Poslední aktualizace: 31.1.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Aelia acuminata - kněžice kuželovitá. Hmyz

Aelia acuminata - kněžice kuželovitá. Hmyz

Kněžice kuželovitá (Aelia acuminata; Linné, 1758) - býložravá ploštice suchých luk, strání a obilných polí

6.7.2020 | Otakar Brandos

Kněžice kuželovitá (Aelia acuminata) je býložravá ploštice z čeledi kněžicovití (Pentatomidae). Jedná se o drobnější z kněžic, vždyť kněžice kuželovité dorůstají pouze 7 až 9 mm, některé zdroje uvádějí až 10 mm. Kněžice kuželovitá vděčí za své druhové jméno tvaru těla, které je zakončeno zaoblenou trojúhelníkovitou hlavou.

Kněžice kuželovitá (Aelia acuminata)

Zbarvení kněžic kuželovitých je poměrně variabilní. Základní zbarvení těla je bledě až hnědavě žluté s hrubým tečkováním a výraznými podélnými pruhy tmavé barvy na štítě i hlavě. Zbarvením jsou dospělým kněžicím podobné nymfy. Ty ale poznáme podle toho, že jsou bezkřídlé. Ročně se objevuje pouze jedna generace, samička klade vajíčka ve skupinách na listy trav.

S kněžicí kuželovitou se můžeme nejčastěji setkat na slunných lokalitách. Především na suchých loukách, stráních a nebo v obilných polích. Od nížin až po horské oblasti (do výšek okolo 1 300 až 1 400 metrů nad mořem). Od jarních až do podzimních měsíců. Dospělci totiž přezimují v hustých trsech trav a vylézají v jarních měsících, nová generace se rodí v červnu až červenci. Podle podmínek. Druh je hojný, lokálně až velice hojný.

Kněžice kuželovitá osídlila mírný pás Evropy i Asie, objevuje se ale i v severní Africe. Dospělci i nymfy jsou býložraví. Vysávají stébla trav i obilovin, takže místy může působit menší škody. Přednost ale dávají lipnicovitým travám (Poaceae). Zajímavostí tohoto druhu kněžic je, že dokáže stridulovat.

Další ploštice v ČR, může vás zajímat

1.7.2020 / Otakar Brandos
Trek · Červenohorské sedlo: 2denní okruh v Jeseníkách přes Vřesovou studánku, Vozku, Černou stráň, Poniklý vodopád a Údolí Hučivé Desné (2) / Fotogalerie k článku

Domeček na "muřích" nožičkách přes noc nespadl. Noc byla klidná a ráno docela teplé a vlídné. Asi proto, že je skoro zataženo, byť se sluníčko pokouší prodrat skrze mraky. Nakonec ale vítězí mraky a my měníme plán …

26.6.2020 / Otakar Brandos
Příroda · Dlask tlustozobý, nebojácný pták s neobyčejně silným "louskáčkem"

Dlask

Dlask tlustozobý (Coccothraustes coccothraustes) je nebojácný pták z čeledi pěnkavovití (Fringilliidae). Dlask tlustozobý je největším představitelem této čeledi u nás. Však také rozpětí křídel dlaska tlustozobého …

25.6.2020 / Otakar Brandos
Turistika · Nejvyšší hora a sopky Nízkého Jeseníku: dvoudenní entomologická výprava (2) / Fotogalerie k článku

Noc na vrcholu Velkého Roudného (780 m) byla jasná, avšak z nočního focení nebylo nic. Měsíc téměř v úplňku ve spolupráci s mlžným zákalem atmosféry svit hvězd jasně přezářil. Nevadí, vyjde to jindy. Rozbřesk však vše …

25.6.2020 / Ondřej Havelka
Cestování · Symbolika kříže v oblasti toku řeky Nil

Krajina světa je bezesporu umělecké dílo, v němž jako žíly života protékají prostorem a časem řeky, jejichž existence podmiňuje existenci mnohých světových kultur. Jednou z výjimečných řek, kterou jsem jako poutník …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky