Poslední aktualizace: 9.4.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Bufo bufo (ropucha obecná). Žáby Česka

Bufo bufo (ropucha obecná). Žáby Česka

Žáby: Ropucha obecná (Bufo bufo; Linné, 1768)

2.1.2023 | Otakar Brandos
Ropucha obecná (Bufo bufo)

Přestože je ropucha obecná (Bufo bufo), slovensky ropucha obyčajná, poměrně hojná žába z čeledi ropuchovití (Bufonidae), která se objevuje dokonce v intravilánech vesnic a měst, v přírodě ji potkáváme jen málokdy. To proto, že ropucha, která po většinu roku vede samotářský život, je aktivní především během noci. Ve dne se skrývá v různých dutinách pod kameny, ve štěrbinách skal a nebo třeba v norách po hlodavcích či jen tak zahrabána v listí. Tam také od října do března zimuje. Přednost dává loukám a světlým lesům, nevyhýbá se ale ani zemědělské krajině.

Ropucha obecná, kterou řadíme do čeledi ropuchovití (Bufonidae), je poměrně statná žába. Drobnější samci, kterých je v přírodě až 6× více než samiček, dorůstají délky okolo 90 mm, větší samice mohou měřit až 120 mm. Ropuchy z jihu Evropy mohou měřit dokonce až 200 mm. Tělo je zavalité, pokožka silně bradavičnatá. Bradavice jsou ploché až mírně oblé. Zbarvení ropuchy obecné je značně variabilní. Od olivově zelené (v době rozmnožování), přes hnědou až po černou nebo šedou. Břicho je jednobarevné, světle hnědé až světle šedé.

Končetiny jsou v poměru k tělu poměrně krátké. Zejména při srovnání se skokany. Na široké a ploché hlavě jsou nápadné velké, vypoulené oči. Zorničky jsou vodorovné, duhovka je červenohnědá, zlatá až žlutá. Přehlédnout nelze ani velké příušní žlázy tvaru půlměsíce, tzv. parotidy. Ty v případě nebezpečí vylučují dráždivý sekret obsahující bufotoxiny, biologicky aktivní látky, které vyvolávají silné pálení na sliznicích.

Ropucha obecná (Bufo bufo)

Pro člověka nejsou tyto toxiny nebezpečné, jen když se dostanou do očí a nebo nosu, mohou být silně dráždivé. Proto je rozumné, pokud vezmu ropuchy do rukou, si hned omýt ruce vodou. S potenciálními predátory dokáží bufotoxiny zamávat trochu více, proto u užovek, ježků, lišek, kání apod. nejsou ropuchy na běžném jídelníčku. Při obraně se ropucha navíc snaží dělat větší. Staví se na vzpřímené nohy a nafukuje se. Pokud neskončí v žaludku některého z predátorů, může se dožít až 9 nebo 10 let.

Samotná ropucha je hodně žravá, spořádá neuvěřitelné množství hmyzu. Živí se nejen slimáky a žížalami, ale také létavým blanokřídlým a dvoukřídlým hmyzem, který uchopuje vymrštitelným jazykem. Větší kořist uchvacuje bezzubými čelistmi. Na jídelníčku této velice adaptibilní žáby jsou ale i pavouci, mravenci nebo brouci, dokáže však zhltnout i mláďata myší. Na jejím jídelníčku je pouze živá a pohybující se kořist.

Ropucha obecná se u nás vyskytuje po celém území, od nížin až po horské polohy. Její výskyt je limitován pouze dostatkem potravy a klimatickými podmínkami. V Alpách byly ropuchy pozorovány až ve výškách okolo 2 000 metrů, v Himalájích až okolo 3 000 metrů. Areál jejich rozšíření zahrnuje, jak již zmínka o Alpách a Himalájích naznačuje, téměř celou Evropu a Asii.

Ropucha obecná (Bufo bufo)

U nás se vyskytují další dva druhy ropuch, které by měl dokázat odlišit i laik. Jedná se o ropuchu zelenou (Bufo viridis) a ropuchu krátkonohou (Bufo calamita). První jmenovaná se odlišuje nápadně odlišný zbarvením, které je zeleno-bílé, vzácná ropucha krátkonohá má ještě kratší nohy a nápadný žlutý pásek, který se táhne středem horní části těla, od hlavy až ke kloace.

U ropuch obecných bylo popsáno teritoriální chování. Nejen že loví a zimuj ve stejných lokalitách, ale dokonce se často rozmnožují i ve stejných tůních. K rozmnožování dochází v různých tůních, rybnících a vodních nádržích. Zpravidla krátce po přezimování. Zejména v tomto čase se ozývá svým hlasitým a monotónním, nepříliš libozvučným kvorkáním "kvoaaark kvoark".

