Poslední aktualizace: 9.4.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Motýli: Babočka paví oko (Inachis io). Atlas

Motýli: Babočka paví oko (Inachis io). Atlas

Babočka paví oko (Inachis io; Linné, 1758)

24.11.2009 | Otakar Brandos
Babočka paví oko (Inachis io L.)

Babočka paví oko (Inachis io), slovensky babôčka pávooká, je jednou z našich nejznámějších a také nejhojnějších baboček. Babočky paví oko (také paví očko) patří mezi naše denní motýly a žijí prakticky všude. Přesto i tyto babočky jsou postižena znatelným úbytkem, jenž je způsoben neuváženými zásahy člověka do krajiny.

Tak jak ubývá luk a polí mizejících pod nevzhlednými krabicemi skladů zvaných honosně "logistická centra", tak ubývá jedinců bobačky paví oko, i prakticky všech dalších druhů motýlů, na početnosti. Nemalou měrou se na tom podílejí dokonce i zahrádkáři. Sekačkou si dnes pěstujeme anglické trávníky bez všelikého kvítí - potravy baboček a motýlů vůbec.

Babočka paví oko

Přitom by stačilo tak málo. Krabice stavět na již dříve využívaných plochách, která se mění v rumoviště a trávníky na zahrádkách kosit po částech. Vždy nechat alespoň kousek pro motýly (včetně babočky paví oko) a další živočichy, pro něž je nepokosený trávník životní nezbytností…

Babočku paví oko lze spatřit na kopřivách, na níž žijí její černé housenky s nápadnými bílými skvrnami, na květech, ale i na zralém ovoci a míze stromů. Babočka paví oko se objevuje v nížinách i v horských oblastech, spatřit ji můžeme i na Sněžce.

Na Slovensku jsem ji mnohdy potkal například i v Západních Tatrách ve výškách okolo 2 000 metrů. To mnohdy ve společnosti dalšího vytrvalce ze společné čeledi - babočky kopřivové. Objevuje se snad ve všech biotopech - v lesích a na lesních mýtinách, na loukách, v zahradách i v parcích. Oblíbila si suchá a teplá (tedy slunečná) stanoviště.

Babočka paví oko

Rozpětí křídel dospělé babočky paví oko se pohybuje obvykle v rozmezí 3 - 6 cm. Během roku se u nás vyskytují dvě generace baboček - přezimující a líhnoucí se v jarních či letních měsících. Přezimující jedinci se páří v jarních měsících, samička klade vajíčka na spodní stranu listů kopřivy dvoudomé případně chmele otáčivého.

Dospělá babočka paví oko u nás přezimuje zalezlá někam do spár, dutin stromů i skalních puklin, ale i na půdách domů. Ze svého úkrytu vylétá již brzy na jaře, sotva začnou první jarní paprsky trochu hřát. Díky své nezaměnitelné kresbě na křídlech a skvrnám připomínajícím kresbu na pavím peří si babočku paví oko nemůžeme splést s žádným jiným druhem motýlů.

Babočka paví oko Babočka paví oko

Babočka paví oko má velký areál svého rozšíření. Žije od Britských ostrovů až po Japonsko. Přesto ji nenalezneme v severní Africe ani na řecké Krétě ve Středozemním moři. Ačkoliv jde o početný druh, babočka paví oko žije osamoceně a samci dokonce chrání svá dočasná teritoria.

Hory Putování Fagarašem soutěžní článek č. 4, Treking s Tilakem 2009
Hory Jižní částí hřebene Martinských holí na vrcholu babího léta
Radegast Z Pinduly na Radhošť a Pustevny, turistika v Beskydech
1. Ukrajinské Karpaty Huculské Alpy aneb po hřebeni Rachovských hor
2. Alpy Mont Blanc du Tacul (4 248 m) a Mont Maudit (4 465 m)
4. Karpattreky Trek z Malé Fatry do pohoří Žiar, Fatransko-turčanský Karpattrek (2)