Hranice s Ukrajinou, celní a pasové formalityHranice s Ukrajinou: Jak cestovat do ukrajinských Karpat? Co mě čeká na hranicích s Ukrajinou?12.5.2012 | Aleš Kučera
Bohužel, za poslední měsíce se Ukrajina jaksi politicky vzdaluje od Evropy, soudě podle slovensko-ukrajinské hranice však daleko více od Slovenska. Přestože by měly kontroly na vnější hranici Schengenu probíhat podle jednotných pravidel a standardů, postup slovenských celníků na vstupu do EU je v porovnání s polskou a maďarskou hranicí nejhorší. Například čekací doba - daná "rychlostí" a předstíranou pečlivostí slovenských celníků poslední měsíce na přechodu Užhorod - Vyšné Nemecké na slovenské straně neklesne pod 4 hodiny, ale běžně se pohybuje okolo šesti hodin. Na přechodu pár kilometrů severněji - Malyj Bereznyj - Ubľa jsou čekací doby přibližně o polovinu kratší, ale především turisty a kolegy z horské služby místní celníci rádi posílají do hliníkové haly na osobní prohlídku a vyndáním všech věcí z batohu a na prohlídku auta na kanálu (přičemž před očima obyvatelé sobraneckého okresu převážejí kdeco a v jakémkoli množství, ale turista, ten je podezřelý číslo jedna!). Čtěte také: Ukrajinské Karpaty - Poloniny, turistický a trekový průvodce Jak jsme asi pochopili při našich četných cestách na Ukrajinu, počet kontrol celníci musí nějak statisticky plnit, a přeci nebudou šacovat sousedy z vesnice. A nepsaným pokynem je snížit propustnost slovenské hranice na minimum tak, aby se nevyplatilo jezdit převážet z Ukrajiny benzín několikrát za den (pak třeba deset aut odbavuje jeden ploužící se nerudný celník). Pohraniční policie Slovenské republiky pracuje svižně a bez problémů. Několik tipů, jak se důstojně dostat z Ukrajiny do EU, bez zbytečného ponižování při osobních prohlídkách na vstupu na Slovensko či bez mnohahodinového čekání na rozpálené celnici ve Vyšném Nemeckém. Pokud jedete vlastním autem, nejrychlejší je vstup na Ukrajinu ze Slovenska (např. z Prahy do Košic je možné dojet autovlakem a na hranici to je okolo sto kilometrů) - na vstupu na Ukrajinu se čeká okolo půl hodiny s odbavením na obou celnicích, kdy se kontrolují pasy a technické průkazy. Slovenští celníci překvapí otázkou na stav kilometrů na tachometru a množství paliva v nádrži. Od loňského roku se již nevyplňují imigrační kartičky na ukrajinské straně. Bohužel, horší je návrat do EU - jak jsme zmínili v začátku článku. Pokud se potřebujete vracet na Slovensko, vyplatí se zajet z Užhorodu 40 km severněji na přechod Malyj Bereznyj - Ubľa (vůbec nejlepší je vracet se v pondělí, to na Ukrajině nejsou trhy a přechod není zaplněn místními). Naopak maďarští kolegové na přechodech poblíž Berehova (přechod Lužanka - Beregsurány) odbavují plynule a profesionálně, ale bez zbytečného zdržování, to platí o polsko-ukrajinském přechodu Chirov - Krośczenko (to samozřejmě nebude platit po dobu konání fotbalového EURA 2012, kdy jsou na hranici zpřísněné kontroly - tzn. v době od 8. června do 1. července 2012). Pro návrat našich turistů z oblasti Boržavy, Krásné je berehovský přechod nejblíže, ti co se vrací s východní části Zakarpatí, můžou zkusit přechod Solotvino - Sighetu Marmatiej, kde jsou rumunští celníci na rozdíl od slovenských kolegů milí a slušní, navíc nabídnou i komunikaci v angličtině - což se nedá říci o vyštěkávajících povelech Slováků (především ne všichni naši polští kolegové jejich příkazům rozuměli). Zobrazit místo Hranice s Ukrajinou, Slovensko na větší mapě V Rumunsku můžete pokračovat dále podél Tisy směr Satu Mare, formální kontrolou na přechodu do Maďarska a dále na Mátészalku a směrem na Nyíregyházu a po dálnici do Čech (nebo přes Tokaj na Slovensko). Pokud však se nechcete zatěžovat řízením auta a chcete cestovat jen s batohem, doporučujeme z Prahy a Olomouce vlak R443 Šírava (určitě ne bez lůžka, které stojí 12 EUR, což je v přepočtu cca 300 Kč a zaručuje vám jistotu bezpečí. Bohužel sedící a dřímající cestující rychlíku Šírava jsou cílem