Poslední aktualizace: 25.11.2015 , svátek má

Expedice na Gasherbrum I, výškové horolezectví

Tomáše Petrečka a Marka Holečka Gasherbrum I nakonec na vrchol nepustil

3.9.2015 | Vojta Lejsek

Plánovali sedmidenní lezení, nakonec ale byli v jihozápadní stěně osmitisícové hory Gasherbrum I téměř dva týdny. Špatné počasí, husté sněžení, vítr a teploty hluboko pod nulou, Tomáše Petrečka a Marka Holečka až na samotný vrchol hory nepustilo. Pokus o prvovýstup tak horolezcům letos nevyšel. Oba ale za sebou mají nejnáročnější expedici, kterou kdy podnikli.

G1, Marek Holeček a Tomáš Petreček

"První čtyři dny šlo všechno dobře, lezli jsme rychle a počasí nám přálo. Před bivakem ve výšce 7 300 metrů přišly technické obtíže v podobě překonání labyrintu skalních komínů a koutů. Ty jsme po delší době překonali a ve večerních hodinách unavení a zmrzlí začali kopat polici pro stan v sedmdesátistupňovém ledovém svahu."

Čtěte také: Mount Everest a horolezecké rekordy

"Vše se povedlo," popisuje začátek výstupu Tomáš Petreček a dodává: "V dalších dnech se změnilo počasí, začalo silněji foukat a hodně se snížila viditelnost. Byli jsme nuceni zůstat na místě a podnikat pokusné výpady do stěny. Byla nám strašná zima. Přidržovali jsme stan, abychom o naši střechu nad hlavou nepřišli," vzpomíná na obtíže ve stěně Petreček.

Pobyt ve výšce nad sedm tisíc metrů - takzvané zóně smrti - je pro tělo extrémně náročný. Horolezcům rychle ubývaly síly i zásoby jídla, které měli propočítány na zhruba sedm dní. Od meteorologů měli zprávy, že by se počasí mělo zlepšit a tak čekali.

Marek Holeček a Tomáš Petreček před G1

"Venku se kvůli silnému větru nedalo vařit a ani moc pohybovat. A tak se veškeré přípravy jídla i pití odehrávaly přímo ve stanu - tedy v prostoru asi dva krát jeden metr," říká Tomáš Petreček.

Počasí se v dalších dnech skutečně změnilo, ale k horšímu. Petreček s Holečkem tak po více než týdnu v zóně smrti začali s ústupem. Ukončili pokus o prvovýstup a soustředili se na bezpečný sestup do základního tábora. V tu chvíli se jim také vybil satelitní telefon a na několik dní ztratili kontakt s okolím.

Tomáš Petreček na ledovci Baltoro

Sněžení a vítr znemožňovaly rychlé slézání dva tisíce metrů vysoké stěny. "Začaly se tvořit sněhové laviny, které svištěly stěnou těšně kolem nás. Museli jsme být hodně opatrní a v rámci možností co nejrychlejší. Stejnou cestou, kterou jsme lezli nahoru, jsme se museli dostat také zpět."

"Slézání pozpátku jako rak - mnohem složitější, než dostat se nahoru. Člověk musí dávat pozor při každém kroku. Za jeden sestup jich udělá desítky tisíc ve stále se měnících sněhových i ledových podmínkách. Na jištění není čas ani materiál. Jen několik délek v cestě se musí slanit," popsal obtížný sestup Petreček.

TOPO výstupu

Do základního tábora se oba horolezci dostali zhruba po čtyřech dnech. "Když, počítám ztráty tak to jsou: jedna termoska, která mi upadla, nějaké horolezecké vybavení, které jsme nechali ve stěně, zničený stan a úbytek na váze pět až deset kilogramů," uzavírá Tomáš Petreček.

+ Návrat expedice HUMI Outdoor Gasherbrum (1)
+ Czech Gasherbrum Expedition 2007
+ Expedice na K2, informace z Jeníkovy cesty do basecampu
+ Hillary s Tenzingem nebyli na Everestu první! Učebnice se budou přepisovat.
+ Radek Jaroš s týmem zdolali dvě osmitisícovky
+ Radek Jaroš míří na Expedici Gasherbrum I - Gasherbrum II
+ Humi Outdoor Gasherbrum 2009, deník expedice
+ Česká výprava na Mount Everest

Černé jezero Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Jeskyně Martinova bouda Vosecká bouda Poľana Tematín Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Pomezí Perseus Vartovna Strahlhorn Malé Karpaty Cirrus Otakárek fenyklový Měsíc Pohorky Helfštýn