vysokých Tatrách v ústí Malé Studené doliny