Poslední aktualizace: 8.5.2021 , svátek má
Treking > Cykloturistika > Cykloturistické okruhy a cyklotrasy v okolí Liberce

Cykloturistické okruhy a cyklotrasy v okolí Liberce

Cykloturistika a tipy na výlet v severních Čechách

23.8.2012 | Michaela Loudová

CHKO Český ráj

Liberec Doubí - Dlouhý Mosty - Záskalí - Hodkovice nad Mohelkou - Frýdštejn - Malá Skála - Suché skály - Frýdštejn - Hodkovice nad Mohelkou - Český Dub - Světlá pod Ještědem - Výpřež - Liberec Horní Hanychov - Liberec Doubí.

Na kole v zimě

Trasa převážně po asfaltové silnici. Z Liberce Doubí přes kruháč po a méně frekventované silnici do Hodkovic. Přejedete přes most nad silnicí 1. třídy vedoucí do Turnova a pojedete stále do kopce až na vrcholovou křižovatku, kde pojedete stále rovně po hlavní silnici.

Čtěte také: Jak si vybrat vhodné kolo pro cykloturistiku

Po chvilce mírného klesání uvidíte zříceninu hradu Frýdštejn, na kterou vede lesní odbočka po levé straně. Potom následuje 2 km klesání až do Malé Skály k Jizeře. Na silnici odbočíte vpravo a hned vlevo přes most přes řeku Jizeru kolem restaurace Boučkův statek na již viditelné Suché skály stále do kopce po asfaltové silnici.

Na vrcholu silnice, kde budete mít po levé straně Suché skály se můžete rozhodnout pro stejnou cestu zpět, či pro zajížďku lesem na Kalich a vyhlídku Sokol (nejde dojet až na Sokol s kolem).

Frýdštejn - zřícenina hradu ze 14. století, dominuje Vranovskému hřebeni, který začíná dole Pantheonem. Nyní slouží jako turistická vyhlídka.

Malá skála - turistické městečko, kterým protéká řeka Jizera. U Jizery je kemp pro vodáky i další turisty. Je tu mnoho roubených chalup, nejznámější restaurace s galerií Boučkův statek. Koná se zde každoročně Benátská noc.

Suché skály - tzv. Kantorovy varhany, připomínají zdálky malé Dolomity. Jsou vyhledávaným cílem skalních lezců. Nejhezčí pohled na ně je z protější vyhlídky Sokol, kam se dostanete přes Kalich a můžete dál pokračovat na Zbirohy (zřícenina hradu ze 14. století) zpět do Malé Skály.

CHKO Jizerské hory

Liberec Doubí - Liberec Pavlovice - Krásná Studánka - Mníšek u Liberce - Oldřichov v Hájích - sedlo Oldřichova - Stará poutní cesta - Ferdinandov - U buku - Hřebínek - Nová louka - Bedřichov - Česká chalupa - Liberec Harcov - Liberec Doubí.

Z Liberce po asfaltové silnici přes Krásnou Studánku, Mníšek, Oldřichov v Hájích až do Oldřichovského sedla (možnost občerstvení v hospodě U Kozy - Hausmanka) a dále po lesní mírně klesající cestě kolem Viničné hladké plotny až do Ferninadova.

Hrad

Tady odbočíme před hospodou ve Ferdinandově doprava do kopce k rozcestníku U buku a odbočíme doprava do prudkého stoupání po zpevněné šotolině (jsou tu výmoly pro odtok vody) až na Hřebínek (kiosek s občerstvením) a dále již po panelce s kopce až na Novou louku (zámeček s restaurací Šámalova chata - kde dělají čerstvý chléb, kachnu a je tu možnost projížďky na koních). Odtud již po asfaltce do Bedřichova nebo hned na 1. rozcestí od restaurace odbočíte doprava do lesa a kolem Černé Nisy dojedete na sedlo Maliníku a dolů již po asfaltce na Českou chalupu a do Liberce.

CHKO Lužické hory

Liberec Doubí - Horní Hanychov - Výpřež - Křížany - Krkavčí návrší - Křížanské sedlo - Novina - Kryštofovo údolí - Machnín - Ostašov - Liberec Horní Hanychov - Liberec Doubí.

