Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Zajímavosti | Kalendář | Napsat článek | Reklama | Více… |
Treking.cz
Poslední aktualizace: 4.12.2019 , svátek má
Treking > Cestování > Na Ukrajinu autem, dopravní předpisy a doklady

Na Ukrajinu autem, dopravní předpisy a doklady

Na ukrajinských silnicích - poplatky, dopravní předpisy a dokumenty, Ukrajina autem

18.5.2012 | Otakar Brandos

Dnes se dá na Ukrajinu vcelku spolehlivě a bezpečně cestovat vlastním automobilem. Při přípravě turistického průvodce a během budování sítě turistických značek, jsme takto cestovali mnohokráte a vždy se to obešlo bez závažnějších zádrhelů.

Právo silnějšího…

Zkazky o tom, že vám auto na Ukrajině ukradou a že domů půjdete pěšky jsou pravdivé asi tolik (ovšem nikoliv vyloučené), jako že na Václavském náměstí v Praze vám auto v žádném případě ukrást nemohou…

Dnes již nemusíte kupovat ukrajinské pojištění (strachovku), zelená karta je i tady platným dokladem. Ze "záludností" za zmínku určitě stojí skutečnost, že každé motorové vozidlo musí být vybaveno hasícím přístrojem. Za porušení tohoto nařízení vás může stihnout pokuta… Musím ale dodat, že za řadu cest na Ukrajinu mi tuto součást povinného vybavení automobilu kontrolovali pouze jednou. Jistota je ale jistota.

Čtěte také: Jak cestovat do ukrajinských Karpat? Co mě čeká na hranicích?

Ukrajina je pro motoristy svým způsobem ráj na zemi. Cena bezolovnatého benzínu se dlouhodobě pohybuje kolem ceny 20 až 25 Kč za litr, nafta asi 15 - 20 Kč. Po pádu kurzu hřivny v roce 2009 se cena bezolovnatého benzínu 95 pohybuje okolo 7 až 7,5 hřivny, při kurzu hřivny okolo 2 Kč ale nakonec zaplatíte méně než v minulosti (15 - 20 Kč), dnes asi 10 Hřiven. Uvedenou cenu berte ale s rezervou, neboť její pohyb nelze předpovídat.

V nížinách je čerpacích stanic dostatek, expanduje sem maďarský MOL, který je asi nejdražší sítí, LUKOIL, OMV aj. V horách to je obtížnější a na většině "benzínek" (jeden stojan v plechové boudě) mají jen benzín s oktanovým číslem 76 - palivo pro UAZy, Gazíky a nákladní auta sovětské výroby (pozor na kvalitu).

Kravky na cestě do Siněviru

Placení kartou není běžné, ale ve větších městech (ale i ve zdánlivě zapomenutém Malém Berezném u hraničního přechodu Ubla) to je bez problémů. Tankovat se dá rovněž na předplacenou kartu vždy v příslušné sítí.

Hlavní tahy silnic jsou v překvapivě dobrém stavu, určitě mile překvapí kvalitní silnice z Čopu do Užhorodu a dále vedoucí přes Mukačevo a Svaljavu přes Latorický průsmyk do Lvova. O hlavních spojnicích lze bez nadsázky říci, že jsou místy kvalitnější než u nás, neboť se na nich prakticky nevyskytují u nás tak "oblíbené" hluboké výmoly. Těch si ale naopak užijeme na vedlejších komunikacích či cestách vedoucích do horských oblastí. Tady jsou silnice obvykle v dezolátním stavu, o což se zasloužila především přetížená nákladní auta. Řada cest je tak na hranici sjízdnosti osobním autem, někdy již i zcela nesjízdné.

Doprava na silnicích je poměrně hustá (především ve městech a v jejich blízkosti), rozhodně nevěřte zahraničním průvodcům, jejichž překlady z angličtiny se objevují i na našem knižním trhu a uvádějí, že "provoz na silnicích prakticky neexistuje, potkat tady můžete pouze povozy tažené voly…". To je nesmysl, pohled Američana, který východním zemím naprosto nerozumí. A jak jsem se měl možnost přesvědčit, je takovýto Američan doslova zaskočen, že v naší zemi řídí provoz na křižovatkách světelné semafory…

Tady bych si ovšem dovolil upozornit na jedno nebezpečí. Zejména na vesnicích a v horských oblastech je potřeba dbát zvýšené opatrnosti. Po cestách se totiž může pohybovat (ale i povalovat) domácí dobytek či drůbež. A občas i nějaký ten nemohoucí opilec.

Zvláštní kapitolou na ukrajinských silnicích je ukrajinská dopravní policie DAI (Dorožnaja avtomobilnaja inspekcija). Na internetu i v řadě periodik se lze setkat s neuvěřitelnými historkami o zkorumpovanosti policistů, dnes je ale nutno říci, že po oranžové revoluci a po zákroku bývalého prezidenta Juščenka se situace podstatně zlepšila a prakticky všechna takováta stanoviště byla zrušeno.

