Poslední aktualizace: 28.2.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Regulus regulus (králíček obecný). Ptáci

Regulus regulus (králíček obecný). Ptáci

Králíček obecný (Regulus regulus; Linné, 1758)

25.3.2022 | Otakar Brandos

Králíček obecný (Regulus regulus), slovensky králik zlatohlavý, je drobný zpěvný pták z čeledi králíčkovití (Regulidae). Své latinské jméno dostal tento neposeda pravděpodobně podle nápadné korunky, žlutooranžové skvrnky na temeni hlavy. České zdrobnělé jméno je pak odvozeno z latinského, které nemám problém si zapamatovat, neboť Regulus je nejjasnější hvězdou v souhvězdí Lva

Králíček obecný (Regulus regulus)

Králíček obecný je, spolu se svým příbuzným králíčkem ohnivým (Regulus ignicapilla), nejdrobnějším zástupcem našich opeřenců. Se svými 5 až 8 gramy (samice jen 6 g) je drobný i ve srovnání se střízlíkem obecným (Troglodytes troglodytes), který dosahuje hmotnosti okolo 9 gramů. Uvidíte-li v lese poskakovat ve větvích jehličnanů drobného ptáčka s ohnivou čepičkou, který hledá v jehličí něco na zub, a ozve-li se svým typickým "sisisisisia" nebo jen "si si si", jistě to bude náš králíček.

Králíček obecný u nás žije celoročně. Na rozdíl od králíčka ohnivého, který k nám Králíček obecný (Regulus regulus) zalétá pouze na léto a na zimu opět mizí daleko na jihu. V zimních a jarních měsících tak s určením tohoto ptáčka nebude problém, možné záměny se můžeme dopustit jedině v letních měsících. Rád se zdržuje v malých houfcích, často ve společnosti sýkorek. Patří k poměrně důvěřivým druhům, nebojí se zdržovat i v lidské blízkosti.

Rozpětí křídel králíčka obecného dosahuje 13 až 15 cm, délka těla jen asi 9 cm. Má zavalité tělo a poměrně krátký ocas. Nápadný je jehlovitě tenký a poměrně dlouhý zobák. Samečci jsou zbarveni pestřeji než samičky, které mají tmavošedý šat. Samečci mají tělo pokryté olivově zeleným peřím, dvě bílé a černou pásku na křídlech. Bříško i hruď jsou prachově šedé s tmavšími pírky. Nakonec fotografie je mnohem popisnější.

Králíčka obecného můžeme potkat od nížin až po horské oblasti - po horní hranici lesa. Zdržuje se totiž především v jehličnatých lesích, kde si hledá obživu a buduje svá pečlivě spletená kulovitá hnízda se zúženým vletovým otvorem na horní straně. Zpravidla vysoko ve větvích smrků, jedlí a nebo borovic, do kterých svá hnízda starostlivě vplétá.

Králíček obecný (Regulus regulus)

Do takovéhoto dočasného příbytku pak samička v dubnu (druhou snůšku pak v červnu nebo v červenci) snáší 9 až 11 bílých až červenavých kropenatých vajíček. Rodiče se pak mají co ohánět, aby nasytili tolikeré drobotiny. Ta se líhne po asi 14 dnech a hnízdo opouští za další dva týdny.

Areál rozšíření tohoto drobného ptáčka zahrnuje téměř celou Evropu, ale také velkou část Asie s jehličnatými lesy. Přes zimu, kdy je o potravu větší nouze, se může objevit i ve smíšených lesích a nebo dokonce v parcích. Živí se především hmyzem a drobnými pavouky, sbírá mšice a další podobnou havěť. V zimním období si pro změnu pochutnává na různých semenech.

Další druhy ptáků v Česku, může vás zajímat

16.3.2022 / Otakar Brandos
Trek · Údolími řek Budišovka a Moravice v předjaří. Dvoudenní trek přes Hadinku, Klokočov, Vítkov, Vikštejn a Kružberk (1) | Fotogalerie k článku

Letošní předjaří je nezvykle mrazivé. Alespoň v noci, kdy teploty padají i k -10 °C. Ale protože dny se již znatelně prodlužují a dají se pomalu realizovat i delší přechody, balím plnou polní a poohlížím se po vhodném cíli …

15.3.2022 / Míra Červenka
Cestování · Amritsar - středobod sikhského světa. Zajímavosti a památky nejlidnatějšího města Paňdžábu