Z Liberce přes pilínkovský železniční přejezd do Horního Hanychova a po asfaltce stále až na Výpřež. Zde je možnost malého občerstvení (pivo, grog s medem, popř. zakoupit pumpičku či duši na kolo). Tady je možnost vyšlápnout si serpentinami kolem skupiny skal s nejznámějším Matterhornem hned u silnice až na vrchol Ještědu, do výšky 1 012 m a zpět. Nebo pokračovat dále po asfaltce z kopce dolů až na křižovatku, kde odbočíte vpravo do Křížan.

Přejedete táhnoucí se vesničku Křížany až pod skály Krkavčí návrší, mezi lezci známé jako Vajoletky, kam si můžete bez kola vyšlápnout na vyhlídku s výhledem na Ještěd a okolí a dát si malou svačinku. Pokračujete pak kousek zpět do centra Křížan k hasičské zbrojnici a odbočíte doleva do kopce.

Přejedete železniční přejezd a pojedete stále do kopce až na sedlo U sv. Kryštofa a sjet dolů do vesnice přes Novinu, kde můžete vidět železniční viadukt stavěný do oblouku do Kryštofova údolí, kde je 2. viadukt. Je zde mnoho možností na občerstvení, např. Hospoda U Uhlířů, kde si můžete objednat i kachnu nebo místní starou hospodu, kde je i galerie místních Betlémů.

Ještěd

V Kryštofáči je i koupaliště typu rybník a hned u něj je hřišťátko na minigolf. Po asfaltové silnici pak serpentinami do Machnína odtud nekonečným stoupajícím kopcem do Ostašova. Tam na křižovatce odbočíte vpravo do kopečka a pak hned vlevo a pojedete po vrstevnici Ještědského hřebene až k hasičské zbrojnici v Horním Hanychově. Přejedete silnici a sjedete do Doubí v Liberci.

CHKO Český ráj

Kemp Sedmihorky - Valdštejn - Zlatá stezka Českého ráje - Vyhlídky Českého ráje - Hrubá skála - Vidlák - Troskovice - Trosky - Nebákov - Věžák - Vidlák - Hrubá skála - po silnici sjet pod Hrubou Skálu - odb. vlevo na Dračí skály - Lázně Sedmihorky - kemp Sedmihorky.

Autem nebo vlakem se dostanete do Sedmihorek, do kempu, kde je možnost občerstvení i ubytování v chatkách či ve stanu a pískovcové koupaliště - rybník. Odtud vyrazíte kolem brány na konci kempu, kde se dáte vpravo a pojedete po lesní kamenité cestě až na asfalt. Silnici, po které se vydáte vzhůru doleva až na parkoviště pod Valdštejnem.

Odtud dále serpentinami až na samotný Valdštejn (v kiosku možnost občerstevní). Po zpevněné silnici Zlatou stezkou Českého ráje, kde musíte dávat největší pozor na turisty, kočárky, děti a psy, kolem Arboreta a několik odboček na vyhlídky na skalní město i horolezecký skalní hřbitov (vše po levé straně) na zámek Hrubá Skála. Zde je možnost občerstvení v kiosku nebo restauraci.

Odtud po asfaltové silnici přes Vidlák (hospoda), kde můžete vidět hnízdící volavky do Troskovic a nahoru až k samotným Troskám. Odtud se můžete vrátit stejnou cestou až na křižovatku před Hrubou Skálou a vydat se doprava dolů, kde je dnes možnost vidět po vykácení kusu lesa zámek s kapličkou a odbočit doleva kolem sochařství k Dračím skalám a sjet do Lázní Sedmihorky (možnost občerstvení v kiosku nebo v restauraci) a dále jet přes kiosek u koupaliště podél lesa zpět do kempu.

Hrubá Skála - renesanční zámek, ležící na pískovcových skalách. Naproti hotelu Hrubá Skála je kostel sv. Josefa. Pokud projdete po mostě s písk. Sochami podloubím, dostanete se na nádvoří s vyhlídkou na Trosky a Kozákov.

Sedmihorky - v 19. století založeny vodoléčebné lázně, v okolí lázní je několik pramenů s kamennými deskami s výbornou pitnou vodou.

Trosky - zřícenina hradu postaveného ve 14. století na čedičových skalkách. Zbyly dvě samostatné věže - vyšší Panna a nižší Baba. Staly se symbolem Českého ráje.

Ještěd

Valdštejn - hrad byl založen ve 13.století a obýván do zač. 16. století. K hradu se dostanete cestou přes kamenný pískovcový most s několika barokními sochami. Za vstupní branou na hrad je upravená kaplička sv. Jana Nepomuckého. Valdštejn nyní slouží jako poutní místo turistů, na svatební obřady a konají se tu i šermířské hry ad.

CHKO Lužické a Žitavské hory

Hrádek nad Nisou - vodní nádrž Kristýna - hraniční přechod pro pěší - červená cyklostezka Hartau - Luckendorf - Kurort Oybin - Hvozd - Heřmanice v Podještědí - Jablonné v Podještědí - Malevil. 2.den Malevil - Petrovice - Tobiášova borovice - Loupežnický vrch - zřícenina hradu Větrov - Krásný důl - Polesí - Černá louže - Horní sedlo - Horní skály - Fehllerova věž - Vyhlídka na Popovu skálu - Polesí - Rynoltice.

Do Hrádku nad Nisou se dostanete buď vlakem nebo autem z Liberce okolo Grábštejna a můžete dojet až na parkoviště u vodní nádrže Kristýna (možnost občerstvení i koupání). Odtud po asfaltové silnici přes hraniční přechod pro pěší a zde odbočíte doleva a už jedete po turistické cestě mezi domky. Odbočíte doprava do lesa a jedete krásnou mírně stoupající cestou v lese až ke starému mlýnu hned u železnice, kudy jezdí starý vláček z Zittau pod Oybin.

Od mlýna po zpevněné silnici podél tratě až na konečnou turistického parního vláčku a zde odbočíte vpravo a pak vlevo do lesa mírně do kopce až na zříceninu hradu Oybin. Romantická zřícenina hradu Oybin, stojí na vrcholu jakési pískovcové stolové hory (viz Treking č. 3/2005 str. 17). Zřícenina se stala jednou z největších turistických zajímavostí Žitavského okolí. Na vrcholku zříceniny je torzo klášterní katedrály.

Ve zdejším kostele se konají dodnes koncerty vážné hudby. V nejsevernější části zříceniny je stylová restaurace s občerstvením. Vytesané schody do pískovce vás dovedou na hlásku, odkud se můžete podívat na Váš další cíl cesty - vrch Topfer, kamennou rozhlednu Hvozd (vstup na vrchol věže v eurech). Samotné městečko Oybin je nádherné. Přes silnici u konečné místí atrakce - parního vláčku se třemi nebo čtyřmi otevřenými vagónky - si můžete dát Bratwurst, eis coffee nebo heiss coffee či eis cream nebo bier. Vše kolem od 2-4 Euro.

Z městečka budete pokračovat na opačnou stranu než leží Žitava po pěkné asfaltové silnici do kopečka. Jen si musíte hlídat odbočku vlevo do prudkého kopce na zmiňovanou vyhlídku Hvozd. Jde o hutné stoupání po pěkném asfaltu, kde si trochu stříknete do trička. Pravá strana vám nabídne krásné rozhledy do okolí pod vámi. Takhle dojedete až k samotné vyhlídce s restaurací Topfer. Odtud můžete sjet 100 m k další restauraci s terasou Hvozd, kde můžete platit českými korunami i eurem. O víkendech tam hraje český harmonikář německé lidovky. Takové malé "Ajnkeslbuntes". Odtud lesem a posléze po asfaltce na ranč Malevil, kde se můžete občerstvit, odpočinout, vykoupat v bazénu, zahrát golf, zajezdit na koni nebo se i ubytovat a přespat.

Druhý den se můžete vydat po silnice do Petrovic a odtud již lesem a temnými údolíčky k Tobiášově borovici přes Loupežnický vrch na zříceninu hradu Větrov do Krásného dolu. Kolem vás jsou mechem zelené skály a je tam takové zvláštní ponuré ticho. Často tu bývají i mlhy a to už je prostředí jako stvořené pro strašidla. Odtud můžete buď do polesí na oběd a pak přes Černou louži po silnici na Horní sedlo nebo dál pokračovat lesem do dlouhého kopce mezi kořeny a kameny k Fehllerově věži a Vraním skalám, mezi lezci zvané Krkavčí skály.

Jde o skupinu skal s vyhlídkou z pískovce a čediče s pískovcem. Typické jsou dva vrcholy Šachtových věží, pod nimi Hruška a Malá Hruška a nejrozlehlejší a morfologicky nejvýznamější skála - Fehllerova věž. Vyhlídka v J části Vraních skal pod vrcholky Šachtových věží na Hrádek nad Nisou, německou Žitavu i na polskou elektrárnu Turow a na Popovu skálu, vyčnívající nad lesy nad údolím Krásného dolu na vrcholu kopce z dálky viditelnou vyhlídkou se zábradlím a železnými schody. Jde o 565 m vysokou pískovcovou horu. Pod jejím vrcholem jsou skalní mísy - čertovy hrnce.

Při sestupu k severu jsou vlevo od stezky skalky s jeskyňkami a nevelkou skalní branou z nakupených balvanů. Z vrcholu jsou vidět Jizerské i Lužické hory, Ještědský hřeben, část Šluknovského výběžku ad. Na západní straně můžete vidět již včera navštívený zalesněný vrch Hvozd. Od Vraních skal vede lesní stezka zvaná Stezka horolezců a vede tudy i naučná stezka Lužických a Žitavských hor (Vraní skály jsou jednou z jejích zastávek).

První skálu, kterou pak můžete vidět po levé straně je nízká skalka zvaná Zub. Zub patří ke skupině Horních skal, horolezci zvaných jako Obrvégry. Skály jsou tvořené pískovcem a slepencem, s křemencovými a vápencovými žílami, které dělají skálu pevnější. Proto i pro svou bohatou strukturu jsou oblíbenou skalní oblastí mezi začínajícími lezci. Dále cestičkou pojedete zleva kolem Sokola, Liberecké, Dvojčete, Gahlera až ke Smrtce, kterou jen úzká průrva dělí od menší Malé Smrtky. Skály končí tzv. Cvičnou skálou, pod kterou je ohniště, kde si můžete opéct něco na zub.

Tady sjedete na asfaltovou silnici - sedlo a vydáte se vlevo s kopce dolů do Hrádku nad Nisou. Pokud se nepotřebujete dostat do Hrádku a máte chuť a čas se ještě projet, přejedete v sedle jen silnici a vjedete do lesa na turistickou cestu, kde pojedete kolem skalek až k Bílým (Sloním) kamenům a odtud po silnici na silniční sedlo nad Jítravou, kde si můžete udělat výletek asi 300 m na dvě skály s vyhlídkou Havrana a Malého Havrana. Pokud máte čas, dá se pod Malým Havranem pod převískem bivakovat. Odtud vede turistická cesta přes Buk republiky do Kryštofova údolí. Nebo po rychlé silnici do Liberce.

Liberec Doubí - sedlo Rašovky - Český Dub - Hodkovice nad Mohelkou - Záskalí - sedlo Javorníku - Mojžíšův pramen -Liberec Vesec - vodní nádrž Taichmille - Liberec Doubí.

Krátký výlet, ale vydatný, s mnoha přejezdy do kopce a s kopce. Tento výlet si můžete udělat z opačného konce, začít sedlem Javorníku, kam se dělá i cyklistická časovka. Viz. text o samotné časovce a fejeton. Celá trasa je po asfaltu, po málo frekventovaných silnicích, kromě odbočky ze silnice z Dlouhých Mostů, kde odbočíte k restauraci Mojžíšův pramen, je kousek lesem po turisticky značené cestě až k prameni sv. Kryštofa u restaurace s letní terasou. Výborná zastávka na občerstvení - zmrzlinové poháry ad.

Odtud po horší asfalt. silnici k rybníku Taich. Tudy vede naučná stezka a je tu možnost koupání. Odtud již po silnici do Vesce a do Doubí.

+ Kameny aneb na návštěvě čtyř trojmezí České republiky
+ Rock Towns, skalní města v ČR na kolech
+ Česká skalní města (5), oblast Český ráj
+ Lužické hory - toulky po hradech, skálách a vyhlídkách

Hory Oravská Magura, dvoudenní trek za dech beroucími výhledy
Hory Poloniny - Bukovské vrchy a Bieszady smáčené našim potem
Hory Börzsöny, toulání po maďarských kopcích
Aktuální počasí Praděd Babia hora Macocha Karlštejn Žiarska chata Roháče, ubytování Macocha Hranická propast Rozhledny Zámek Hluboká Sluneční soustava Kráľova studňa Červená Lhota Vodopády Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso