Poslední aktualizace: 31.3.2020 , svátek má
Treking > Počasí > Počasí na jaro roku 2019, výhled počasí a teploty

Počasí na jaro roku 2019, výhled počasí a teploty

Jaké bude letošní jaro? Jaké nás čeká počasí?

16.2.2019 | Otakar Brandos

Jaké bude jaro 2019? Dlouhodobé předpovědi počasí jsou věcí ošemetnou. Podobají se věštění z křišťálové koule. Lze vysledovat trendy, přesně předpovídat na kvartál dopředu ale nelze. Protože ale má předpověď na zimu 2018 / 2019 v hrubých rysech vyšla, pustím se i do předpovědi na jaro letošního roku.

Březen 2019 by mohl být, podle dlouhodobého výhledu, na sníh nejbohatším měsíce v roce. Platí to ovšem pro horské polohy. V nížinách by mělo ponejvíce panovat předjaří. Ovšem ani tento výhled nemusí zcela vyjít. Přestože člověk v březnu již netrpělivě vyhlíží příchod jara, mnohdy se jaro opozdí a zima dohání to, co v předchozích měsících zameškala. Teploty se v březnu mohou pohybovat ve velice širokém rozmezí od -20 °C i více až po 5 až 10 °C a místy snad až +15 °C i více. Co lze se 100% jistotou uvádět je to, že astronomické jaro zaťuká na dveře 20. března ve 22 hodin a 55 minut…

Duben 2019 bude pravděpodobně mírně chladnější a deštivější. Duben může být, podle dlouhodobých statistik, ve svém úhrnu dokonce o něco chladnější než měsíc březen. Přesto dubnové počasí již bude mít veskrze jarní charakter. Teploty se mohou pohybovat v širokém rozmezí. Denní průměry se zpočátku mohou pohybovat jen okolo +8 až +10 °C, v noci se ale ještě stále mohou objevit mrazíky nebo dokonce sněhové přeháňky, místy (v horských oblastech) vydatnější sněžení.

V polovině první dekády se přechodně oteplí. Denní teploty mohou vystoupit až na +20 °C. Následně pravděpodobně dojde k přechodnému ochlazení. Ale již koncem první dekády bude opět tepleji. Od +13 °C až +16 °C přechodně i okolo +20 °C. V závěru první dekády se mohou opět objevit vydatnější přeháňky. Druhá dubnová dekáda dubna bude ve znamení střídavého počasí s přeháňkami. Odpolední teplotní maxima se budou pohybovat maximálně pouze kolem 14 °C až 18 °C, vyloučit se nedají ani teploty okolo 20 až 22 °C. V polovině měsíce během tzv. rudolfského oteplení mohou odpolední maxima dosáhnout ještě vyšších hodnot.

Po něm se dá očekávat citelnější ochlazení během tzv. vojtěšského chladna a dokonce sněhové přeháňky. V horských polohách trvalejší sněžení. Prudké změny dubnového počasí jsou silně ovlivňovány náhlými vpády arktického vzduchu od severu a také intenzivnějším prohříváním zemského povrchu slunečním svitem po jarní rovnodennosti (délka slunečního svitu narůstá asi o 9 %). Srážkový úhrn měsíce duben činí 43 mm, avšak rok od roku se může výrazně měnit.

Oblaka

Měsíc květen je již typický jarním měsícem. Slunce se již dostává vysoko nad obzor a teplota se šplhají i hodně přes +20 °C. Vždyť květen je v průměru o 5,3 °C teplejší než měsíc duben. Bohužel počasí nebývá v květnu stálé, naopak se vyznačuje vysokou proměnlivostí. Květen 2019 by měl být teplotně mírně nadprůměrný a srážkově opět znatelně podprůměrný.

První dekáda května by měla být opět zpočátku hodně teplá, ale deštivější. Po mírném ochlazení budou průměrné denní teploty opět šplhat někde k +20 °C až +25 °C a místy i pár stupňů přes 25 °C (např. v roce 2018 naměřili meteorologové 3.5. v Karviné +30,6 °C a v Ostravě-Porubě +30,2 °C). To povede k častějšímu výskytu bouřek z tepla.

Na začátku druhé dekády se může opět objevit chladnější a deštivější počasí, na horách se mohou vyskytnout i sněhové přeháňky. V polovině měsíce by se mělo znovu výrazněji oteplit a vyjasnit. A začít skutečně typicky květnové počasí. Konec druhé a zejména poslední dekáda května by měla být tedy slunečná a teplá s teplotami okolo 25 °C a vyššími. Opět mohou (ale také nemusí) přijít horké dny s teplotami i okolo +30 °C. Na konci měsíce bude zvýšená pravděpodobnost bouřek z tepla a přívalových dešťů.

Průměrná květnová teplota v Praze Klementinu činí 14,7 °C (v 236leté pozorovací řadě za období 1775 - 2010). Např. na Hodonínsku průměrná květnová teplota činí 16,6 °C. Nejteplejší květen v historii měření byl zaznamenán v roce 1811, kdy průměrná teplota vystoupila o téměř 5 °C nad dlouhodobý normál. Druhý nejteplejší květen byl zaznamenán v roce 1868 (18,9 °C) a třetí nejteplejší v roce 1789, kdy činila průměrná teplota 18,7 °C. Do první desítky nejteplejších květnů se za poslední dekádu dostal jen květen v roce 2002.

Počasí na měsíc: leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec - satelitní snímky webkamery

Zajímavosti z meterorologie, může vás zajímat

5.2.2019 / Otakar Brandos
Vesmír · Nejvyšší hory ve Sluneční soustavě? Výška až 25 kilometrů a k tomu štítové sopky

Na Zemi je nejvyšší horou všem dobře známý Mount Everest. Avšak ten se svými 8 848 metry nadmořské výšky by nejvyšší hoře Sluneční soustavy nesahal ani po pás. A to doslova. Ve srovnání s nejvyšší horou ve …

29.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na Venušiny misky - nahlédnutí pod pokličku ledovcové dílny v Žulovské pahorkatině

Venušiny misky patří k turisticky nejatraktivnějším cílům Žulovské pahorkatiny. Pohoří sice malého rozlohou, ale velkého přírodními zajímavostmi. Bodejť by ne, když zdejší krajinu formoval kontinentální ledovec …

27.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Prielom Hornádu, túra ve Slovenském ráji z Čingova přes Tomášovský výhled a Letanovský mlýn na Podlesok / Fotogalerie k článku

Řeka Hornád pramení v Nízkých Tatrách na východním úbočí hřebene mezi vrchy Krahulec (1 075 m) a Jedlinská (1 091 m), aby se po 286 kilometrech v Maďarsku její vody rozpustily ve vodách řeky Slaná. Při svém ústí dosahuje …

26.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na horu Jizera: Okruh z Josefova Dolu přes Čihadlo, Smědavu a Mariánskohorské boudy

Okružní túra na Jizeru, druhou nejvyšší horu Jizerských hor, čítá z Josefova Dolu nějakých 20 kilometrů. Túra na horu Jizera se dá naplánovat ve více variantách. My si poslední říjnový víkend vybrali nejdelší trasu vedoucí …

25.1.2019 / NA
Alpinismus · Aconcagua, výstup na vrchol: Na najvyšší vrchol Južnej Ameriky

Výškový mozgový edém (HACE) sa vyvinie vždy z miernej, stále sa sťažujúcej výškovej choroby a jeho symptómy sa začínajú prejavovať už po 12 až 24 hodinách. Túto chorobu spôsobuje nadmerné množstvo …

22.1.2019 / Václav Vágenknecht
Turistika · Krušné hory, turistika v okolí Perninku

V naší republice nalezneme bezpočet pohoří. Některá má člověk prochozená podrobně a jiná téměř nezná, Krušné hory se v mém případě řadí do druhé kategorie. Zavítal jsem do nich jen jednou. I proto jsem s potěšením přivítal …

18.1.2019 / Mirka Beňovská
Trek · Trek v Himálaji - Sagarmatha NP (2), itinerář dvoutýdenního treku

Po polévce se vracíme dolů do Dughly. Nejdříve kamenitým terénem nahoru, pak zase dolů. Přece jen postupně klesáme, tak se nám jde lépe než předchozí den. Rychle se ochlazuje. Fouká vítr a poprchá. Nasazujeme kapuce …

14.1.2019 / Dorek Čermák
Trek · První zimní přechod pohoří Rila: Tenkrát na Balkáně

Je druhý Vánoční svátek 26.12.1974 já s krosnou na zádech, která má 32 kg před nádražím v Brně a prší. Mám se připojit ke skupině dalších deseti lidí a dnes se přemístit do Prahy. To jsou veškeré mé informace …

13.1.2019 / Mirka Beňovská
Trek · Trek v Himálaji - Sagarmatha NP (1), itinerář dvoutýdenního treku

Nejdelší a nejdůležitější částí naší podzimní cesty po Nepálu byl dvoutýdenní trek v Himálaji. Vydali jsme se nejen na frekventovanou cestu do Everest Base Camp, ale také do východního údolí až k hoře Island …

9.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Kremnické vrchy na podzim, přechod přes Kremnický štít a Zlatou studni do Brestové / Fotogalerie k článku

Kremnické vrchy jsou rájem turistů, cyklistů i lyžařů. Na hřebeni v okolí Skalky ve střední části pohoří je rušno celoročně. Přesto jsou zde místa, kde o turistu téměř nezavadíte. Především v okolí nejvyššího vrchu Flochová …

2.1.2019 / Otakar Brandos
Tipy na výlet · Lovecké chaty v Jeseníkách; tipy na výlet po zastrčených koutech Hrubého Jeseníku

Po Hrubém Jeseníku jsou rozesety desítky loveckých chat. Některé internetové zdroje dokonce hovoří o nižších stovkách loveckých chat. Většina loveckých chat v Jeseníkách stojí mimo turistických cest. Některé se choulí v …

Malý Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Ararat Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Nimbostratus Pohorky