Poslední aktualizace: 8.3.2022 , svátek má
Treking > Cykloturistika > Českým rájem na kolech, cykloturistika a cyklotrasy

Českým rájem na kolech, cykloturistika a cyklotrasy

Nejkrásnější výlety v Českém ráji

25.1.2016 | Zdeněk Kejla

Začátek léta patří v naší opavsko-děčínské cyklistické partě už roky Jeseníkům či Beskydám, konec léta zase zajímavým místům v Čechách. Tentokrát padla volba na Český ráj a jeho okolí. Základnu jsme měli v útulném penzionu Radván v Radvánovicích. Z jeho oken byly nádherné výhledy na Ještěd, zámek Hrubá Skála, Trosky nebo Kozákov.

A právě Kozákov, výrazný vrchol východní části Ještědsko-kozákovského hřbetu, byl hlavním cyklistickým cílem první etapy, ale to mělo přijít až na konec Hrad Frýdštějn dne. Ráno tedy přejíždíme do Doubravice a pak po cyklostezce k bývalým lázním Sedmihorky, které vypadají velmi opuštěně. Poté pokračujeme do Turnova, kterým projíždíme a vydáváme se stoupáním k hradu Rotštejn.

Rotštejn, Frýdštejn

Značení cyklostezky je zde trochu chaotické, takže se nevyhneme bloudění, ale nakonec se k částečně zděné a částečně do skal vtesané zřícenině dostáváme. Pod hradem je i malý bufet, čehož využíváme k prvnímu občerstvení. Pak už přes Klokočí sjíždíme k Jizeře, kde se u Zrcadlové kozy dočasně loučíme se dvěma ženskými částmi našeho pelotonu.

Čtěte také: Českosaské Švýcarsko, na kole méně známými končinami

Holky pokračují podél řeky na Malou Skálu, my jedeme na opačnou stranu do Dolánek a přes Ondříkovice a Voděrady stoupáme až do Frýdštejna ke stejnojmennému hradu, kde se točily některé scény filmu "O princezně Jasněnce a létajícím ševci". Cestou jsou někteří z nás svědky havárie koloběžkářky, která ale nakonec měla relativně dobrý konec.

Trosky z Kozákova Vrchol Kozákova

Nutno říci, že jsme se s tímto druhem zábavy v Českém ráji potkávali dost často (auto vyveze koloběžky na kopec a klienti sjíždějí dolů) a někteří koloběžkaři byli ve sjezdech mírně řečeno dosti nejistí. Od hradu pak jedeme cyklisticky vděčným sjezdem po novém asfaltu až do Malé Skály, kde se shledáváme s hezčí částí našeho pelotonu.

Kozákov

Již společně pak pokračujeme z Malé Skály stoupáním kolem Suchých skal, oblíbených turisty i horolezci. Odbočujeme ještě na menší doplnění kalorií a tekutin do Besedic a odtud sjíždíme do vesnice zvané Koberovy. Poté už na nás čeká stoupání přes Chloudov, Dlouhý a Smrčí do Záhoří. Od Záhoří už je před námi jen poměrně náročný výjezd, kdy na třech kilometrech vystoupáte asi 250 m.

Hrad Valdštějn

Nejhorší je strmý závěrečný "výšvih", ale postupně všichni dojíždíme na vrchol a můžeme obdivovat nádherné výhledy, které ale trochu kazí opar, čas je i na malé občerstvení. Z Kozákova (744 m) pak nás už čeká prakticky jen sjezd až do Radvánovic (cca 270 m) k penzionu. První etapa měřila zhruba 65 km a i s blouděním jsme nastoupali něco přes 1 400 m.

Sedmihorky, Valdštejn

Začátek druhé etapy je shodný s tou první, ale od Sedmihorek stoupáme, tentokrát v čistě pánském složení, lesem až k hradu Valdštejn. Na prohlídku hradu ale nejdeme a po krátkém odpočinku, zpestřeném bojem s vosami, pokračujeme po červené značce hřebenem. Často zastavujeme, protože je tu několik nádherných vyhlídek na skály.

Trosky pod Troskami

Kolem zámku Hrubá Skála, kde je nesmírné množství lidí, sjíždíme až k rybníku Vidlák, který je známý z filmu "Jak dostat tatínka do polepšovny". Od dalšího "filmového" rybníku Krčák pak už stoupáme přes Troskovice až pod populární hrad Trosky, kde se někteří z nás potkávají s manželkami, které si sem vyrazily z Radvánovic pěšky.

Hrad Kost

Nepohrdneme samozřejmě obědem v restauraci v "podhradí" a pak nás čeká sjezd k dalšímu rybníku Věžák a jízda Podtroseckým údolím. Od říčky Žehrovky si dáváme krátkou odbočku k Pekařově bráně, kterou vytesali kdysi stavitelé silnice do skály zvané Mnich. Poté už míříme přes Libošovice až k hradu Kost, který výjimečně není na kopci, takže k němu musíme sjet.

