Poslední aktualizace: 27.4.2023 , svátek má

Německo: Orlí hnízdo a Berchtesgaden, památky

Pohoří Watzmann je symbolem Berchtesgadenského kraje, Orlí hnízdo

20.1.2016 | Lumír Kothera

Pohoří Watzmann (2 713 m n. m.) je symbolem Berchtesgadenského kraje. Je to nejjižnější, značně hornatá část Německa. Tvoří uzavřený masív hor, pěkných vyhlídkových vrcholů, procházek v údolích i kolem několika jezer.

Nejvýznamnějším masívem pohoří je hřeben Watzmannu. Podle pověsti pochází jméno celé skupiny vrcholů od mocného krále Watze, který v hněvu nechal zabít pastevce, jeho ženu a děti. Po tomto zločinu prý celá královská rodina zkameněla - odtud Grosse Watzmann, Mutter Watzmann a Watzmann kinder.

Čtěte také: 10 nejatraktivnějších památek v Německu

Městečko Berchtesgaden je významným sportovním a turistickým střediskem, klimatickými lázněmi a především výchozím místem mnoha výletů po okolí. Bylo založeno roku l102 jako převorství augustianského řádu, v roce 1491 se stalo říšským knížectvím. Jeho vládce, zvaný princ - probošt, byl hlavou státu a církve zároveň. Tuto jednotu rozbil až Napoleon počátkem 19. století.

Poté byl Berchtesgaden připojen k Bavorsku a záhy se stal letním sídlem a loveckým revírem bavorské královské rodiny. Letní rezidence králů (bývalý klášter) je dnes hlavní turistickou atrakcí městečka, o jehož dřívějším bohatství svědčí i výstavné měšťanské domy s fasádami bohatě zdobenými freskami a malbami. Za prohlídku stojí také solný důl.

V okolí města se rozkládá stejnojmenný národní park, jehož malebností již bylo nadšeno mnoho turistů. Po přejezdu Lince a Salzburgu se hned za hranicí dostaneme na horskou Rossefeld Hohenring Strasse, která v desetikilometrovém úseku stoupá z výšky 520 metrů do 1 600 metrů.

Z Rossfeldu se nabízí překrásné pohledy zpět směrem k Salzburgu a také na Orlí hnízdo, tedy k cíli naší cesty. Sjedeme prudce k parkovišti Ofner Boden. Odtud se vypravíme pětikilometrovou pěší túrou serpentinami k 1 837 metrů vysokému Kehlsteinu, známému místu mnoha návštěvníků Berchtesgadenska.

Nynější majestátní kamenný dům s betonovými stěnami silnými kolem jednoho metru nechal postavit Martin Bormann a věnoval jej Adolfu Hitlerovi k jeho padesátým narozeninám.

Místo ke stavbě monumentu, stejně jako řada jiných podobných v nedalekém Obersalzbergu, bylo na silný nátlak nacistů a pod hrozbou vězení v koncentračním táboře Dachau v roce 1939 od původních majitelů vykoupeno za symbolickou jednu marku za metr čtvereční. Jeho obyvatelé byli vysídleni.

Pokud se nechceme vydat pěšky, můžeme z dolního parkoviště vyjet výtahem umístěným ve 124 metrů dlouhé, ve skále vytesané šachtě. Během necelé minuty jím také můžete sjet nazpátek k parkovišti. Za ideálních podmínek přehlédneme celou Šumavu.

V dubnu 1945 bylo Orlí hnízdo, mylně považované za pevnost, bombardováno spojeneckými letci. Poškozeno bylo ale jen málo. Ještě v roce 1945 osídlili Platterhof Američané a vybudovali zde rekreační středisko pro příslušníky US army. Objekt nazvali Generál Walhen Hotel (název se udržel dodnes) a vybavili jej lyžařskými vleky, golfovými hřišti… Dnes funguje jako přitažlivá restaurace; pochlubit se může jednou z nejkrásnějších vyhlídek na celou oblast zdejší části Alp.

