Poslední aktualizace: 11.6.2020 , svátek má
Treking > Cykloturistika > Bosnou a Hercegovinou na kole, cyklotrek po Balkáně

Bosnou a Hercegovinou na kole, cyklotrek po Balkáně

Morava - Balkán - Kavkaz 2014 (3)

7.4.2015 | Pavel Valenta

Ve městě stojí opravený historický osmanský kamenný most přes řeku Neretvu, historické křivolaké uličky a krásné bílé mešity. Tady potkávám cykloturistu Kwon Doyouna z Jižní Koreje. Je od prosince 2012 na cestě po Asii a Evropě. Příjemný chlapík, odhadem vrstevník mojí dcery, skvělý fotograf a pohodář.

20. den vodní kola u města Trebinje

Domlouváme společnou cestu do Mostaru. Kwon míří do Chorvatska, kde v červnu poběží 29. ročník Plitvického půlmaratónu. To mi teda hlava nebere, přitom při každé zastávce kouří jak fabrika…

Kwon je kapitán jihokorejské armády. Obdivuji jeho mapu cesty natištěnou na látce, on zase moji "opičkovou mapu", expediční tričko a stojánek na kolo. Není potřeba ani mnoha slov, jeho angličtina na rozdíl od mojí je perfektní, tak chudák některé věty moc nechápe. Tuláci jsou naladěni na stejné vlně myšlení i radosti, tak si i přesto bezva rozumíme při sdílení zážitků, informací a pocitů. Cpu se vejci vařenými na tvrdo a chlebem ze zásob nového parťáka a přemýšlím, kolik času a plynu bylo potřeba na jejich uvaření…

…"ne ne,mám je z hotelu v Sarajevu ze snídaně, posbíral jsem, co tam zbylo na stolech"… říká Kwon…

Čtěte také: Předchozí část článku Morava - Balkán - Kavkaz 2014

Jedeme společně nádhernou krajinou soutěsky kolem řeky Neretvy. Soutěska je mimořádně působivá a byla i v rámci bývalé Jugoslávie pokládána za jednu z nejkrásnějších. Neretva je raftařská řeka. I po deštích se zdá být čistá. Silnice vede mezi útesy a řekou.

Jedu vepředu, Kwon za mnou, zlehka točí pedály v pantoflích do vody, prozpěvuje si a nahlas pouští muziku z tabletu upevněného na mapníku řídítkové brašny. Užívá si cestu. Každou chvíli jeden nebo druhý stojíme, odpočíváme, kocháme se okolními scenériemi a zuřivě fotografujeme. Není proč spěchat.

20. den, Popovo Polje, výhled na sedlo pod horou Vranjak

Místo pro kempování hledáme u města Jablanica už po tmě. Ještě stačím vyfotit muzeum bitvy z 2. světové války, kdy zde skupina partyzánů pod vedením Josipa Broze Tita zvítězila v bitvě na Neretvě. Pozůstatkem je zřícený železniční most, který byl partyzány vyhozen do povětří spolu s projíždějícím vlakem.

Stany stavíme na trávníku u cesty v obci Dolni Jablanica na levém břehu Neretvy. Je tady klid a z blízkého stavení nás nikdo nepřišel vyhnat. Jsme v nadmořské výšce pouhých 190 m, nad námi vysoké kopce pohoří Čvrsnica a Prenj (obě vysoká přes 2 000 m), není divu, že se kolem rozprostírá mlha, kterou rozkrájí až dopolední sluneční paprsky.

Dnes je neděle, tak si dopřávám. Stavíme v restauraci Kovačevič v Dolni Jablanici na zdejší specialitu - jagnjetina (jehněčí maso grilované tradičním způsobem nad otevřeným ohněm). Cesta do Mostaru vede převážně z kopce, provoz je snesitelný na rozdíl od tunelů, na ty si teprve zvykám. Je mi v nich nepříjemný ten rachot.

20. den, Zavala, klášter

Mám dobrodružný zážitek. Byl jsem napaden psem. Vlčák šel po zadní brašně, kterou prokousnul. Viděl jsem ho už z dálky, jak běží po louce k silnici, neštěkal, vrčel, chtěl si kousnout. Přišlápnul jsem co to dá a křičel na něj. Nezastavilo ho to, jen zrychlil také a zaútočil… naštěstí moje rychlost už byla dostatečná a ujel jsem mu. Začnu vozit po ruce klacek a pepřák v kapse. Doposud útočníka vždy zastavil křik (řev silným hlasem), ale ty bestie vždy při útoku štěkaly a potom se lekly. Dnes jsem měl opravdu obavu…

Mostar

Město Mostar je absolutní bomba. Jeden z hlavních cílů mojí cesty po Balkánu. Úzké uličky lemované obchůdky, historické budovy, mešity, kavárničky, vynikající atmosféra. Proplétám se po štěrkové dlažbě ke Starému Mostu. Všude plno turistů z celého světa, slunečné teplé počasí a sváteční, nedělní nálada. Kwon se zdraví skoro s každým turistou z Japonska.

