Poslední aktualizace: 16.10.2021 , svátek má
Treking > Lyžování > Davos, lyžování na ledovci ve švýcarském Davosu; skipasy a sněhové podmínky

Davos, lyžování na ledovci ve švýcarském Davosu; skipasy a sněhové podmínky

Do Davosu na lyže, k ledovci nebo na kolo

8.4.2014 | Aleš Kučera

V Čechách je švýcarské horské město Davos známé především jako místo setkávání finančníků a politiků z celého světa. Pár zasvěcených okolo hokeje ví, že v místním klubu HC Davos hráli před pár lety i úspěšní Češi. Nás však opakovaně do Davosu přivádějí lyžařské terény, které nabízejí 320 kilometrů sjezdovek a jistotu lyžování až do konce dubna.

Davos při pohledu ze sjezdovky

Protože Davos (1 560 m) je spíše město než horské středisko, a areál zasahuje do Klosters, opakovaně volíme základnu v podhorské vesničce Klosters (1 191 m). Švýcarsko je obecně pro nás dražší, takže toto místo ve stínu Davosu přináší i příznivější ceny.

Čtěte také: Lyžování ve Švýcarsku, přehled nejvýznamnějších lyžařských středisek

Mezi Davosem a Klostersem se lze přepravovat na skipas nebo guest card vlakem Rhätische Bahn. Davos je nejvýše položené město v Evropě (nachází se o 42 metrů níže než náš nejvyšší vrchol České republiky Sněžka) a je to tak výhodně položené středisko pro jarní lyžování nebo jako výchozí bod na túry na okolní třítisícovky.

Zatímco u nás milovníci jarního lyžování už těžko najdou svahy, kde se dá lyžovat, ve Švýcarsku zima tento rok nebyla tolik skoupá a stále se nabízí krásné lyžování na stovkách kilometrů tras.

Horní stanice Weissfluhgipfelu 2 844m

Nejlepší lyžování nabízejí střediska Parsenn a Jakobshorn, ještě nyní je v provozu 24 vleků a lanovek, včetně nejkrásnější sjezdovky z Weisfluhgipfelu (2 844 m n.m.). Do areálu Parsenn lze vyjet kabinovou lanovkou z Klosters Platz nebo Davos Dorf. I přes krásné jarní, slunečné počasí je na sjezdovkách minimum lidí a je tak možné využít veškerý prostor k lyžování na kvalitním sněhu.

Klosters je dobrým výchozím místem do oblasti pohoří Silvretta a Rätikon. K horské chatě Vereina jezdí bus, ze zastávky Novai se lze vydat k ledovci Silvrettagletscher. Od horské chaty Silvrettahütte (2 341 m) lze po 5,5 hodinách vystoupat přes ledovec do sedla Silverttapass na Piz Buin (3 312 m). Zpět lze sestoupit stejnou trasou nebo k Wiesbadener Hütte.

Pohled na Silvrettu z Weissfluhgipfelu 2 844 m

Od Silvrettahütte se nabízí ještě jedna středně těžká túra na Silvrettahorn (3 244 m), přes ledovec lze vrchol zdolat po 4 hodinách. Od chaty Silvrettahütte do osady Alp Sardasca lze pokračovat Silvretta-Bustaxi.

Z Davosu lze navštívit třítisícovky Piz Sarsura (3 178 m), Piz Grialetsch (3 131 m) a Piz Kesch (3 417 m). První dva vrcholy jsou přístupné od vesničky Dürrboden, túra začíná u chaty Grialetschhütte (2 542m), na vrchol Piz Sarsura vystoupáme přes Grialetschgletscher po 3,5 hodinách.

Výchozím bodem na Piz Grialetsch je opět chata Grialetschhütte (2 542 m) a výstup trvá 3 hodiny. Na vrchol Piz Kesch je potřeba volit výstup přes vesničku Sertig Dörfli, od chaty Keschhütte (2 630 m) lze dosáhnout vrcholu po 4 hodinách.

