Poslední aktualizace: 14.1.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Columba palumbus - holub hřivnáč. Ptáci

Columba palumbus - holub hřivnáč. Ptáci

Holub hřivnáč je největší z našich divokých holubů

16.4.2022 | Otakar Brandos

Holub hřivnáč (Columba palumbus), slovensky holub hrivnák, je největší z našich holubů. Ve srovnání s jinými holubími druhy, které se vyskytují ve střední Evropě, je to doslova obr, vždyť dosahuje hmotnosti v průměru půl kilogramu! Hmotnost se ale může pohybovat v rozmezí od 350 až 380 gramů po 680 až 700 gramů. Rozpětí křídel dosahuje úctyhodných 70 až 80 cm, délka 35 až 45 cm.

Holub hřivnáč (Columba palumbus)

Holub hřivnáč patřící do čeledi holubovití (Columbidae) a řádu měkkozobí je nejen největším z našich holubů, ale také nejkrásnějším. Podél ramenního okraje má velkou bílou skvrnu a po stranách krku výrazný bílý "límeček". Svrchu je zbarvením Holub hřivnáč (Columba palumbus) podobný jiným druhům holubů. Hřbet i kostřec jsou šedomodré až makově modravé, krk hnědočervený a hruď nachová. Za letu je dobře vidět bílá páska na křídlech. Takovéto zrcátko nemá žádný jiný z našich holubů. Konec ocasu i konce křídel jsou černé.

Holubi hřivnáči jsou tažní. K nám přilétají koncem března nebo začátkem dubna a pobudou do října, kdy ve větších hejnech táhnou zpátky k jihu. Jen výjimečně může u nás holub přezimovat. Areál rozšíření zahrnuje celou Evropu, sever Afriky a Asii. Objevuje se jak v Japonsku, tak na Britských ostrovech. Jedná se o vcelku běžný druh, který patří dokonce k lovným.

Přednost dává jehličnatým lesům, neboť semena jehličnanů tvoří velkou část jeho potravy, pobývá ale i ve smíšených lesích a nebo dokonce v parcích a na zahradách. Od nížin až po střední horské polohy. V posledních desetiletích se dokonce synantropizuje a stále častěji se objevuje v blízkosti lidských obydlí.

Svá kulovitá hnízda si holubi staví vysoko na stromech a nebo v hustých keřích z větviček. Při námluvách se samec ozývá hlubokým "húú-húú", při vyznačování hnízdního revíru "hu-húú-hu-hu-húú". S oblibou využije stará vraní hnízda a nebo i veverčí hnízda. Šetří síly… V největší oblibě mají holubi hřivnáči okraje lesů v blízkosti polí a luk, ale objevují se i v husté zástavbě.

Samička snáší do hnízda jen dvě bílá vajíčka, na kterých se po dobu 16 až 18 dní střídají při sezení oba rodiče. Oba rodiče se také starají o krmení vylíhlých mláďat. Zprvu jsou holoubátka krmena tzv. holubím mlékem vyvrženým z volete (hustá bílá kaše plná výživných látek), později již normální holubí potravou. Holoubata opouštějí hnízda asi po měsíci. Hnízdění probíhá 2× až 3× ročně.

Holub hřivnáč (Columba palumbus) Holub hřivnáč (Columba palumbus)

Na poměrně bohatém jídelníčku holuba hřivnáče jsou především různá semena. Nejen jehličnanů, ale i polních plodin. Rád si pochutná také na sladkých bobulích a nebo drobných obratlovcích. Ale rovněž na červech a nebo hmyzu. Přes zimu se spokojí i s lístky různých bylin, pupeny a nebo se žaludy.

Holub hřivnáč vytváří na rozlehlém území, které obývá, pět poddruhů. U nás žije poddruh holub hřivnáč evropský (Columba palumbus palumbus). Na azorských ostrovech se vyskytuje holub hřivnáč azorský (Columba palumbus azorica), na východ od nás holub hřivnáč íránský (Columba palumbus iranica) a holub hřivnáč středoasijský (Columba palumbus casiotis). Poslední poddruh - holub hřivnáč madeirský (Columba palumbus maderensis), je nejpozději od poloviny 20. století považován za vyhynulý.

hrivniaky chutili skvele. (Borek, 19.04.2022, 19:24 )
Do max.jedného roku veku boli úplne fantastické pečené, ale po jednom roku museli byť pripravované buď ako bažanty ( tá divina už v nich bola cítiť) alebo bola z nich skvelá polievka a la bažant. Vyberali sme vajcia z ich hniezd a kamaráti ich nechali vysedieť u normálnych holubov, ktoré chovali. No a potom už len zostali v klietkach.