zlodějů, našich nepřizpůsobivých občanů). Rychlík odjíždí z Prahy ve 22.13 hod, z Olomouce 1.01 hodin a v Michalovcích je v 10.01 hodin. Cena jízdenky City Star z Prahy do Michalovců a zpět stojí 69,80 EUR / tzn. jeden směr vyjde na 873 Kč. Z Michalovců odjíždí od železničního nádraží ve 12 hodin červený ukrajinský Ikarus do Užhorodu, tam je okolo 14.30 hodin našeho času (tento spoj není v idosu). Pokud se především při cestě zpět nechcete zdržovat na vstupu do "eurosojuzu" - jak nás nazývají Ukrajinci - využijte pravidelné linky SAD Prešov, autobus Karosa odjíždí z užhorodského autobusového nádraží v 15.50 h našeho času a v Michalovcích je v 17.45 hodin (cena jízdenky stojí 5 EUR plus zavazadla). Jízdenku s místenkou je možné zakoupit v předprodeji na nádraží v Užhorodě. Autobus má na hranici přednostní právo a kontrola cestujících nepřekročí hodinu. Z Michalovců odjíždí rychlík Šírava R442 směrem na Prahu ve 20.03 h, v cíli své cesty je v 7.38 hodin. Diskuse k tomuto článkupřidat názor zobrazit celou diskusi
Na Ukrajinu jazdíme pravidelne raz do roka k svokrovcom už 20 rokov. Úplne súhlasím s Vašim hodnotením colníkov na hraniciach Vyšné Nemecké-Užhorod, chcem dodať LEN JEDEN "malý detail", takéto správanie majú aj k nám Slovákom. Vôbec to nesúvisí s Vašou českou národnosťou. Pri návrate z Ukrajiny ma už pri vjazde do Užhorodu chytajú žalúdočné kŕče a brušné problémy.
Minulý rok som bola ale veľmi príjemne prekvapená, keď sme hranicu prešli za 45 minút. Je fakt, že nám vyložili celé auto - chodíme na 3 týždne, tak si viete predstaviť to množstvo batožiny vrátane manželovho kompletného rybárskeho výstroja, ktoré človek do auta ukladá ako puzzle, aby sa mu tam všetko zmestilo.
Ale aby som doplnila svoje skúsenosti za posledných 20 rokov. Kým sme neboli v Schengene, fungovalo to presne naopak. Naši colníci rýchlo a v pohode aj tam, aj naspäť. Ukrajinskí colníci cestou tam v relatívnej pohode, cestou naspäť úplný horor a pocit absolútnej bezmocnosti. Dnes má moja dcéra 20 rokov a môj muž má už dávno slovenské občianstvo. Keď mala asi 2 - 3 roky, tak po asi 8 hodinovom čakaní, ktoré vyzeralo ešte na také dobré 2 - 3 hodiny som to nezvládla, vzala som malú na ruky a išla som s ńou pešo na slovenskú stranu. Ukrajinskí colníci sa ma snažili zastaviť, tak som sa na nich hystericky vyvrieskala, že keby aj niečo robili a neváľali si tu gule a s pozície moci sa nevyvršovali na ľuďoch, ktorí nechcú nič iné, len kľudne a kultúrnym spôsobom prejsť cez hranicu, aby boli čo najskôr doma, hneď by sa všetkým žilo lepšie. Snažili sa ma zastrašiť, že nemôžem ísť pešo, lebo to je hranica pre autá, tak som im naspäť zavrieskala, že ja som slovenská občianka, mám platný cestovný pas, v ktorom má moje dieťa zapísané a ak chcem, pôjdem cez hranicu aj na kolobežke. Prešla som k našim, s hysterickým plačom som im vysvetlila, že čakáme už dobrých osem hodín, v aute sedí aj moja 70-ročná mama, ktorá cestuje s nami, pre decko už nemám vôbec nič na jedenie a že toto je úplne strašné a celé zle! Posadili ma do auta, išli so mnou na ukrajinskú stranu a keď som im ukázala v tej strašne dlhej rade naše auto, vybavili s ukrajinskými colníkmi, že sme okamžite prešli. Po našom vstupe do Schengenu sa všetko obrátilo presne naopak. Ukrajinskí colníci - žiadny, ani ten najmenší problém, nič ich netrápilo, vybavovali rýchlo a promptne ako nikdy predtým, zato naši sa začali správať tak isto, možno horšie ako pred tým ukrajinskí colníci. Celých 20 rokov tvrdím, že slovensko - ukrajinská hranica je hanbou celej Európy, či už schengenskej alebo ostatnej.
Další související články:+ Ukrajina - počasí, geografie, ambasáda ČR+ Na Hoverlu (2 061 m) nejkratší cestou; Zakarpatská Ukrajina + Černohorská polonina, Ukrajinské Karpaty + Horhany (Gorgany) - výstup na dvojvrchol Syvulja + Ťapeš (1 324 m) aneb koločavská Lysá hora + Potulky poloninou Svidovec + Napříč Krymským pohořím + Krym a Čatyr Dag; Tilak Treking 2005; soutěžní článek č. 1 |
|