Pohled z Ratschenjochu na Silvrettu

Z Klostersu se lze za pomoci lanovky Madrisa (horní stanice 1 887 m) vydat k vrcholu Rätschenhorn (nebo též Rätschenflue, 2 703 m) na hranici s Rakouskem po turistické značce 102. Výstup přes vrchol Saaser Calanda (2 556 m) trvá okolo 6 hodin. Sestup po trase 104 přes Rätschenjoch (2 602 m) nás přivede zpět k lanovce.

GPS souřadnice tras lze získat na www.davos.ch na podstránce Erleben - Sommer - Wanderferien (www.davos.ch).

Pro ubytované v horské oblasti Davos Klosters nabízejí od 1. května využití lanovek zdarma. Na šesti lanovkách (Rinerhorn, Jakobshorn, Schatzalp, Parsenn Davos, Gotschna nebo Madrisa na hraničním hřebeni s Rakouskem mohou turisté jezdit zdarma, včetně přepravy kol! Při plánování túr lze zdarma využít obdobně jako v zimě i Rhätische Bahn v úseku Klosters Dorf - Davos - Filisur (na tomto úseku leží všechny nástupní stanice na lanovky) a místní autobusové linky.

Anděl na Jakobshornu nad Davosem

Pro naše lyžaře a turisty ve Švýcarsku je pro ubytování v horách nejvýhodnější síť hostelů Schweizer Jungendherbergen (Swiss Youth Hostels). Po celé zemi jich najdete 51, některé připomínají horské chaty s opravdovou atmosférou milovníků hor a lyžování, jiné jsou architektonicky moderní a nezadají si s úrovní hotelů.

Tyto hostely poskytnou kvalitní a levné ubytování v takových horských centrech jako Zermatt, Sv. Mořic, Locarno, Interlaken nebo právě v Davosu nebo Klostersu. Při pobytu v hostelech ve Švýcarsku se vyplatí objednat polopenzi, s ohledem na cenovou hladinu jídel v okolních restauracích.

Lanovka Gotschnabahn z Klostersu

Hostel v Klosters je otevřen pouze do 5.4., avšak v Davosu až do 27.4. (poté až v letní sezóně od 21.6. v Klosters a již od 18.5. v Davosu).

Doporučené linky

+ Co je to skialpinismus?
+ Skialpinismus krok za krokem očima začátečníka
+ Sněhové laviny (2), pravděpodobnost přežití v lavině
+ Zimní radovánky v Dolním Rakousku
+ Jaro na lyžích v Tyrolsku: sluníčko a třpytivý firn
+ Dětské zimní oblečení do každého počasí
+ Horní Rakousko: Lyže, šarm a sníh
+ Štýrsko v zimní sezoně 2009/10
Hory Jak vybírat stan? 10 rad pro výběr stanu. A rozhodně nespěchejte
Hory Nezapomenutelný dvoudenní trek za humny Ostravy? Vandr údolími Setiny a řeky Moravice
Hory Treking s Tilakem 2014; vyhlašujeme jubilejní X. ročník autorské soutěže
Kadovský viklan u Kadova Malá Fatra, ubytování Chata Smědava Bouzov Gutštejn Chata Borišov Krížna Vihorlat, ubytování Pieniny Melechov Drahotuš Mauricius Praděd Sluneční erupce Levoča Olperer Čergov Blesk Chočské vrchy Jeskyně Šipka Pohorky Spišský hrad

Solární nabíječky pro turistiku a treking - luxus nebo nezbytnost?

Solární nabíječky se v outdooru objevily poměrně nedávno. Se stále častějším používáním GPS, digitálních fotoaparátů…

Je táboření a bivakování v přírodě a na horách legální?

Táboření či bivakování je v českých, slovenských, ale třeba i rumunských či skandinávských horách běžná praxe. Ne vždy je však tato praxe tolerována, ne všude má "oporu" v zákoně. V posledních dvou…

1. Slovenské hory Baraniarky a Kraviarske, podzimní balada modré hřebenovky
2. České hory Ledopády v Pulčínských skalách; návštěva Pulčínských skal a ledopádů aneb úskalí turistiky na Valašsku
3. Rumunské Karpaty Maramureš, Suhard, Rodna a Sapinta, Sighet (1) - trek po hřebenech rumunských Karpat
4. České hory Králický Sněžník, procházka nad mraky - z Dolní Moravy k vrcholu Králického Sněžníku