Kamenná kapela

Od hradu Kost pak pokračujeme přes Žehrov na Kacanovy, odkud nás čeká poslední větší stoupání dnešního dne na Vyskeř. Až na samý vrchol ke kapli svaté Anny se ale v letním parnu nikomu nechce, takže dáváme přednost občerstvení v místní restauraci.

Po zaslouženém odpočinku pokračujeme směrem na Hrubou Skálu, když si ještě dáváme, jako poctu našim děčínským kamarádům, odbočku do Děčína. Ne tedy města na severu Čech, ale malé osady stejného jména. Pak už nás čeká jen sjezd na Hrubou Skálu a malý kopeček do Radvánovic k "našemu" penzionu. Jako včera to bylo zhruba 65 km, ale stoupání jen asi 1 200 metrů.

Trosky, Pařez, Jičín

Poslední etapa nás nejprve zavádí opět pod Trosky, kam jedeme tentokrát přes Rokytnici a Borek. Z Troskovic sjíždíme přes Újezd pod Troskami do Mladějova, kde si dáváme brzký oběd a pokračujeme přes Zámostí až ke zřícenině skalního hradu Pařez. Odtud nás čeká krátké, ale kruté stoupání do Pařezské Lhoty a pak už se kolem Prachovských skal dostáváme do Rumcajsova města Jičína.

Pekařova brána

Po průjezdu městem se ještě zastavujeme ve Valdicích u věznice, kterou si někteří z nás objíždějí, snad pro případ, že by se neplánovaně dostali dovnitř. Pak už ale začínáme stoupat přes Újezdec až k hospodě Klepanda, kde na nás čeká zasloužený odpočinek a něco k jídlu a pití. Poklábosíme i s dalšími cyklisty a poté už pokračujeme přes Ploužnici na Chlum.

Někteří si dávají odbočku k rozhledně na vrchu Tábor, ale pak už všichni společně sjíždíme do Lomnice nad Popelkou a přes Rváčov, Dráčov a Veselou dojíždíme do Rovenska pod Troskami.

Hrad Kost

Rovensko je ale rozkopané kompletní rekonstrukcí vozovky, takže se jen s obtížemi dostáváme ke známé zvonici u kostela svatého Václava. Ta je dřevěná a skrývá světovou zajímavost: tři takzvané rebelantské zvony, obrácené srdci vzhůru, které se do pohybu uvádějí šlapáním. Zvonice je ale již zavřená, takže se musíme spokojit jen s popisem na zvonici a vnějším pohledem. Na závěr na nás čeká už jen stoupání do Štěpánovic a sjezd do Radvánovic. I dnes to bylo kolem 65 km s převýšením zhruba 1 300 m.

Tím pro nás poznávání tohoto krásného koutu Čech tentokrát skončilo, ale možností je nepřeberné množství, naše trasy mohou posloužit jen jako nezávazná inspirace. Cyklistika se dá samozřejmě kombinovat i s pěší turistikou, i ubytovacích kapacit je v oblasti dost. Návštěva Českého ráje a jeho okolí rozhodně stojí za to!

+ Na kole z Rožnova do Rožnova cestou dalekých výhledů
+ Beskydy na kole, kolem tří přehrad
+ Beskydy Moravskoslezské, horské chaty a ubytování v Beskydech
+ Na kole kolem České republiky, cyklovýprava za pár korun
+ Na kole na nejvyšší vrchol Drahanské vrchoviny
+ Od východu do západu aneb Praděd - Lysá hora
+ Praděd na kole, tip na výlet
+ Dlouhé Stráně na kole
+ Vážsko – Hornokysucká stezka
+ Přes Úvalno a Cvilín do Hynčic a na chatu Valštejn

Hory Toulání s kolem kolem českých řek, tip na zajímavý cyklovýlet
Hory Noc na Medvědí hoře, túra z Koutů nad Desnou na Dlouhé stráně v Jeseníkách
Hory Malá Pec, Velká Pec a Orlie skaly: Turistické cíle v Malých Karpatech
Hory Dúpna diera a Rumpálový závrt: Výprava za krasovými jevy na jižním úpatí masivu hory Baske v Strážovkách
Bardejov Jeseníky, ubytování Furkotka Domica Helfenburk Chata Magurka Slaměnka Branisko Hluboká Macocha Brekov Bjelašnica Svaté pole Býk Osoblažsko Ortler Tribeč Jak vzniká blesk Roháč obecný Měsíc Pohorky Viklany
1. Jeskyně Punkevní jeskyně, Moravský kras a veřejnosti přístupné jeskyně
2. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů
3. Tipy na výlet Dlouhé stráně, přečerpávací vodní elektrárna v CHKO Jeseníky
4. Naše vrcholy Říp, hora s nejasnou minulostí
5. Chaty Zamkovského chata, horská chata ve Vysokých Tatrách v ústí Malé Studené doliny