S tím fonetickým přepisem hlasu žab je to ale podobně ošidné, jako při popisu hlasů ptáků. Každý tam slyší něco jiného. Proto se v různých zdrojích můžeme setkat i s přepisem hlasu ropuchy obecný v podobě "orrr, orrr", "kvoak, kvoak" apod. Z nakladených vajíček se líhnou černě zbarvení pulci. Ti asi po dvou až třech měsících, přeměněni na drobné žabky, opouštějí rodnou hroudu, přesněji vodní nádrž, a rozlézají se do okolí.

Ropucha obecná (Bufo bufo) Ropucha obecná (Bufo bufo) Treking.cz - diskuze

21.12.2022 / Otakar Brandos
Treky · Hyrlata v polských Bieszczadech křížem krážem (2). Přes Hyrlatu a Balnicu do Osadného a přes Spišský hrad do Nízkých Tater | Fotogalerie k článku

Vstáváme do mrazivého rána. Chvílemi sice vykoukne sluníčko, ale vždy se rychle schová za mraky a cáry mlhy, které se líně převalují přes okolní zalesněné hřebeny. Na rozchození máme namířeno na jeden nejmenovaný …

19.12.2022 / Ondřej Havelka
Cestování · Marabut - zajímavá postava západoafrické kultury a náboženství

Marabut je v africkém (zejména súfijském) islámu náboženský vůdce, průvodce duchovním světem, někdy také učitel islámu, v určitých regionech severní a západní Afriky nahlížený jako svatý muž - v Senegalu a …

15.12.2022 / Otakar Brandos
Testy · Recenze obuvi Columbia Peakfreak II Outdry. Outdoor test voděodolných sportovní bot

Sportovní boty Columbia Peakfreak II Outdry jsou určeny pro rozmanité sportovní aktivity. Nejen pro různé outdoorové aktivity, ale i pro nenáročný běh a nebo lehkou turistiku. A nebo třeba jen pro procházky do parku či do …

14.12.2022 / Václav Vágenknecht
Treky · Kašperské hory aneb putování šumavským trojhradím. Pětidenní čundr přes Rabí, Kašperk a Velhartice (1)

Pětidenní čundr začínáme ve městě, které založili v roce 1279 a jež ve středověku proslulo chovem perlorodek; pokud někdo hádá, že se jedná o Horažďovice, může si připsat plusový bod. Z vlaku vysedáme v …

12.12.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Túra na Kochofen (1 916 m) a Spateck (2 256 m). Závěr podzimu v Schladmingských Taurách (4) | Fotogalerie k článku

Atraktivní hřebenovou trasu přes dva výrazné vyhlídkové vrcholy na severovýchodním okraji Schladmingských Taur jsme si naplánovali z obce Kleinßölk, která leží ve stejnojmenném údolí. Na místo …

9.12.2022 / Servis
PR · Ptáte se, jaké sportovní oblečení zvolit na svah? Poradíme vám!

Rozhodnete-li se sportovat v tomto krásném zimním období, které právě vstoupilo do našich krajů, tak vězte, že v zimě potřebuje sportovec na svahu tři vrstvy ideálně funkčního oblečení. První vrstvu tvoří …

6.12.2022 / Otakar Brandos
Testy · Recenze Fenix HM70R, test nabíjecí čelovky. Mimořádně výkonná svítilna se svítivostí až 1 600 lm

Čelovka Fenix HM70R je další svítilnou z rodiny Fenix. HM70R je nabíjecí čelovka s mimořádným výkonem, se svítivostí až 1 600 lm (lumenů). Tomu odpovídá i výrobcem uváděný dosvit přes 180 metrů. K napájení …

4.12.2022 / Petr Krčmář
Treking · Trek v oblasti Kangerlussuaq v ledovém Grónsku. Kolem Akuliarusiarsuup Kuua k Fergusonovu jezeru a Russellskému ledovci

Dva dny před odletem jsem se dočetl zprávu, že Kanada a Dánsko vyřešili 50letý spor o grónský Hansův ostrov a takzvaná Whisky War skončila. Je krásné, že i v dnešní době jsou některé státy schopny řešit spory civili …

28.11.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Výstup na horu Schüttkogel (2 049 m). Závěr podzimu v Rottenmannských Taurách (3)

Hora Schüttkogel (2 049 m) se zvedá poblíž obce Oppenberg a je ideálním vrcholem pro krátké dny druhé části podzimu. Do Oppenbergu se snadno dostaneme ze sjezdu č. 74 na dálnici A9 (směr od Liezenu na Graz) …

25.11.2022 / Dorek Čermák
Treking · Trek Šluknovským výběžkem k nejsevernějšímu bodu ČR. Projekt 13/9 - Ústecký kraj | Fotogalerie k článku

Prodloužené Indiánské léto pokračuje a Svatého Martina pozoruji z okna vlaku, který mě veze k severu republiky. Avšak ten jede na koni hnědém. Což je pro následující dny dobrá zpráva, protože krajina zůstane pod …

Velký Roudný Úplněk Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Nízké Tatry, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky