Poslední aktualizace: 28.2.2024 , svátek má

Ciconia ciconia (čáp bílý) z čeledi Ciconiidae

Čáp bílý (Ciconia ciconia; Linné, 1758), atlas ptáků České republiky

23.2.2020 | Otakar Brandos

Čáp bílý (Ciconia ciconia), slovensky bocian biely, je velkým druhem brodivého ptáka z řádu brodiví (Ciconiiformes) a z čeledi čápovití (Ciconiidae). Čápa bílého pozná zajisté každý již od dětství, neboť je předmětem ilustrací nesčetných dětských knížek. Jedná se o jednoho z největších ptáků žijících u nás. Vždyť rozpětí jeho křídel dosahuje 180 až 220 centimetrů a délka těla 95 až 110 cm. Hmotnost čápa bílého se pohybuje v rozmezí 2,3 až 4,4 kg.

Čáp bílý (Ciconia ciconia)

Čápa bílého prvně vědecky popsal a zařadil švédský přírodovědec C. Linné v roce 1758. A jak již druhové jméno naznačuje, převažujícím zbarvením jeho peří je bílá. Jen letky křídel a velké krovky mají černé zbarvení. Typické zbarvení mu dodává i červeně zbarvený zobák a dlouhé brodivé nohy. Za letu jej poznáme také snadno. Narozdíl od podobně vyhlížejících siluet volavek s esovitě prohnutým krkem totiž čáp létá s krkem nataženým.

Čáp bílý osídlil celou Evropu vyjma Skandinávie a Britských ostrovů. Objevuje se ale i v západní a střední Asii a také v severozápadní Africe. A od 70. let 20. století žije také menší populace v Jižní Africe. Jeho rozšíření je ale většinou ostrůvkovité. Přednost dává otevřené krajině s rozsáhlými loukami, poli a mokřinami. Naopak se vyhýbá hlubokým lesům, vysokým horám a také výrazně suchým oblastem, kde by nenašel dostatek vhodné potravy.

Co je potravou čápa? V době nouze se spokojí i s červy. Méně často loví plazy, ryby a plže, občas slupne nějaké to ptačí vejce a nebo mršinu. Myslivci jej viní z toho, že dokáže pozřít i nějakého toho neopatrného mladého zajíčka či králíka. Největší část jeho jídelníčku však tvoří hraboši a krtci. Ale také žáby a hmyz. Například v Africe rád sleduje hejna sarančat.

Svou kořist sbírá čáp bílý za pomalé chůze. Dokáže na ní ale také trpělivě vyčkávat. Ornitologové uvádějí četná pozorování, kterak čápi nepohnutě vyčkávají u nor hrabošů. Čáp bílý je tak užitečným ptákem, který je důležitý i pro zemědělce. Je proto katastrofou, ba spíše zločinem, že naše ministerstvo zemědělství povolilo plošné kladení jedu proti hrabošům (únor 2020). To může vážně ublížit nejen čápům, ale i dalším živočišným druhům, jejichž kořistí jsou hraboši.

Čápi bílí přilétají na svá hnízda v ČR již v polovině března (nejdříve samci). A letos, tedy v roce 2020, se první čápi u nás objevili již ve druhé polovině února. Někteří jedinci dokonce u nás na zimu zůstávají a k jihu vůbec neodlétají. Svá hnízda si tito užiteční opeřenci staví na komínech, střechách budov, na zlomených stromech i dalších vhodných stanovištích vysoko nad zemí.

Do teplých krajů čápi bílí odlétají již koncem letních prázdnin, kdy za den urazí 100 až 200 km (delší etapy překonává čáp během jarního tahu, kdy denně urazí 200 až 400 km). Při překonávání takovýchto velkých vzdáleností pomáhají čápům šetřit síly plachtění a termální stoupavé proudy vznikající nad prohřátou pevninou. Od nás čápi nejčastěji míří do střední či subsaharské Afriky. Někteří také ale třeba "jen" do Maroka a nebo do Izraele. A v posledních letech někteří z našich čápů zahnízdí i ve Francii a nebo na Pyrenejském poloostrově.

Čáp bílý (Ciconia ciconia)

Při žádné z jarních návštěv Maroka jsem (i proto) neopomněl navštívit Marrákeš. Tam, na starých hradbách v jedné z ulic jižně od náměstí Djema el-Fna, byly (jsou) desítky a desítky hnízd, ze kterých se ozývalo typické klapání jejich zobáků. Nikdy a nikde jsem neviděl tolik čápů po hromadě. I když i u nás, nedaleko Hradce nad Moravicí, jsem jednou napočítal na jediné louce téměř padesátku čápů bílých.

Byl to každoroční a nezapomenutelný "marocko-ornitologický" zážitek. Naše památkáře by z toho sice asi ranila mrtvice, ale protože v Maroku je čáp posvátným ptákem, nikdo si jeho hnízda netroufne odstranit. A vlastně ani nechce. No a třeba tam v dalekém a voňavém městě Marrákeš žijí i někteří z potomků čápů z naší zemičky uprostřed Evropy. Takoví vzdálení příbuzní.

Na hnízdě se pár zdravívá typickým klapáním zobáků a záklonem hlavy. Čápi poprvé hnízdi asi v 5. roce života, pár si (obvykle) zůstává věrný po celý život. Pohlavní dospělosti čápi ale dosahují již ve 3. roce života. Asi si rádi prodlužují bezstarostný mládenecký život. Čápi se ve volné přírodě dožívají 8 až 10 let (některé zdroje uvádějí 14 let), nejstarší známý čáp bílý se dožil neuvěřitelných 27 let (některé zdroje opět uvádějí odlišné číslo - 34 let).

