Poslední aktualizace: 5.12.2023 , svátek má
Treking > Lyžování > Slovenské Kremnické vrchy na běžkách, udržované běžecké stopy

Slovenské Kremnické vrchy na běžkách, udržované běžecké stopy

Lyžařské přejezdy v Kremnických vrších, běžecké stopy a nejkrásnější lyžařské trasy

21.1.2008 | Otakar Brandos

Jak jsem již uvedl v předchozím článku o Kremnických vrších na běžkách, je toto středoslovenské pohoří mezi Městy Banská Bystrica a Kremnica skutečně ideálním místem pro všechny vyznavače bílé stopy. Nijak velké převýšení, středně náročné sjezdy a při dobrých sněhových podmínkách ratrakem udržovaná běžecká stopa. A protože nám při předchozí návštěvě počasí příliš nepřálo, vydali jsme se na hřeben Kremnických vrchů znovu, tentokráte po vánočních svátcích.

Připravit, pozor, start!

Na Skalku (1 232 m) jsme se tentokráte vydali od západu, z města Kremnica. A protože z Kremnice vede na Skalku účelová komunikace, využili jsme ji a na Skalku, kde jsme měli sraz s kamarádem a jeho rodinkou z Banské Bystrice, tak trochu "mastňácky" vyjeli redakčním přibližovadlem.

A protože šlo i o společenskou akci, ubytovali jsme se tentokráte na Chatě Limba. Příjemně vytopeno na chatě sice bylo, paní recepční byla docela příjemná a v restauraci měli docela slušné jídlo i pivko, tím však výčet kladů pomalu a jistě končí. Cena za nocleh ve výši 460 Sk za osobu se nám zdála opravdu vysoká, já myslel, že jde o cenu za dvoulůžkový pokoj. Špinavé záchody a jedna tekoucí sprcha (ze tří) na patře, skutečně komfort za všechny prachy.

Již při našem příjezdu se vyskytl menší problém – nikdo o naší rezervaci nevěděl. A to tady byl kamarád Miro osobně týden před naší návštěvou… Ovšem jak jsme brzy zjistili, netýkal se problém s rezervací jen nás, stejně na tom byli Bratislaváci, kteří přijeli o něco později. Bohužel musím konstatovat – "cestovní ruch po slovensky".

Tunel

Ale co, počasí nám přálo, výhledy byly vynikající, byly krásně vidět celé Nízké Tatry až po Královou holi, Velká Fatra s dominující Krížnou a Kraľovou skalou, Malá Fatra s vrcholem Kľak, Strážovské vrchy, Poľana a řada dalších pohoří a vrcholů středního a západního Slovenska. Sněhu bylo dost a stopa byla slušná, takže jsme si zopakovali náš předchozí výlet k chatě Hostinec.

Ale abychom se jen neopakovali, podívali jsme se i na severní část Kremnických vrchů a odpoledne prvního dne po našem příjezdu vyrazili k turistické útulně Cabanka pod Kordíckým sedlem. Běžecká stopa vede z velké části po červeně značené turistické cestě kolem sedla Tunel se známým tunelem, po západním a severním úbočí vrcholu Vyhnatová kolem turistické útulny Cabanka do Kordíckého sedla (1 117 m).

Upravovaná stopa dále pokračuje po červené turistické cestě přes vrchol Tabla (1 178 m) na rozcestí se žlutou turistickou – spojkou k vrcholu Ištvánka (999 m). Na rozcestí se však běžecká stopa stáčí a vrací se po západním úbočí vrcholu Tabla (1 117 m) do Kordíckého sedla (jedna větev si to šupajdí níže do Mokré doliny) a kolem sedla Tunel nazpět na Skalku.

Severní část Kremnických vrchů Na lyžařské magistrále Západ Slunce, Skalka s vysílačem

Žádná z upravovaných běžeckých tras v Kremnických vrších nepřesahuje svou délkou 30 kilometrů, dají se tedy zvládnout během jednoho dne. Jednotlivé trasy jsou obvykle zkrátit a nebo různě kombinovat, takže na své si přijdou jak výkonnostní tak i sváteční běžkaři. Značení je dobré, rovněž sněhové podmínky bývají slušné. O tom konec konců svědčí i skutečnost, že se v Kremnických vrších pořádá Biela stopa SNP, jeden z nejvýznamnějších lyžařských běžeckých závodů Slovenska.

Aktuální počasí Zverovka Praděd Krkonoše, ubytování Soumrak Karlštejn Žiarska chata Roháče, ubytování Macocha Hranická propast Letní obloha Zámek Hluboká Elbrus, Kavkaz Kráľova studňa Loket Porubský bludný balvan Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso
1. Ukrajinské Karpaty Huculské Alpy aneb po hřebeni Rachovských hor
2. Alpy Mont Blanc du Tacul (4 248 m) a Mont Maudit (4 465 m)
4. Karpattreky Trek z Malé Fatry do pohoří Žiar, Fatransko-turčanský Karpattrek (2)