..."příteli, ty znáš všechny tyto turisty ze země vycházejícího slunce ?"... ptám se po nějaké době.

..."to nejsou Japonci, ale krajané z Jižní Koreje"... a jen se zasměje...

Místní děvčata před jednou z kavárniček a stánkem se suvenýry nám ohlídá kola, tak se můžeme bez obav vydat na prohlídku historické části města a posléze smočit těla v ledovém dravém proudu řeky pod mostem.

Mostar je sice krásné, poutavé místo, ale všude jsou patrné stopy války. Stěny plné značek od kulek, obchody prodávající výrobky z munice, prázdných mosazných nábojnic. Smutné, když si uvědomím, jaký kousek je toto město od naší kotliny a jak nedávno se zde bojovalo…

Na Starém Mostě jsem vyslechnul mimoděk zajímavý příběh. Na mostě sedí chlapík a špachtličkou čistí schůdky, takové výstupky v mramorové strmé dlažbě, od černého mouru z bot návštěvníků mostu a povídá jinému chlapíkovi:

..."ty schody tady čistí naše rodina již po několik generací, je to naše tradice, ve které já pokračuji, dobrovolně, zadarmo a s hrdostí, protože bydlím u mostu"... krásné, k tomu není co dodat.

20. den Taleža u města Trebinje

Přichází loučení s Kwonem. Společné foto, krátké objetí a každý mažeme svým směrem. Díky parťáku za příjemné chvíle na cestě s tebou.

Na okraji Mostaru musím vyřídit ještě jednu pro mě důležitou věc. Přišel jsem o dioptrické brýle na čtení. Respektive a jedno sklo z brýlí, někde na cestě vypadlo. Bez brýlí jsem ztracen. Zapadnul jsem do prvního supermarketu u silnice a koupil alespoň takové ty levné čtecí brýle za pár korun. V tomto bodě mi globalizace pomohla. V obchodě měli nemlich stejné zboží jako u nás doma, tudíž i ty zmiňované brýle. Takže houby zle, na mapu uvidím.

Dalším nedalekým cílem cesty je pevnost ve městě Počitelj. Jde o místo, které je právem zapsáno na seznam kulturního bohatství UNESCO. Město nad řekou Neretvou má dodnes vzhled středověkého muslimského městečka ze 16. století. Mísí se zde vlivy Orientu a Středomoří. Jde o jedno z nejmalebnějších míst v Bosně a Hercegovině, na kterých jsem tábořil.

Zašitý na evidentně rybářském místě, daleko od silnice s výhledem na pevnost, minaret mešity. Koupačka v řece, vařím na dřívkáči, popíjím červené domácí víno koupené spolu se zeleninou od paňmámy po cestě u silnice, prostě pohoda.

21. den Župski záliv

Na loukách kvete pěkná květena, kolem cesty plno odpadků. To je problém všech oblastí, kterými projíždím. PET láhve nebo plechovky od piva snad na každém metru v příkopech kolem silnice. Nikdo je neseče, neuklízí, motoristé vyhazují vše nepotřebné do přenádherné přírody. O divoké skládky v krajině není nouze. Fakt si zasloužíme (civilizace) nějaký průser, je mi z toho smutno.

Zastavuji na úžasném mystickém místě. Nekropole Radimlja, rozsáhlé středověké pohřebiště bogomilů, které je plné typických bosenských hrobek zvaných stećci. I když jsou tyto zdobené kamenné schránky rozesety po celé Bosně a Hercegovině, Radimlja patří mezi ty nejznámější a turisticky nejnavštěvovanější. Prohlížím, fotím, lovím kešku geocachingu, dlouho odpočívám na sluníčku, obědvám a dopřávám si polední siestu. Chlapík z muzea mi dokonce donesl na trávník před budovou židličku, super.

Za městem Stolac s mohutnou pevností a kamenným mostem začíná výživné stoupání z nadmořské výšky 64 m do 584 m. Hodinu makám na "veverku". Kolem krajina samý šutr, keř, hodně přejetých hadů (jako prase velikých), neskutečný bordel kolem cesty…

Je už téměř tma, nad vesnicí Lubinje nalézám u silnice příhodnou louku schovanou za hustými keři. Je zde posečená tráva a asi 50 oplocených úlů. Tady je to bezva, zde zůstanu. Vařím na dřívkáči, za 10 minut od zapálení mám vroucí vodu, super výkon. U ohně sedím dlouho do noci a pozoruji hvězdy.

V jednu chvíli přijíždí auto, ale hned se otáčí a jede pryč. Asi tady chtěl také přespat. Jsem ve střehu... Těch včelařů potkávám kolem cest spousty. Žádní troškaři, výroba medu ve velkém, 50 až 100 včelstev v oplocených zahradách. Mnohdy elektronicky hlídaná.

Ráno cítím únavu, včera těch nastoupaných metrů s převýšením bylo asi dost. Nespěchám, není proč, dlouho šramotím při vaření a balení bagáže. Vyjíždím sedlo pod horou Vranjak (1 073 m). Kolem vyprahlé skály a v údolí zelená políčka s obilím, louky, ovocné sady, uměle zavlažované řekou Trebišnjica.

