Poslední aktualizace: 19.1.2014 , svátek má
Treking > Horolezectví > Hvar, skalní lezení v Chorvatsku nad mořem

Hvar, skalní lezení v Chorvatsku nad mořem

Lezení v Chorvatsku nejen nad mořem na ostrově Hvar

15.11.2008 | Petr Teslík

Cliffbase je přímořské sportovní středisko u vesnice Sv. Nedjela, na jižní straně ostrova Hvar v Chorvatsku. Ostrov Hvar je známý největším počtem slunečních dní v roce na celém Jadranu a zároveň krásným průzračným mořem.

Lezení na ostrově Hvar

Musím říct, že nám se toto potvrdilo, i když jsme na ostrov dorazili ve druhé půlce září, kdy už na Lysé hoře v Beskydech napadl první sníh. Restaurace i obchody jsou na Hvaru touto dobou stále v provozu a ubytováni už se dá sehnat za výhodnější posezónní slevy. Ceny za ubytováni v penzionu se touto dobou pohybují již od 10Eur/osobu a noc.

Od většiny penziónů ve Sv. Nedjeli je to do lezeckého Cliffbase po kamenné pěšině vedoucí nad mořem asi 15 minut chůze. Na půl cesty ke skalám projdeme kolem oblázkové pláže vhodné k rodinnému koupáni s dětmi. K pláži dojedeme bez větších problému i s kočárkem a nákladem "rodinných potřeb" a ti zdatnější, jako my, to s kočárem zvládnou až do skal (kočárek je třeba poponášet).

Lezecká oblast je u bývalého "pirátského" přístavu a je zde kromě výborného lezení také několik míst k příjemnému koupání a šnorchlování. Místní správce skal Miro vybírá od lezců vstupné (2 Eura na den), jedná se o soukromý pozemek a návštěva oblasti by se měla několik dní dopředu nahlásit správci (telefon,e-mail). Správce je taky schopen zajistit ubytování, volné táboření není nikde na ostrově povoleno.

Ve stěně Pohled dolů

Lezecké cesty v Cliffbase jsou výborně odjištěny, okolí je upravené a k dispozici jsou i dětské přístřešky proti slunci a stylový záchod. Cena za vstup se nám zdála přiměřená a není důvod ji neplatit, nelezecký doprovod samozřejmě neplatí nic. Manželky s dětmi tak můžou trávit celý den na plážičce u přístavu nebo koupáním v moři, které jsou asi 10 metrů od skal. Odjištěných lezeckých cest je kolem stovky a k tomu je spousta neodjištěných cest přímo nad mořem. Lezení nad mořem bez jištění je pro tuto oblast typické a my jsme si ho museli také vyzkoušet.

Zobrazit místo Hvar, Chorvatsko na větší mapě

Do dostatečně hluboké vody pak padáte z převislých stěn vystupujících přímo z moře, ke kterým musíte buď doplavat nebo dojet na člunech. Z jaké výšky budete padat, záleží jen na vás. My jsme se nepouštěli do žádných větších akcí a deset metrů zůstalo naší horní hranicí. Odjištěné cesty mají mnohdy přes čtyřicet metrů a jejich obtížnosti začínají od 5A a nejtěžší mají klasifikaci 8A.

Skály a moře, to je Hvar Lezení nad mořem

Typy cest jsou také různé. Od prstových dírek, přes sokoly až po obrovská madla v ukloněné nebo převislé skále. Krásný je tady taky jeden asi 4 metrový super převisek za 7B. Kromě lezení a koupání se můžeme vypravit i za turistikou na hřeben lemující pobřeží. Cestička vedoucí přímo od kostela ve Sv. Nedelji nás provede kolem ukryté kapličky v jeskyni a značky nás dovedou až k nejvyššímu bodu označeného z dálky viditelným křížem, ke Sv. Nikolovi.

Celá oblast včetně Sv. Nedjele mi připadá jako dobrá varianta pro rodinnou dovolenou spojenou s lezením, turistikou a koupáním. Informace o celé oblasti, včetně možnosti zajištění ubytování, najdete na www.cliffbase.com.

Aktuální počasí Praděd Babia hora Macocha Karlštejn Žiarska chata Roháče, ubytování Macocha Hranická propast Rozhledny Zámek Hluboká Sluneční soustava Kráľova studňa Červená Lhota Vodopády Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso
1. Karpattreky Trek z Malé Fatry do pohoří Žiar, Fatransko-turčanský Karpattrek (2)
3. Ukrajinské Karpaty Dvoudenní trek na Černou horu a Stoh dolinou Černého Čeremoše na pomezí Ukrajiny a Rumunska