Další ptačí druhy u nás, může vás zajímat

12.4.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Sýkora modřinka (Parus caeruleus). Nápadný druh z čeledi sýkorovití má opravdu pestré zbarvení

Sýkora modřinka (Parus caeruleus), slovensky sýkorka belasá, je nápadně zbarvený druh ptáka z čeledi sýkorovití (Paridae) a řádu pěvci (Passeriformes). Však tento čiperný ptáček se ozývá svým zdaleka …

12.4.2022 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Ďáblovu bibli Švédové nevrátili, v Chrasti mají její maketu. Proslulá Ďáblova bible (Codex gigas) vznikla v klášteře v Podlažicích

V klášteře v Podlažicích na Chrudimsku vznikla světově proslulá Ďáblova bible (Codex gigas). Jedna z tras vedoucích do této malé vesničky začíná v 8,5 kilometru vzdáleném Vrbatově Kostelci. Modrá turistická značka …

11.4.2022 / ESO2206
Vesmír · Dalekohledy ESO zaznamenaly překvapivé změny teploty v atmosféře Neptunu

Mezinárodní tým astronomů využíval uplynulých 17 let řadu pozemních teleskopů včetně dalekohledu VLT Evropské jižní observatoře ke sledování teploty atmosféry planety Neptun. Podařilo se tak odhalit …

11.4.2022 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Šafrány bělokvěté rozkvétají na Vysočině jen na jedné malé louce. Přírodní památka U Bezděkova v CHKO Žďárské vrchy

Vysočinský unikát. I tak by se dala nazvat malá louka v těsné blízkosti Nového Města na Moravě. Počátkem jara na ní vykvétá několik tisíc vzácných šafránů bělokvětých. Přírodní památka U Bezděkova se nachází v Chráně …

5.4.2022 / Stanislav Komárek
Turistika · Lačnovské skály a Vařákovy paseky. Pískovcová skalní oblast na Vizovické vrchovině

O Pulčínských skalách se na Trekingu už psalo, ale podobná, jen trochu menší a méně známá skalní oblast se nachází také západně od Lidečka - jsou to Lačnovské skály. Na konci března nám s manželkou vyšlo nepracovní …

31.3.2022 / Otakar Brandos
Trek · Moravský Blaník na samém začátku jara. Dvoudenní trek v Hanušovické vrchovině přes Kamenec, Bradlo a hrad Rabštejn (2) | Fotogalerie k článku

Večerní posezení u ohně a pokukování po hvězdách se příjemně protáhlo. A protože noc byla nerušená, bylo mnohem tepleji než minulý týden při bivaku na Vikštejně, zaspal jsem východ Slunce. Nebo jsem raději …

30.3.2022 / Jana Píchová
Tipy na výlet · Jižní Čechy zvou na bohatý program opravdových Velikonoc. Nabídnou tradice, místní zvyky, trhy a speciality

Po dvou letech covidových omezení se letos na jih Čech znovu vrací opravdové jihočeské Velikonoce. Nabídnou tradice, místní zvyky, trhy, speciality v nejlepších restauracích, ale také zcela nové ojedinělé akce. Velikonoce …

28.3.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Skřivan polní (Alauda avensis), zpěvný pták z čeledi skřivanovití (Alaudidae)

Skřivan polní (Alauda avensis), slovensky škovránok poľný, je nezaměnitelný zpěvný pták z čeledi skřivanovití (Alaudidae). Skřivan je zbarvením značně nenápadný druh, který na poli dokonale splývá s hroudou hlíny …

26.3.2022 / Otakar Brandos
Trek · Moravský Blaník na samém začátku jara. Dvoudenní trek v Hanušovické vrchovině přes Kamenec, Bradlo a hrad Rabštejn (1) | Fotogalerie k článku

Zima se konečně překlopila do jara. Chtělo by to oslavit nějakou hezkou túrou, nebo ještě lépe trekem. Kam zamířit? Již dlouho jsem se chystal na nádherný skalnatý kopec Bradlo (600 m) nazývaný také jako moravský Bla …

25.3.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Králíček obecný (Regulus regulus), drobný zpěvný pták z čeledi králíčkovití (Regulidae)

Králíček obecný (Regulus regulus) je drobný zpěvný pták z čeledi králíčkovití (Regulidae). Své latinské jméno dostal tento neposeda pravděpodobně podle nápadné korunky, žlutooranžové skvrnky na temeni hlavy …

25.3.2022 / Míra Červenka
Cestování · Váránasí - město v koloběhu života a smrti. Město je považované za jedno ze sedmi nejposvátnějších míst v Indii

Hořící pohřební hranice vrhají mihotavé načervenalé světlo na desítky mlčenlivých siluet zachumlaných do dlouhých umolousaných šálů. Snad jen bělma očí odrážející občasný obraz plamenů dávají tu …

Velký Roudný Úplněk Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky