Poslední aktualizace: 15.12.2022 , svátek má
Treking > Příroda > Anaglyptus mysticus - kuloštítník temný

Anaglyptus mysticus - kuloštítník temný

Kuloštítník temný - krásně zbarvený brouk z čeledi tesaříkovití (Cerambycidae)

25.6.2020 | Otakar Brandos

Kuloštítník temný (Anaglyptus mysticus) je krásně zbarvený brouk s poměrně velkou barevnou variabilitou spočívající ve změně základního zbarvení na krovkách. Kuloštítník temný je spíše drobný brouk. Dorůstá délky jen 6 až 13 mm, některé zdroje na webu uvádějí až 15 mm. Avšak díky krásné kresbě na krovkách a nápadným tykadlům kuloštítníka v přírodě určitě nepřehlédnete.

Kuloštítník temný (Anaglyptus mysticus)

S kuloštítníkem temným se v našich končinách můžeme potkat od dubna do července v listnatých a nebo smíšených lesích. On nížin až po horské oblasti. Nejhojnější výskyt brouka ale zaznamenáme spíše v nižších polohách. Dospělí brouci přilétají na kvetoucí byliny a nebo keře. Nejčastěji na miříkovité, tavolník, hloh, trnku nebo bez černý.

Samička klade vajíčka do prasklin ve dřevě. Larvy kuloštítníka temného se vyvíjejí ve dřevě celé řady dřevin. Od dubu a buku přes javor, lípu, habr až po akát, bez černý, ořešák aj. Larvy brouka nejsou tedy nijak vybíravé, jsou polyfágní. Vývoj larev kuloštítníků temných trvá dva až tři roky, kuklí se již v létě. Dospělý brouk však svou kolébku ve dřevě opouští až na jaře následujícího roku.

Kuloštítník temný, který patří do čeledi tesaříkovití (Cerambycidae) a podčeledi Cerambycinae, osídlil nejen střední Evropu, ale téměř celou Evropu, Malou Asii i severní Afriku. Areál jeho výskytu sahá od Pyrenejského poloostrova až po Kavkaz, na severu hranice sahá až po jižní Švédsko a Britské ostrovy.

Další druhy tesaříků v ČR, může vás zajímat

19.6.2020 / Otakar Brandos
Trek · Červenohorské sedlo: 2denní okruh v Jeseníkách přes Vřesovou studánku, Vozku, Černou stráň, Poniklý vodopád a Údolí Hučivé Desné (1) / Fotogalerie k článku

Meteorologové sice slibují na další dva dny hezké počasí, já mám však pochybnosti. Přesto však vyrážíme na dva dny do nitra Hrubého Jeseníku, protože lepšího počasí se tento týden tak či tak již nedočkáme. Vůbec mě ty …

18.6.2020 / Otakar Brandos
Turistika · Nejvyšší hora a sopky Nízkého Jeseníku: dvoudenní entomologická výprava (1) / Fotogalerie k článku

Když se ozval kamarád Láďa zda-li bych nevyrazil do Bruntálské vrchoviny na sopky, neváhal jsem ani chvíli. Sice mám tyto končiny Nízkého Jeseníku na dohled Jeseníku Hrubého prochozeny křížem krážem, přesto se sem …

• 9.6.2020 / Ubytování
    Vysoký kámen Vysoký kámen, turistický přístřešek pod Slunečnou v Nízkém Jeseníku

7.6.2020 / Václav Vágenknecht
Turistika · Radeč a Berounsko: putování přes Radeč, nejvyšší vrch Křivoklátské vrchoviny

Dobrovolně přiznám, že jsem osadu Kařez prvně výrazněji zaregistroval v roce 2017, projížděli jsme přes ni vlakem na čundr do Českého lesa. Znovu jsem si obec připomněl v roce 2019, když jsme přes ni tentokrát mířili …

4.6.2020 / Otakar Brandos
Trek · Přes Kozákov do Besedických skal, na Rotštejn a Trosky: 3denní vandr Českým rájem ze Stružince do Stružince (3) / Fotogalerie k článku

Ráno je opět pořádně chladné. Limonádový Joe by si vzal teplé spodní prádlo, já se musím po probuzení chladem spokojit s vlněným svetrem. Naštěstí jsem jej přibalil. Vůbec lituji, že jsem si nevzal zimní spacák… Když opět …

4.6.2020 / Ondřej Havelka
Skály · Čertův kámen: dolmen v Jizerských horách

Kamenné dolmeny jsou jednokomorové megalitické hrobky sestávající z podpůrných kamenů či pilířů a velkého kamenného bloku položeného na pilířích obvykle rovnoběžně k terénu. Z bezpočtu světových dolmenů lze …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky