Poslední aktualizace: 30.1.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Nymphalis polychloros (babočka jilmová). Motýli

Nymphalis polychloros (babočka jilmová). Motýli

Motýli: Babočka jilmová (Nymphalis polychloros; Linné, 1758)

1.8.2015 | Otakar Brandos

Babočka jilmová (Nymphalis polychloros), slovensky babôčka brestová, patří k našim hojným a nádherně zbarveným motýlům. Babočky jilmové se velice podobají vzácným babočkám vrbovým (Nyphalis xanthomelas) a babočkám bílé L (Nymphalis vau-album). Při zběžném pohledu jsou docela snadno zaměnitelné dokonce i s babočkou kopřivovou (Aglais urticae), která je však menší a má výrazně větší tmavé skvrny na zadních křídlech.

Babočka jilmová je zaměnitelná s babočkou kopřivovou

Babočka jilmová je společenský motýl s rozpětím křídel 50 - 60 mm. Pohybuje se poměrně rychlým a klikatým letem, jenž je dostatečnou ochranou před četnými predátory. S babočkou jilmovou se můžeme setkat nejen na lesních cestách a mýtinách, ale i na okrajích lesů, v stromořadích a dokonce i v zahradách.

U nás má tento motýl, živící se nektarem i mízou z poraněných stromů, dvě pokolení. Setkat se sním ve volné přírodě můžeme již od března či dubna, kdy vylétají přezimovavší dospělci, až do září případně do počátku října, kdy imaga druhého pokolení hledají vhodné dutiny či půdy domů, kde přezimují.

Čtěte také: Motýli v České republice, největší, nejvzácnější a nejkrásnější denní a…

Babočka jilmová osídlila prakticky celou Evropu. Objevuje se nejen v Evropě střední, setkat se s ní lze od Skandinávie až po Středomoří. Objevuje se dokonce i v severní Africe, Malé Asii a v Asii pronikla až do podhůří nejvyššího světového pohoří Himaláje.

Housenky babočky jilmové žijí nejen na ovocných stromech jako jsou hrušně, jabloně či višně, nýbrž i na vrbách, topolech či jilmech. Housenka babočky jilmové tak není vůbec vybíravá. Housenky žijí ve společném hnízdě, které opouštějí až těsně před zakuklením.

+ Babočka admirál (Vanessa atalanta)
+ Babočka bodláková (Vanessa cardui)
+ Babočka kopřivová (Aglais urticae)
+ Babočka paví oko (Inachos io L.)
+ Babočka síťkovaná, jeden z našich nejpodivuhodnějších denních motýlů

20.08.2015, 21:11 Josef | Babočka

Hory Kakanui Mountains, dvoudenní trek na Novém Zélandu
Hory Přechod Krkonoš a Jizerských hor, Králicko-krkonošský sudetský trek
Hory Jaro na Považí, turistika na Považském Inovci a v Strážovských vrších (1)
Hory New Horizons se blíží k Plutu, žně objevů roku 2015 pokračují
Čertovy skály Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Jeskyně Chata Borišov Vosecká bouda Tribeč Tematín Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Turoldu Kasiopeja Vartovna Wildspitze Malé Karpaty Cirrus Hrad Cimburk Měsíc Pohorky Helfštýn
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…