Turistický průvodce Ukrajinské Karpaty - Zakarpatská Ukrajina, Poloniny. V první části průvodce naleznete podrobně zpracovánu oblast bývalé Podkarpatské Rusi, dnešní Zakarpatské oblasti Ukrajiny, do druhé části průvodce jsme zařadili hory v oblasti bývalé Haliče a Bukoviny. Průvodce
Vedle velkého množství praktických informací tady «

Poslední kontrolní stanoviště naleznete prakticky jen na hranicích se Zakarpatskou oblastí (Zakarpatská / Ivanofrankovská, Zakarpatská / Lvovská atd.) či v blízkosti hranic s Rumunskem (u Rachova), policisté dnes cizince bezdůvodně prakticky nezastavují. A pokud ano, tak se obvykle chovají velice korektně a slušně; s cizincem, umí-li ukrajinsky či rusky, si i velice rádi popovídají.

Maximální povolená rychlost je na ukrajinských silnicích je 110 km/h, v obci 50 km/h a mimo obec 90 km/h. Svícení není za dne povinné, stejně tak nejsou povinné dětské autosedačky, naopak povinnou součástí vybavení je hasící přístroj (viz výše).

Zároveň, není-li auto vaše (půjčeno z firmy či od kamaráda), se na Ukrajinu nevydávejte bez plné moci k užívaní vozidla (ukrajinsky doručenňa). Tato plná moc musí být ověřeno notářem a musí být přeloženo i do ukrajinského jazyka. Značení na silnicích je poměrně kvalitní, s orientací nejsou žádné problémy. Chce to ovšem umět azbuku…

Pokuty jsou na Ukrajině vcelku mírné. Za překročení rychlosti do 20 km/h zaplatíte asi 40 hřiven, za vyšší rychlost zaplatíte dvojnásobek. Přestože je Ukrajina zemí se zvýšenou spotřebou alkoholu, za volantem je jeho tolerance nulová. Policie má v takovémto případě právo vám odebrat řidičský průkaz a auto může dočasně skončit na policejním parkovišti.

Zmínku si určitě zaslouží i nepsané pravidlo silnějšího, většího či drahého auta. Takovéto auta si na silnicích dokáží vynutit přednost, proto se raději nikdy nepouštějte do závodění s nimi. Mějte na paměti černé statistiky nehod na ukrajinských silnicích. Přestože tady jezdí "jen" asi 10 miliónů registrovaných automobilů, ročně si 45 000 registrovaných těžkých dopravních nehod vyžádá až 7 000 lidských životů! Nehodovost na ukrajinských silnicích je tak skutečně neobyčejně vysoká. Při jedné z návštěv Ukrajiny jsem během jednoho jediného dne byl bohužel svědkem dvou smrtelných autohavárií…

Treking.cz - diskuze
Reklama
Výběr článků
Hory Cyklotoulky s vozíkem, dětmi a nočníkem - po cyklostezce Odra - Nisa k moři na Rujanu
Hory Bouřky. Existuje na horách a v přírodě spolehlivá ochrana před bouřkou?
Hory Poohří a Krušné hory aneb od hradů v Poohří vzhůru na Klínovec
Reklama
Témata našich článků…
Soumrak Radhošť Chata Barborka Soos Koberštejn Charbulák Paprsek Trosky Kaon Kaltenštejn Tesařík obecný Dachstein Házmburk Coulomb Velikonoce Higgsův boson Bouzov Aktuální počasí Ježek Elektron Nesmeky Keprník
Reklama
Populární treky
1. Rumunské hory Vilcan, hory polonin a krásných výhledů
2. Ukrajinské Karpaty Přes Ploskou poloninu a údolím Černé Tisy do Jasině - dva dny sám v horách Zakarpatí
3. Karpattreky Beskydský Karpattrek (5), hřebenovka Kysuckých Beskyd
4. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Západních Tater - Roháčů, nejnáročnější hřebenovka Slovenska
5. České hory Dvoudenní přechod hřebene Krkonoš, hřebenovka nejvyšších českých hor
Reklama
Regiony
Beskydy | Bílé Karpaty | Blatenská pahorkatina | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Děčínská vrchovina | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Džbán | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Ještědsko-kozákovský hřbet | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křemešnická vrchovina | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podbeskydská pahorkatina | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Slezské Beskydy | Smrčiny | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Belianské Tatry | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Myjavská pahorkatina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Ostrôžky | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Beskydy | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Starohorské vrchy | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Východoslovenská rovina | Zemplínské vrchy | Žiar
Služby Horská seznamka Outdoor bazar Ztráty a nálezy Archiv článků Spolupracujeme Počasí Satelitní snímky Fotogalerie Turistická mapa Kalendář turistických akcí Treky České hory Slovenské hory Alpy Karpattreky Rumunské hory Ukrajinské Karpaty Asijské hory Severské země Turistika s dětmi Balkánské a evropské hory Ubytování Horské chaty, české hory Slovenské chaty Penziony, hotely Ubytování online Alpské chaty České kempy Slovenské kempy Chorvatské kempy Kempy, Slovinsko Ukrajina, Rumunské hory Výlety Skalní města a skály Naše vrcholy Rozhledny České hrady Slovenské hrady Jeskyně Vodopády Sedla a doliny Členění Slovenska Geomorfologické členění ČR Výlety Přehled našich pohoří Sopky v ČR Karpaty Alpy Ledovcová jezera Památky a zámky Větrné mlýny Čedičové varhany Viklany Bludné (eratické) balvany Ostatní Cestování, cestopisy Horolezectví Cykloturistika Snow Soutěže Příroda, fauna a flóra Vesmír, astronomie Produkty Testujeme Outdoor vybavení, poradna
TOPlist