Samička do hnízda, které postupem času může dosáhnout průměru dva metry a hmotnosti až tunu, snáší 2 až 5 (max. 7) bílých vajíček, ze kterých se po asi 33 dnech inkubace klubou mláďata. Při sezení na vejcích se střídají oba partneři, stejně tak oba zajišťují péči o potomstvo. Péče o potomstvo je náročná a dlouhá. Mladí ptáci se totiž učí létat po 55 až 60 dnech po vylíhnutí a osamostatňují se až po nějakých 70 dnech. Na nohy se mladý čáp prvně staví až po dvou týdnech a po 25. dni života již na hnízdě povětšinou stojí.

U nás je populace čápa bílého považována za stabilní. Ohrožená je přehnanou chemizací zemědělství a nevhodnými zásahy člověka do krajiny.

Další ptačí druhy u nás, může vás zajímat

18.2.2020 / Dorek Čermák
Cestování · Cestovatelská a fotografická výprava na Island: hory, fjordy, vodopády a sopky (2) / Fotogalerie k článku

Po půlhodině jízdy jsme v parku Vatnajokull: Jokulsárglúfur jedna z největších atrakcí Islandu je vodopád Dettifoss, ke kterému jdeme po stezce přes lávové pole černých skal, až strašidelnou krajinou. Tak tady je pohyb …

14.2.2020 / Otakar Brandos
Klima · Ještě o dva stupně tepleji a shoříme. Prý… Pak je ale podivné to, proč třeba takové Toskánsko již dávno není spálenou zemí

Pro někoho, kdo má rád exaktní vědy, je sledování rozhovorů s klimaalarmisty v TV a nebo na internetu utrpením. Spousta prázdných frází, naopak vědecké důkazy žádné. Nedávný rozhovor na jednom z online deníků …

5.2.2020 / Ondřej Havelka
Cestování · Saharští Tuaregové: muslimové s křesťanskou minulostí a berberskými kořeny

Tuaregové jsou hrdí a svobodní saharští kočovníci obvykle odění do volných modrých (méně často žlutých, bílých či zelených) dželábií s černým či bílým turbanem. Jejich nejdůležitějším poznávacím znamením je na …

5.2.2020 / ESO2002
Vesmír · ALMA zkoumá působivé následky hvězdného souboje: Podivný oblak plynu, který vznik v důsledku interakce dvojice hvězd HD101584

Astronomové využívající radioteleskop ALMA, jehož evropským partnerem je ESO, zkoumali podivný oblak plynu, který vznik v důsledku interakce dvojice hvězd. Jedna z nich zvětšila svůj objem takovým způsobem, že obklopila …

25.1.2020 / Anton Opial
Turistika · Moravské Toskánsko: Kyjovská pahorkatina a jarná turistika

Kyjovskú pahorkatinu - geomorfologický celok o rozlohe 482 km2 ohraničuje z jednej strany Dolnomoravský úval a z druhej pohoria Ždánický les a Chřiby. Reliéf pahorkatiny je mierne zvlnený s plochými chrbtami rozvod …

16.1.2020 / Otakar Brandos
Turistika · Babky - houbařské žně během podzimní túry na vyhlídkovou horu Západních Tater / Fotogalerie k článku

Bobrovecká Vápenica (750 m) si pro nás po ránu nachystala sychravé a mlžné přijetí. Zažeňte chmury, Babky se přece koupou ve slunečních paprscích. Část naší výpravy míří z Žiarské doliny na Baníkov (2 178 m) a do …

15.1.2020 / ESO2001
Vesmír · Astronomové zkoumali mezihvězdný původ jednoho ze stavebních kamenů života. ALMA a Rosetta sledují příběh fosforu

Chemický prvek fosfor je součástí naší DNA i buněčných membrán a je tedy významnou složkou života, jak ho známe. Jakým způsobem se ale dostal na ranou Zemi, je tak trochu záhada. Astronomům se však nyní - díky …

12.1.2020 / Ondřej Havelka
Cestování · Jihovýchodní Asie z vodní hladiny: lodí, loďkou i člunem napříč Kambodžou a Vietnamem

Kambodža a Vietnam jsou fascinující země, které cestovateli nabídnou pohostinnou kulturu, zajímavou historii i pestrý náboženský život. Silný kulturní šok nabízí známý kambodžský komplex Angkor Vat, který …

• 12.1.2020 / Ubytování
    Balnica Przystanek Balnica. Ubytování v Bieszczadech (Bukovských vrších), které má náboj

9.1.2020 / Martin Zapletal
Trek · Přechod poloniny Svidovec a Krásna: Nezapomenutelná hřebenovka na Podkarpatské Rusi / Fotogalerie k článku

Vyprávění zachycuje přechod jedné z největších polonin na Podkarpatské Rusi - Svidovce. Je monumentální, krásná a příjemně schůdná. Oproti jiným poloninám má poměrně rovný hřbet bez velkých výkyvů a …

7.1.2020 / Václav Vágenknecht
Trek · Králický Sněžník z české i polské strany; 3. nejvyšší pohoří ČR křížem krážem

Třetí nejvyšší pohoří v České republice se nazývá Králický Sněžník, přičemž nejvyšší vrchol nese stejné jméno. Masiv leží v Jesenické oblasti na pomezí Čech, Moravy a Kladska, část území spadá do Polska. Při …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky