Treking.cz Hledat
Poslední aktualizace: 25.11.2015 , svátek má
Treking > Horolezectví > Horolezecká abeceda

Horolezecká abeceda

Nová učebnice horolezectví

18.1.2008 | Otakar Brandos

Po pěkné řádce let vychází opravdu fundovaná a svým rozsahem a záběrem neobyčejně podrobná kniha o horolezectví. Doslova abeceda horolezectví, což je i název knihy. Žádná předchozí publikace českého knižního trhu, včetně tolik dodnes oblíbených Procházkových "učebnic", se takovou šíří a komplexností chlubit nemůže. Vedle horolezectví a skalního lezení věnuje toto dílo prostor i speleologii, skialpinismus, canyoningu a dokonce i vysokohorské turistice.

Horolezecká abeceda

Na takto rozsáhlém díle se podílel široký okruh autorů. V tiráži i na internetových stránkách www.horolezeckaabeceda.cz se dočteme, že autoři jsou vesměs aktivními horolezci a instruktory ČHS. Širší autorský kolektiv knize určitě prospěl. I při doslova ohromujícím záběru (kniha má 664 stran) se autoři vyhnuli dnes vše obklopující povrchnosti, text je poměrně hutný a ucelený. Na srozumitelnosti knihy se podílí velké množství nákresů, tabulek, schémat a fotografií.

Publikace je rozdělena do pěti základních kapitol. První kapitola je věnována lanům, uzlům, navazování lezce na lano a dalším základním znalostem a dovednostem. Kniha je tak vhodná i pro naprosté laiky a začátečníky, kteří by se horolezectví a příbuzným disciplínám teprve chtěli začít věnovat.

Druhá kapitola Horolezecké abecedy je věnována výzbroji a výstroji. V diskusích, které se začínají na internetu objevovat, je nejvíce výtek směřováno k této kapitole. Avšak nutno říci, že i tato část je zpracována precizně, byť nemůže být zcela vyčerpávající. Jen samotná problematika výzbroje a výstroje by vydala na další samostatnou publikaci.

Třetí kapitola je věnována již samotnému horolezectví a skalnímu lezení. V jednotlivých podkapitolách se autoři věnují jednotlivým disciplínám, vývoji horolezectví, taktice, ale i speciálním výstupovým technikám, způsobům a prostředkům jištění.

Čtvrtá kapitola Horolezecké abecedy se věnuje příbuzným disciplínám – vysokohorské turistice, alpinismus, via ferratám, skialpinismu, speleologii (speleoalpinismu), canyoningu. Poslední kapitola knihy s titulem "Dodatky a přílohy" se věnuje otázkám bezpečnosti, zásadám pohybu ve velehorách, sněhové pokrývce a lavinám, základům záchrany v horách, problémům po pádu do lana, ale také vyprošťování z lavin a následné zdravotní pomoci. Velký prostor je věnován počasí, orientaci v horách a táboření, jakož i dalším nezbytným problémům souvisejícím s horolezeckou činností a pobytem v horách.

Přestože rozsah knihy je neobvykle velký, zcela určitě nemůže být problematika horolezectví a příbuzných disciplín podána vyčerpávajícím způsobem. To určitě nebyl ani záměr autorů tohoto unikátního díla, které by nemělo chybět v knihovně žádného horolezce, který to s horami myslí skutečně vážně. Knihu lze zakoupit v běžné distribuční síti nebo prostřednictvím stránek www.horolezeckaabeceda.cz.

Treking.cz - diskuze