Poslední aktualizace: 19.11.2018 , svátek má
Treking > Příroda > Kamzíkům se v Tatrách daří, podzimní sčítání kamzíků

Kamzíkům se v Tatrách daří, podzimní sčítání kamzíků

Podzimní sčítání a v(d)ěčné ukazování prstem na turisty

3.12.2015 | Otakar Brandos

Tradiční podzimní sčítání kamzíků v Tatrách potvrdilo stabilizovaný stav populace. Sčítací komisaři napočítali v přirozených lokalitách výskytu 1 345 kamzíků. Z tohoto počtu bylo 124 letošních mláďat. Na slovenské straně Tater se páslo 1 090 kamzíků, na polské straně 255 kamzíků.

Kamzík

Početní stav kamzíka horského je po dramatickém zmenšení populace po kritickou mez 300 kusů na konci 90. let minulého století stabilizovaný a populace je životaschopná. Což je jistě potěšující zpráva. A doufejme, že tomu tak bude i v budoucnu.

Zpráva TANAPu dále uvádí, že normálním jevem jsou sezónní přesuny kamzíků, že nejpočetnější stavy jsou v uzavřených Belianských Tatrách. Dále se uvádí, že početnost kamzíka v Tatrách ovlivňují klimatické změny, ale také turismus, skialpinismus a horolezectví. Taková ta klasická mantra TANAPu bez uvedení porovnatelných statistických dat.

Čtěte také: Rekordní stavy kamzíků v Tatrách. Proběhlo pravidelné podzimní sčítání

Rád bych se dobral čísel, jak tomu bylo s kamzičími populacemi v Beliankách před a po uzávěru pro turisty v poměru ke zbývajícím částem Tater. Proč to zmiňuji? Všimněte si čísel v prvním odstavci. Na slovenské straně 1 090 kamzíků a na polské straně 255 kamzíků. Na slovenské straně 81 % a na polské straně 19 %.

Polské Tatry přitom zaujímají z celkové rozlohy Tater 22 % a slovenské Tatry 78 %. Vzhledem ke statistické chybě při sčítání kamzíků, přirozené migraci zvířat je to zhruba šul nul. A to při tom turistický tlak na polskou část Tater je výrazně větší, než na tu slovenskou.

Kdyby platila zmíněná "mantra", nemělo by být kamzíků na polské straně třeba v poměru o polovic méně?… Jen se ptám, protože mi vadí to věčné házení špíny a všech problémů na turisty. Nezmínit přitom tlak developerů a další vlivy (vyjma těch klimatických) mně osobně přijde neseriózní. A zcela bytostně postrádám nějakou tu případovou studii, která by jednoznačně ukázala prstem právě na nás, turisty…

+ Kozorožec alpský (Capra ibex ibex)
+ Svišť horský tatranský (Marmota marmota latirostris)
+ Kočka divoká (Felis silvestris)
+ Medvěd hnědý, největší volně žijící šelma v Karpatech - počty medvědů na Slovensku, v Rumunsku
+ S medvědy v zádech (2), jak se chovat při setkání s medvědem
+ S medvědy v zádech, anebo pořádný prásk v Tatrách
+ Můj život s karpatskými medvědy
+ Jak být v bezpečí na územích obývaných medvědy
+ Koločavský medvěd opět řádil, Češi přečkali noc na stromě
+ Je setkání s vlkem nebo rysem nebezpečné?
+ Vlk, rys i medvěd se vracejí do českých hor… ale nemají to jednoduché
+ Z deníků vlčích hlídek (3) - nečekaný nález ve tmě a malé novoroční shrnutí
+ Z deníků vlčích hlídek (2) - Rysí stopovačka na prvním sněhu, aneb jak se stopuje rys
+ Z deníků vlčích hlídek (1) - Čekání na sníh, aneb kdo vlastně jsme

:-) (noro, 06.12.2015, 13:44 )
Ak uzavera Belianok ma pomôcť kamzikom,som za...skôr ako ochranari,najväčším zlom pre Tatry sú developeri.napr.Sprava TANAPu nemá problém vyznacit znackami Gerlach,Baranie rohy atd.a za určitých obmedzení aj Belianky.Bohuzial,ochranari v Tatrách ťahajú za kratší koniec...kolki z nás vedia,že napr.lesnici,resp.SL TANAPu sú proti akýmkoľvek novým chodnikom v Tatrách?Ohanaju sa ochranou,ale pritom ich tazka technika noci podny fond....ale to je na dlho.....
dobrý článek (Michael, 03.12.2015, 17:38 )
Pěkný, věcný článek. Teď jen, aby si ho přečetly odpovědné orgány.
Přečíst si jej (-OB-, 04.12.2015, 11:57 )
určitě někdo ze zodpovědných přečte. Sám jsem až překvapen, kdo všechno nás čte :-) Obávám se ale, že zůstane jen u přečtení. Protože když je někdo přesvědčen o své pravdě, odmítá diskutovat, protože jak říká zvláštní případ obecného zákona komplementarity: opakem pravdy je jiná pravda…

Hory Góry Izerskie, podzimní putování polskou částí Jizerských hor
Hory Nejkrásnější dvoudenní trek v Jeseníkách: Velká kotlina, Praděd, Dlouhé stráně a Jelení studánka
Hory Hřebenovka Šar planiny: Poznávání života v Makedonii, trek přes Šar planinu, výstup na Golem Korab
Hory Diablak neboli Babia hora, túra na mrazivý vrchol druhého nejvyššího pohoří Polska ze sedla Krowiarki
Hrad Sloup Jeseníky, ubytování Chata Borišov Domica Helfenburk Chata Jelenka Chata Výrovka Šomoška Bezděz Macocha Brekov Maroko Trojúhelník Frýdštejn Ortler Rozhledny Jak vzniká blesk Babočka admirál Neutronová hvězda Karimatky Viklany
1. Jeskyně Harmanecká jeskyně (jaskyňa), veřejnosti přístupná jeskyně Velké Fatry
2. Skály Panská skála, čedičové varhany u Kamenického Šenova
3. Tipy na výlet Dlouhé stráně, přečerpávací vodní elektrárna v CHKO Jeseníky
4. Naše vrcholy Říp, hora s nejasnou minulostí
5. Chaty Šerlich, Masarykova chata na Šerlichu, levné ubytování v Orlických horách
6. Vesmír Pluto, největší trpasličí planeta - vzdálenost, průměr, oběžná doba a teplota na povrchu