Těsně před svítáním, ještě dřív než se okolní vzduch stačí rozpálit na obvyklých pětatřicet stupňů, vstupuji (samozřejmě bosky a s hlavou pokrytou nezbytným šátkem) spolu se skupinkou místních poutníků, do lůna …

10.3.2022 / Lenka Mašová
Tip na výlet · Podél Chlébského potoka právě vykvétají statisíce bledulí. Přírodní rezervace Údolí Chlébského potoka

Přírodní zajímavost v podobě lokality s hojným výskytem chráněné bledule jarní je nyní možné obdivovat v přírodní rezervaci Údolí Chlébského potoka v Chlébském, místní části Skorotic na rozhraní Kraje Vysočina a …

7.3.2022 / Lenka Mašová
Turistika · Pohádka na Sněžníku aneb když zrovna vyjde počasí. Přechod Králického Sněžníku na sněžnicích

Na pohádkovou zimu na Králickém Sněžníku musí mít člověk kliku. Neb mám k tomuto vrcholu silný citový vztah, byla jsem tam snad stokrát. Tak dobře, stokrát asi ne, ale zato ve všech ročních obdobích, ve dne i v noci… …

3.3.2022 / Otakar Brandos
Cestování · Kyjev, památné město plné zlatých věží a věžiček. Město na řece Dněpr je nazýváno matkou ruských měst

Kyjev je hlavní město, a s asi třemi milióny obyvateli (celá aglomerace má asi 3,7 mil. obyvatel), i největší město Ukrajiny. Město Kyjev ležící na řece Dněpr je často zváno jako matka ruských měst, protože v minulosti …

28.2.2022 / Otakar Brandos
Trek · Švýcárna, Jelení loučky a Vysoký vodopád - dvoudenní toulky podzimními Jeseníky (2) | Fotogalerie k článku

Noc byla dlouhá, tak jak již na podzim jsou. A také mrazivá, teploty spadly asi pět stupňů pod nulu. Na trávě i na stromech, kam ještě nedosáhly sluneční paprsky, je silná vrstva jinovatky. Rychle balím a vyrážím vstříc …

27.2.2022 / Otakar Brandos
Cestování · Charkov, dějiny a památky. Velká aglomerace v nekonečných rovinách na samém severovýchodě Ukrajiny

Charkov (ukrajinsky Харків) je krásné město na severovýchodě Ukrajiny. Leží na jejím samotném okraji, pouhé tři desítky kilo- metrů od hranic s Ruskou federací a asi 400 kilometrů od Kyjeva. Rozkládá se v nekoneč …

23.2.2022 / Ondřej Havelka
Cestování · Africké čarodějnictví (2): Současnost

Po předchozím ponoru do historie afrického čarodějnictví se posuneme do současnosti subsaharské Afriky. Mnozí Afričané míní, že čarodějnický útok má vždy osobní původ, pramení v osobě konkrétního čaroděje, kte …

16.2.2022 / Otakar Brandos
Trek · Švýcárna, hora Jelení loučky a Vysoký vodopád - dvoudenní toulky podzimními Jeseníky (1) | Fotogalerie k článku

Na přelomu září a října to opět vypadalo na dva dny hezkého počasí. Možná poslední hezké podzimní dny. Proto ani chvíli neváhám a mířím do hor. Kam jinam než do Jeseníků… V plánu mám zhruba 50kilometrový okruh …

15.2.2022 / Pavel Čupr
Příroda · O chatě Kamenná bůda pod bělokarpatskýma Čupama, jedné z turistických chat v Bílých Karpatech

"Už jsi slyšel o Kamenné bůdě?", ptal jsem se kamaráda. Odpověď byla "jo, jasan, znám. Kamienka pod Chopkom, nebo myslíš tu pod Velků Javořinů?". "No, tak teda ty jsem přímo nemyslel", říkám a začal jsem mu vyprávět …

8.2.2022 / Pavel Čupr
Turistika · Bílé Karpaty přes Žalostinskou pahorkatinu - túra z Vrbovců do Sudoměřic

Z vlaku vystupuji v bělokarpatských Vrbovcích. Čeká mě cca 29 km přes kopce Bílých Karpat. Přijel jsem po trati, která byla postavena začátkem třicátých let minulého století jako jedna z železničních spojnic …

Velký Roudný Úplněk Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky