Poslední aktualizace: 25.11.2015 , svátek má
Treking > Horolezectví > Expedice Never StopExploring Talung 2013

Expedice Never Stop Exploring Talung 2013

Úspěšný výstup českých horolezců na Talung

3.6.2013 | Marek Holeček

30. května konečně po více jak měsíci a půl, kdy jsme opustili naše domovy, nás ocelový Fénix znovu vyplivl nazpět na rodné hroudě v Práglu. Ten kdo zná ten pocit návratů po prožitém strádání, bude se mnou souhlasit, že domov, který se zdá místem běžným, téměř by se dalo říci, až šedivým při běžném denním frmolu, tak se rázem promění v rajskou zahradu, kde zurčí potok a štěbetají ptáci. Kde hojnosti, porozumění a lásky je tolik, že jen matně přemýšlíte, proč tak něco dokonalého jste kdy opustili. A přeci…

Trasa výstupu

Než napíši článek z deníčku expedice, která již v tuto chvíli má své osudové stránky dopsané a utříbím si v hlavě zážitky, jež pomalu usedají na dno vzpomínek, tak strohá fakta oproštěná od jakéhokoliv citu mohou vyplout na světlo boží.

Patnáctého dubna jsme se Zdendou vystartovali směr Nepál. Vyrážíme úmyslně s lehkým zpožděním do jarní himálajské sezóny, kdy doznívající zimní monzun ztrácí již na dechu. V sázce je vše na jedné kartě a to, že v krátkém čase stihneme vylézt kopec před dalším příchodem monzunové vlny.

Samotný trek na Yalunský ledovec do monumentálního amfiteátru Kanchenjungy, Kumbakarny, neboli Janu, Kabru a včetně našeho cíle Talungu, je zaručeně hotovým očistcem, pro toho, kdo nenávidí chození. Jedná se o jeden z nejdelších přístupů pod kopec, který znám.

Čtěte také: Slováci na Great Trango

Samotné handrkování s nosiči a pochod do BC (5 100 m n.m), nám zabral bezmála šestnáct dní. Nebylo času nazbyt a tak následná aklimatizace, byla na pořadu hned druhý den po našem příchodu. Cíl zněl jasně, výklus normálkou na Talung, do výšky někam nad 6 500 metrů, dvakrát se tam vychrupnout a zároveň si prohlédnou náš případný sestup při úspěšném dolezení pilíře.

Talung Talung

Vše probíhalo OK a po malých peripetiích, kdy jsme byli nuceni pět dní čekat, až se mi odporoučí dávivý kašel, vyrážíme nakonec v plné síle a odhodláni opřít se do následujícího pokusu se vším co v nás je.

Průšvih bylo jen rozhodnutí kudy vzhůru. Letošní sezóna, byla naprosto odlišná od předchozí v roce 2004, kdy jsem tady měl pokus vylézt na S/Z pilíř s Houbou (Tomášem Rinem). Rozdíl tak diametrální, že náš původní záměr, při pohledu na tmavou skálu, kde v první třetině pilíře chyběla naprosto sněhová pokrývka s ledem, dávala jasnou odpověď, "tudy vás ani náhodou nepustím chlapci". Tudíž, jak mlsný sup jsem jeden den ležel s dalekohledem položen na zádech ledovce a sledoval slabé místa pilíře, kudy na tu potvoru, aby dala.

Nakonec možnosti se zúžily na dvě. Nicméně, každá z nich, měla nejedno kritické místo s objektivním nebezpečím. Volba nakonec padla na levou stranu S/Z pilíře, kde na základě spíš intuice jsem tajně doufal přes průzor dalekohledu, že ta tenká bílá linie, vzdálená ode mne víc jak dva kilometry, která vedla závěrečným Head Wallem, je právě ta naše správná dálnice a propustka k vrcholu.

Bivak Talung Vrchol Bivak

14.5. Vyrážíme do ABC pod úpatí Talungu.

15.5. V 5 hodin ráno již ukrajujeme první metry z následujících dvou a půl kilometrů. Kolem sedmé již narážíme na tvrdý vodní led, kterého se nezbavíme v průběhu dalších dní. Lezení je únavné, relativně vyrovnaně obtížné a vyžadující v každém kroku stálé soustředění. Ten den končíme po 14 hodinách "rachtání" na vysekané poličce pod vysutým sérakem ve výšce 5 900 m.

16.5. Po předchozím dnu a námaze vstáváme později, nicméně monotónní dřina pokračuje a místy je zpestřena sněhovou strání, kde si konečně při zakopnutí do hlubšího sněhu, lýtka trochu odpočinou. Ten den končíme relativně brzo, již ve čtyři. Jako základ pro bivak nám slouží díra séraku 6 300 m.

