Poslední aktualizace: 16.1.2024 , svátek má
Treking > Sudetské treky > Pohoří Broumovská vrchovina, úchvtaný přechod ve skalách

Pohoří Broumovská vrchovina, úchvatný přechod ve skalách

Králicko-krkonošský sudetský trek (6): Broumovská vrchovina, přechod

17.6.2015 | Otakar Brandos

Bivak na Můstku byl pěkně větrný. Kdyby vítr ještě krapet zesílil, dalo bylo se hovořit o slabé vichřici. Měsíc svítil jako divý, však se překulil přes úplněk. Svítání následovalo záhy, ze spacáku však nijak nespěchám, sraz v Náchodě máme až o půl desáté ranní. A do Náchoda to mám nějakých pět kilometrů…

Rozhledna na Signálu

Šestý den pochodu. Taková pohodovka. Vyrážím poměrně brzy, dám si ještě jedno kolečko po pevnosti Dobrošov. Rozkvetlé louky, oblaka na blankytně modré obloze a skvělé výhledy do okolí umocňují nádhernou ranní atmosféru. A hlavně je tady klid, žádní návštěvníci jako včera odpoledne.

Přes Náchod do Hronova

Zvažuji, zda-li se do Náchoda nevybrat po naučném chodníku kolem pěchotního srubu Březinka, ale protože jsem se na Dobrošově trochu kousl při focení, mířím do města nejkratší trasou. Zelenou kolem Jiráskovy chaty na Dobrošově přes návrší Rozkoš (587 m) a kolem hotelu Vyhlídka, od kterého se otevírají pěkné pohledy na Náchod se zámkem.

Čtěte také: Předchozí část článku, Králicko-krkonošský sudetský trek (5)

Přes rozcestí Náchod, nad nemocnicí (434 m) scházím do centra města a k železničnímu nádraží, před kterým dostávám zprávu, že vlak má sekeru… No nic, alespoň vyzkouším asijské bistro na nádraží. Na druhou stranu jsem zase mohl v poho stihnout tu Březinku. Pivo i jídlo dobré a za solidní cenu… I ta zpoždění vlaků mají (i nemají) něco do sebe.

Hronov

Nakonec přijíždí vlak, z nějž vystupují dvě známé postavičky obtěžkané batohy. David a Aljoša, kteří mají v plánu se mnou absolvovat zbývající trasu. Koukám, zda-li se neobjeví i největší slovenský treker Miro (slíbil rovněž účast), ale jako tradičně nikde jej není vidno. Nyní na startu vše vypadá zcela prosté a snadné a nikdo nemůže vědět, že plány se mohou v průběhu dalších dnů změnit…

Po společném startovním pivu vyrážíme po červené turistické značce směr obec Babí, za kterým je stejnojmenný pěchotní srub prvorepublikového opevnění. V další obci zvané Pavlišov se zastavujeme na strategickém místě - v pohostinství U Vlčků. Je vedro, takže pivo a kofola přijdou opravdu vhod.

Další cesta se vine mezi poli i po úzké asfaltové silničce k návrší Signál (501 m), na kterém stojí nejen izolovaný pěchotní srub T-S 1a, ale především krásná rozhledna Na Signálu a velký turistický altán, ve kterém by se dalo krásně přespat. Z vyhlídkové plošiny rozhledny se otevírají fantastické pohledy na Broumovskou vrchovinu, Orlické hory i Krkonoše. Opravdu nádhera.

Následně přes rozcestí Studénky (475 m) sestupujeme do Hronova, rodiště známého spisovatele Aloise Jiráska. Avšak před tím, než si obhlédneme jeho rodný dům zavítáme do místního restauračního zařízení na pozdní oběd. A pivo. Je opravdu hodně teplo, takže spotřeba tekutin se hodně zvyšuje…

Zlíčko, Závrchy, Machov

Z Hronova pokračujeme dále. Stále po červené. Kolem studánky U Matky jedle (upraveno již v roce 1854) na malebné rozkvetlé louky nad obcí Zlíčko. Nádherný kraj s parádními výhledy na hřeben Broumovských stěn. Následuje malebná osada Sedmákovice a konečně nějaké stoupáníčko až do osady Závrchy ležící v těsné blízkosti státní hranice s Polskem. Snadno se odsud dá přejít do polské obce Pstraźna se skanzenem lidové architektury.

V osadě Závrchy (551 m) je řada malebných stavení, nádherné ukázky původní lidové architektury a malá zvonička. Odpočíváme ve stínu mohutné lípy, stromu to starých Slovanů.

Zvonička v osadě Závrchy

Neobyčejně malebnou krajinou této části Broumovských vrchů pokračujeme po plochém hřebeni na rozcestí Pod Machovskými končinami a dále do obce Machov, kde jsme plánovali nocleh u Kukuldy.

Barák se zavřenou hospodou tady stojí, při pondělku však mají zavřeno. V Hronově jsme u číšníka dostali informaci, že bude otevřeno a že nás Kukulda očekává. Nikde však ani živáčka, nikde ani telefonní číslo na kterém by se dalo ověřit, zda-li bude dnes opravdu hlavu složit…

Vracíme se do centra Machova a zjišťujeme, že situace zde je opravdu neutěšená. A protože se po obloze začínají honit černé mraky, chtělo by to pro dnešní noc střechu nad hlavou. Nakonec k mé nevelké radosti odjíždíme posledním autobusem do Police nad Metují, kde nakonec spočineme v místní turistické ubytovně. Poprvé (a doufám že i naposled) opouštím trasu dálkového treku. Ráno se ovšem do Machova vrátíme, rozhodně fidlátka nebalíme…

Kilometráž šesté etapy Králicko-krkonošského sudetského treku

Bod na trase Prošlá trasa Převýšení
Machov 24,5 km 670 m

+ Sedloňovský vrch. Túra k betonové hranici, Orlické hory
+ Dvoudenní přechod hřebene Orlických hor
+ Orlické hory, levné ubytování a turistické chaty, boudy
+ Velká Deštná, cesta na nejvyšší vrchol Orlických hor
+ Přes hrady Potštejn a Litice do Vamberka
+ Rozhledna na Anenském vrchu, Orlické hory
+ Orlické hory, ráj turistů a cykloturistů, Podorlická pahorkatina, horské chaty ubytování
+ Dovolená v Orlických horách
+ Krajem Podorlickým na kole
+ CHKO Orlické hory má nové logo

Hory Kaňonem Otavy, túra po přírodních krásách jižních Čech
Hory Dolinou Černého Čeremoše na Čivčin, trek na kordón Ukrajiny a Rumunska s propustkou
Hory Po hřebeni Považského Inovce do Piešťan, Považský Karpattrek (7)
Hory Rabštejn, úchvatná skalní vyhlídka v Hanušovické vrchovině
Čertovo jezero Beskydy, ubytování Majláthova chata Starý Jičín Lužické hory Turistická chata Betyna, bouda Aktuální počasí Gýmeš Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Turoldu Polárka Vartovka Wildspitze Pluto Cirrus Hrad Šášov Měsíc Batohy Bezděz
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…