V současné době, po odchodu amerických okupačních jednotek (v roce 1996), se o sídlo hlásí příslušnice rodiny bývalých majitelů, potomci dalších tehdy vysídlených obyvatel, ale za svůj majetek jej považovala i Bavorská zemská váda.

Turistům zde slouží i jiné dopravní prostředky. Například lanovka k parkovišti na stanici Sonneck. Z jednoho parkoviště jezdí nahoru autobus. Informace k parkování podávají informační tabule nebo je zjistíme v informačním středisku v Berchtesgadenu.

6 km dlouhá příjezdová silnice s pěti tunely, vedoucí k Orlímu hnízdu z dolního Obersalzbergu, je svým způsobem výstavby ojedinělá na světě a je mistrovským dílem předválečných stavitelů. Ti se nijak neobtěžovali se serpentinami a cestu vytyčili povětšinou strmě vzhůru, stoupání činí až 26 procent. Společně s budovou a zdviží byla silnice vybudována za neuvěřitelných 13 měsíců, nicméně Hitler po ní často nejezdil.

Sjedeme do již zmíněného Obersalzbergu. Zde, uprostřed horských velikánů, trávil Hitler a jeho nacistická suita letní dovolenou, zde se rodily plány polních tažení a odtud také vyšel v létě 1939 rozkaz k přepadení Polska, což znamenalo začátek druhé světové války. Adolf Hitler tu v roce 1938 vznesl 15. září britskému premiérovi Chamberlainovi požadavek na odstoupení českého pohraničí Německu. Řada míst připomíná nacistickou minulost, například zde bylo sídlo NSDAP.

Budeme pokračovat zpět do Berchtesgadenu, od něhož asi 5 km leží jezero Königssee (605 m n. m.), které svými 190 metry je nejhlubší v Německu. Má délku 8 km šířku přibližně 2 km. K jeho nejpůsobivějším místům patří vodopád Königsbad, nad nímž se zvedá známá východní stěna Waztmannu s mnoha horolezeckými cestami všech stupňů obtížnosti.

Procházka po břehu jezera směřuje k vyhlídce na siluetu starého poutního kostela sv. Bartoloměje z roku 1134, který svými jasně červenými kopulkami trochu připomínal kostelíky z ruských bylin. Plavba lodí po lesknoucí se hladině jezera bude ještě dlouho patřit k vašim nezapomenutelným zážitkům.

Výběr tras a cílů podle pohoří
Beskydy Bukovské vrchy
Orlické hory Roháče, Z. Tatry
Rychlebské hory Velká Fatra
Šumava Vysoké Tatry
Zábřežská vrchov. Další pohoří…
Hory Toulání s kolem kolem českých řek, tip na zajímavý cyklovýlet
Hory Noc na Medvědí hoře, túra z Koutů nad Desnou na Dlouhé stráně v Jeseníkách
Hory Malá Pec, Velká Pec a Orlie skaly: Turistické cíle v Malých Karpatech
Hory Dúpna diera a Rumpálový závrt: Výprava za krasovými jevy na jižním úpatí masivu hory Baske v Strážovkách
Bardejov Jeseníky, ubytování Furkotka Domica Helfenburk Chata Magurka Slaměnka Branisko Hluboká Macocha Brekov Bjelašnica Svaté pole Býk Osoblažsko Ortler Tribeč Jak vzniká blesk Roháč obecný Měsíc Pohorky Viklany
1. Jeskyně Punkevní jeskyně, Moravský kras a veřejnosti přístupné jeskyně
2. Skály Panská skála, čedičové varhany u Kamenického Šenova
3. Tipy na výlet Dlouhé stráně, přečerpávací vodní elektrárna v CHKO Jeseníky
4. Naše vrcholy Říp, hora s nejasnou minulostí
5. Chaty Zamkovského chata, horská chata ve Vysokých Tatrách v ústí Malé Studené doliny