Nad oblaky Opět v civilizaci Děti

17.5. Tento den je vstupní branou do horního Head Wallu po strmém ledu a místy pormixovaným se skálou. Před námi se otevírá klíč stěny. Lezecký den končí po patnácti hodinách až se tmou, kdy v posledním světle kopeme do ledu a vytváříme skromnou plošinku pro stan 6 700 m. V průběhu noci nás zasypává sníh, padající pod nárazovým větrem, který musíme odhazovat.

18.5. Průlez tenkými vyledněnými žlábky pokračuje celý den až do výšky 7 000 m, kde stavíme za skalním pilířkem stan. Je silný nárazový vítr, který v noci ustává. Přes den došlo k pádu šutrů, který jsem ukopnul mačkou a Zdendovi přistál jeden z nich na helmě. Naštěstí Zdendova hlava zůstala celá, ale odnesla to helma, která byla ve dví, včetně foťáku na boku.

19.5. Den jak víno, s výhledem již na Shikimskou stranu a celé panoráma Kanchenjungy. Následuje průlez horním polem pod vrcholový hřeben. Kolem 12. hodiny dolézám na vršek a filmuji poslední záběry, těsně než valící mlha ukradne svět. Zdenda již přichází na vrchol v bílé tmě. Začíná sestupové drama, kdy je vidět tak na špičku nosu, jež končí večerem ve výšce 6 600 m.

20.5. Pokračujeme v sestupu mezi trhlinami a séraky až na suťovisko. Kolem 13. hodiny docházíme do BC, kde na nás již čekají nosiči. Následující den hned po ránu máme sbalený BC a šlapeme přes Yalung směrem domů. Hurááá a šáteček.

Spokojení lezci po tiskovce

Cesta dostala název Thumba Praty, podle typického nepálského nápoje Thumby, který obsahuje zkvašený proso, kukuřici a další, včetně veselých voltů, který roztáhnou nejeden úsměv. Vede v S/Z straně pilíře na vrchol Talungu 7 349 m a celková délka výstupu je 2 500 m. Obtížnost bez jakéhokoliv šponování je v mixech M6+ a WI6 ledových.

Použitý jistící materiál a vybrané vybavení

• 1× 80metrové lano/O7,8 mm
  • 5× frond sada 1-5
  • 5× šroub do ledu
  • 5× skoby
  • 1× útočný stan

Barvitější vyprávění si nechám až pro romantické duše, které se semnou znovu vrátí na Ledovec Yalung a krok po kroku prožijí příběh, který rozhodně nese v sobě nejednu špičatou příhodu.

+ Makalu, 58. výročí prvovýstupu na pátou nejvyšší horu světa
+ Radek Jaroš s týmem zdolali dvě osmitisícovky
+ Radek Jaroš míří na Expedici Gasherbrum I - Gasherbrum II
+ Czech Gasherbrum Expedition 2007
+ Návrat expedice HUMI Outdoor Gasherbrum I.
+ Humi Outdoor Gasherbrum 2009, deník expedice
+ Česká výprava na Mount Everest
Hory Palkovické hůrky turisticky, přes Kozlovice a Kubánkov kolem hradu Hukvaldy
Hory Moje první Bosna (1), hory v Bosně a Hercegovině
Hory Dvoudenní túra v Beskydech, přes Lysou horu na Travný a Kykulku
Volovec Stolické vrchy Krkonoše, ubytování Radegast Pravčická brána Chřiby Chata Kotař Říp Šumava, ubytování Poledník Roháčský vodopád Maroko Jeřáb Venuše Sovinec Jupiter Tribeč Soos Železné hory Hukvaldy Fáze Měsíce Šútovský vodopád

S medvědy v zádech (2), jak se chovat při setkání s medvědem

Medvěd

Existuje celá řada rad a doporučení, co dělat a jak se chovat při pohybu v oblastech, kde nelze setkání s medvědem vyloučit. Zhruba by se daly…

Outdoorové bundy - bundy v outdooru, používané materiály

Bunda, neboli svrchní vrstva při cestě ven (na hory, na kolo, do města) je velmi důležitou součástí oblečení, zvláště v případě, kdy nám povětrnostní podmínky tolik nepřejí. Správný výběr nás může ochránit od nepříjemných…

1. Rumunské Karpaty Capatini, přechod dvou zapomenutých národních parků v Rumunsku
2. Ukrajinské Karpaty Přechod pohoří Hriňavy a Čivčiny, trek s bonusovým výstupem na Pětroš
3. České hory Hřebenovka Jeseníků na sněžnicích trochu jinak, trek z Červenohorského sedla na Rejvíz
4. České hory Kolem vodopádů Stříbrného potoka na nejvyšší vrchol Rychlebských hor - Smrk (1 125 m)
5. Slovenské hory Přechod přes Skriniarky, vysokohorská turistika v Západních Tatrách