Poslední aktualizace: 3.1.2019 , svátek má
Treking > Cestování > S batoletem ve Slovinsku na outdoor dovolené

S batoletem ve Slovinsku na outdoor dovolené

Hory a moře

17.9.2014 | Otto Mertens

Na začátku května jsme vyrazili na první větší výlet s naším 14měsíčním synem. Nechtěli jsme ještě někam letět, ani sedět příliš dlouho v autě a Slovinsko bylo s dojezdem okolo osmi hodin první volbou. Navíc jsme hledali takový cíl, kde je možné spojit pobyt v horách s krátkou regenerací u moře a kde je možné očekávat alespoň trochu dobré počasí.

Izola

Po načtení několika základních informací jsme se rozhodli pro oblast u Bohinjského jezera v Triglavském národním parku a potom podle nálady někde na slovinském pobřeží.

Cesta přes rakouské dálnice, které se proplétají mezi okolními štíty, je sama o sobě pěkným zážitkem. Přejezd do Slovinska vede osmikilometrovým tunelem pod pohořím Karavanky a během chvíle se již sjíždí do Bledu a ke stejnojmennému jezeru, nad nímž se tyčí středověký hrad.

Čtěte také: Výstup na Triglav aneb vzhůru do oblak

I před sezónou kolem jezera proudí davy turistů, kteří ale vypadají na to, že se dále do hor nechystají. Atmosférou mi to zde připomíná Štrbské pleso a okolní hotely nesou honosné názvy jako Astoria, Golf, Jadran či Krim. Od Bledského jezera je to jen slabá půlhodinka k Bohinjskému jezeru, ale ten rozdíl je patrný na první pohled.

Mostnica Vodopád Savica

Jezero je sevřené z obou stran vysokou hradbou skalních stěn se zasněženými vrcholy, vesničky v jeho okolí mají původní podhorský charakter, mezi nimi se rozkládají sytě zelené pastviny a panuje zde příjemně ospalá atmosféra. Samotné jezero je ledovcovo-tektonického původu, na délku měří přibližně 4 kilometry a je největším slovinským jezerem.

Okolí Bohinjského jezera

Sehnat ubytování mimo sezónu až na místě není vůbec žádný problém. Vypadá to totiž tak, že polovina místních rodin si pronájmem patra či pokoje pravidelně přivydělává. Našli jsme si apartmá ve Staré Fužině, ze které je to k jezeru přibližně 15 minut pěšky a je taky ideálním místem pro výšlapy do okolí.

Bohinjské jezero Triglav

Půldenních lehkých procházek pro rodiče s dětmi je tu nespočet - namátkou vybírám túru kaňonem říčky Mostnica, výšlap podél severního okraje jezera k vodopádu Savica nebo výjezd lanovkou pod vrchol Vogel a sestup pěšky dolů. Během našeho pobytu jsme potkali pouze několik dalších turistů, ale něco mi říká, že v sezóně zde dole bude až příliš živo. Na vyžití s dětmi je možné zajet také do akvaparku, který je ve vedlejší Bohinjské Bystrici.

Vzhledem k tomu, že jsme měli na pár dní hlídání, vyrazili jsme i na celodenní túru od Koči při Savici přes proslulou stěnu Komarča, kde na krátkém úseku zdoláte převýšení 650 metrů. Nad stěnou se lze osvěžit u Černého jezera a potom pozvolným stoupáním pokračovat na vrchol Pršivec. Z něj je možné sestoupit přes Koču na Planini při Jezeru zpět do Staré Fužiny. Stará Fužina je také ideálním východiskem pro několikadenní treky národním parkem.

Výstup na Triglav přes Vodnikov dom zabere přibližně 8 hodin a do doliny Triglavských jezer, ze které je dále možné pokračovat na Triglav z jihozápadní strany, je to 6 hodin. Kromě turistiky si lze v okolí jezera také celkem příjemně zalézt na několika dobře odjištěných sportovních cestách.

Izola

Po pobytu v horách jsme se přesunuli na slovinské pobřeží. Nejprve jsme se zastavili v Portoroži, ale tohle letovisko působilo dost neosobně, takže jsme se vrátili o několik kilometrů na sever do Izoly. Izola je staré rybářské městečko se zachovalým historickým jádrem, úzkými uličkami a měšťanskými domy z doby, kdy bylo celé pobřeží součástí Benátské republiky.

Nad stěnou Komarča Kostel sv. Jana Křtitele

Po přibližně stoleté rakouské nadvládě připadla Izola po první světové válce Italskému království, aby se v 50. letech 20. století stala konečně součástí Jugoslávie. Kromě slovinštiny je tak nejen v Izole, ale i v dalších městečkách na slovinském pobřeží oficiálním jazykem italština a italský vliv je poznat nejen v uvolněnosti a otevřenosti místních obyvatel, ale také v gastronomii. V ní převažují mořské plody, těstoviny, pizza a skvěla káva i zmrzlina.

Pokud jste příznivci nekonečných písečných pláží, tak zde nepochodíte, ale pro krátké Mapa Slovinska lenošení si kousek místa u moře najde každý. Součástí Izoly je také velká marína, která určitě stojí za návštěvu.

Pár desítek kilometrů od pobřeží navíc začíná Slovinský kras, jehož součástí je několik jeskynních komplexů včetně známých Postojanských či Škocjanských jeskyní. To je další z možných zajímavých cílů pro návštěvu s malým dítětem.

Kdo má tedy rád aktivní způsob trávení volného času a batole nechce či nemůže nechávat doma, toho Slovinsko zcela jistě nezklame.

Hory Goethova skalka, nejzápadnější lezecká oblast v České republice
Hory Treking na Slovensku: Ondavská vrchovina, Laborecká vrchovina a Šariš (1)
Hory Čergov, přechod pohoří na východě Slovenska (1)
Velká Javořina Šumava, ubytování Štefánička Petřínská rozhledna Hukvaldy Chata Paprsek Borišov Pieniny Lyžování v Rakousku Praděd Hukvaldy Maroko Pravčická brána Supernovy Sivá brada Les Ecrins Kvarky Cumulonimbus Fačkovské sedlo Kulové hvězdokupy Mačky Ďumbier
1. Bivak v Jeseníkách Vřesová studánka, kaplička a pramen v Jeseníkách
2. Turistická poradna Jak vybrat spacák. I při výběru spacáku do hor platí známé pořekadlo "dvakrát měř, jednou řež"
3. Rumunské Karpaty Maramureš, Suhard, Rodna a Sapinta, Sighet (1) - trek po hřebenech rumunských Karpat