Odbočuji z hlavního silničního tahu silnice č.6 do obce Zavala. V krasové oblasti Popovo Polje navštěvuji největší a nejznámější jeskynní komplex, jeskyni Vjetrenica. Před tím ještě moje kroky míří do kláštera srbské pravoslavné církve, manastir Zavala. Areálem mě provází mladý mnich.

Pavel Valenta

Něco pověděl o historii, významu kláštera, nabídnul kávu, jablko, jablečný mošt a věnoval svatý obrázek s modlitbou pro štěstí. Zajímal se o moji cestu. Posléze mě nechal odpočívat a rozjímat v zahradě s výhledem na celé údolí Popova Pole. V tuto chvíli jsem tady byl sám a cítil úžasný klid, příjemné místo. V monastýru žije pět mnichů, nemají televizi, rádio.

Čeká mě parádních 32 km po svršku úzkorozchodné železniční trati bývalé Dalmácké dráhy, jež od roku 1901 do 1976 vedla z Gabela do Zeleniky v Kotorském zálivu. Bezvadná cesta. Dávám sluchátka do uší, pouštím Kabáty a frčím směr město Trebinje. Cestou potkávám dvě lišky a množství hadů vyhřívajících se na vyhřáté cestě.

U nějakých starých kasáren za obcí Ljubovo po mě zase šel pes, kříženec dobrmana. Tentokrát jsem byl připraven…

V okolí města Trebinje na regulovaném toku říčky Třebišnjica je dodnes spousta důmyslných vodních kol sloužících k zavlažování polí. Významnou historickou městskou památkou je Perovićův kamenný most z dob Osmanské říše, zachovalé městské opevnění a církevní stavby jak pravoslavné, katolické, tak i muslimské církve. Nedaleko města se nachází manastir Tvrdoš, turisty hojně navštěvovaný pravoslavný klášter se základy kostela pocházející z období pozdní antiky.

Od rána stoupám do sedla Visočnik (404 m n.m.), nezadržitelně se blížím k Jaderskému pobřeží. V protisměru potkávám skupinu cyklistů, tak 10 - 15 lidí, zahlédl jsem kola Author, cyklobrašny Sport Arsenal, čisté dresíky, tuším krajany s nějakým zájezdem cestovní kanceláře. Zdravíme se za jízdy.

V sedle jsem zakoupil od babky u cesty čerstvý kravský balkánský sýr, zásobu tak na tři dny, byl vynikající. Pak jsem vyfuněl poslední stoupání a přede mnou se otevřel výhled na celý Župský záliv, neskutečná krása. Už jen hraniční přechod Ivanica a sbohem Bosno a Hercegovino, vítej Dubrovníku.

Závěr

Výlet Morava-Balkán-Kavkaz 2014 trval 120 dní, navštíveno 16 zemí a na kole ujeto 8 932 km. Bosna a Hercegovina byla 4. navštíveným státem na této cestě. 19.-27.5. 2014 jsem na trase hraniční přechod HR/BiH Ličko Petrovo Selo-Izačić, Bihač, Bosanski Petrovac, Ključ, Mrkonjić Grad, Jajce, Donji Vakuf, Travnik, Kiseljak, Sarajevo, Konjic, Mostar, Počitelj, Stolac, Trebinje, Ivanica hraniční přechod BiH/HR, ujel 659 km.

Více fotek najdete na: http://avant.rajce.idnes.cz.

+ Po cyklostezce Odra - Nisa. Cyklotoulky s vozíkem, dětmi a nočníkem - k moři na Rujanu a Polskem…
+ Zakarpatská Ukrajina na kole. Kolo - Koločava aneb Zakarpatím na kole
+ Putování podél Dunaje, aneb "hajda nýčko vyrazíme do Banátu" (4)
+ Putování podél Dunaje, aneb "hajda nýčko vyrazíme do Banátu" (3)
+ Putování podél Dunaje, aneb "hajda nýčko vyrazíme do Banátu" (2)
+ Putování podél Dunaje, aneb "hajda nýčko vyrazíme do Banátu" (1)
+ Tokaj tour, za tokajským vínom cez stred Európy (1)
+ Tokaj tour, za tokajským vínom cez stred Európy (2)

07.04.2015, 13:08 -OB- | Klobouk dolů

Hory Přední skála; skály, skalky a kameny Českomoravské vrchoviny (3)
Hory Höhenweg Sengsengebirge (1), rakouská hřebenovka Sengsengebirge
Hory Východ Slunce z Velkého Choče, zimní túra na nejvyšší horu Chočských vrchů
Hory Východ Slunce z Lysé hory, noční výstup na nejvyšší horu Beskyd
Prášilské jezero Nízké Tatry, ubytování Majláthova chata Hrad Helfštýn Krušné hory Téryho chata Luční bouda Kvarky Bouzov Balcarka Beckov Maroko Punkevní jeskyně Polárka Vartovka Wildspitze Štiavnické vrchy Cumulonimbus Hrad Gýmeš Měsíc Pohorky Praděd
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…