Poslední aktualizace: 21.7.2023 , svátek má

Magická Mount Falcon se zvedá k nebi v Coloradu

Colorado, krásné tě znám… (1) - Mount Falcon

23.7.2015 | Dorek Čermák

Text písně Colorado od Ondřeje Juříka plně vystihuje stát Colorado… jezer jas, vůni hor, pastviny divokých stád… v nejvýše položeném státě USA. Vždyť jeho hlavní město Denver leží v nadmořské výšce 1 600 m a tato výška dala městu druhé jméno Mile - High City (město jedné míle).

Mount Falcon

K městu patří i vrcholky Skalistých hor (Rocky Mountains), které dotvářejí jeho panoramu. Už při příletu vás upoutá střecha letištní haly, která je složená ze špic připomínající indiánská týpí. Uvnitř vítá cestující indiánská hudba a na stěnách jsou umístěny velkoformátové staré fotky indiánů.

Čtěte také: Mohavská poušť a Údolí smrti, 6 000 kilometrů po americkém Západě

Od Denveru směrem na západ, jihozápad a severozápad je nespočet parků různých kategorií: národní, státní a okresní. Náš dočasný dvouměsíční domov je západně od hlavního města, slabou hodinku jízdy autem. Přímo v horách 2 300 m vysoko a příznačném pojmenování místa "Indian Hill" (Polský hřeben ve Vysokých Tatrách má stejnou nadmořskou výšku 2 300 m).

Na Indian Hill ale rostou obrovské borovice a horské louky jsou posety květinami. Pod okny se nám prohání jelenci ušatí a velcí jeleni Wapiti, kterým v květnu začíná vyrůstat nové paroží. Kam oko dohlédne, samé hory. Desítky kopců s výškou kolem tří tisíc a vše to uzavírají zasněžené vrcholky hor Rocky Mountains se svými čtyřtisícovkami.

Mount Falcon Mount Falcon

Něco málo přes kilometr od našeho "ranče" je okresní park Mount Falcon. Ke každému parku je perfektní silnice a dle velikosti parku i dostatečně velké parkoviště. Nechybí sociální zařízení s odpadkovým košem proti medvědům a schránka s popisem místa a mapkou parku s vyznačenými "trajly" se vzdálenostmi v mílích.

Každý trajl má svoje pojmenování v mapě i na dřevěných tabulkách v terénu. Velmi přehledné. Trajly mohou použít chodci, kolaři i jezdci na koních (je-li pro ně na tabulce symbol). Kůň patří k americké mentalitě. Potkáváme i spousty kolařů i na těch hodně krkolomných a skalnatých terénech. Amerika se "hýbe a sportuje". Mluvím o té západní části.

Mount Falcon začíná ve výšce 2 500 m. Založení amerických parků je postaveno na několika desítkách vizionářů, kteří pochopili vzácnost ryzí krajiny a kouzlo nedotčené přírody. Oblast Mount Falcon v roce 1900 a o výměře 4 000 akrů koupil jistý John Brisben Walker a postavil na jednom z kamenitých vrcholů veliký kamenný dům, ze kterého dnes zůstaly pouze obvodové zdi a komíny od mohutných krbů. Tím ale položil základy pro vytvoření budoucího parku.

Mount Falcon

Ten nabízí tři okruhy, které jsou přístupné i kolařům a jezdcům na koních. "Kastl trail" vede pohodlnou cestou, kde už z dáli jsou vidět ruiny Walkerova domu, které je možné navštívit. Pěšina pokračuje dál do sedla kamenný kopec na kterém je další pozoruhodnost tohoto parku.

Walker přišel na začátku minulého století s myšlenkou vybudovat na tomto skalním vrcholku druhý "White House" letní Bílý dům pro americké presidenty. Základní deska z bílého mramoru byla položena v roce 1911 v té době byl presidentem USA William Howard Taftt 1909 - 1913.

Projekt této stavby měl být financován pomocí sbírky, kdy každé školní dítě by přispělo čtyřmi centy (v těch letech měl daleko větší hodnotu než dnes) byla postavena pouze nízká zídka a zasazen základní kámen, který díky bohu je na svém místě dodnes.Věřím, že být to u nás, tak je na zahradě nějakého "zbohatlíka".

Mount Falcon

I přes to mě napadá myšlenka, zda to nebyl od Mr. Walkera takový dnešní "tunel na získání financí", kdy podnikatelský záměr nevyšel. A také jsem se nedozvěděl, zda nedostal za svůj čin Mr. Walker "amnestii". Tak jako je to zvykem v české kotlině.

Ze sedla, které jsem zmiňoval vede stezka v sestupu směrem k Morisnu. Je to malé a staré městečko, hojně navštěvované pro své původní srubové domy. Svahy lemují spousty kamenů a do daleka svítí horské růže.

S klesajícími metry narůstá teplota a mění se barva kamenů od šedočerných vyvřelin k červeným pískovcům. Severně od stezky ční červené monumenty Red Rocks (koncertní místo, která znají především"rokeři" ). Stezka obchází městečko Morisn a stoupá kolem skal v serpentinách s parádními výhledy na již zmíněný Red Roks a okoní kopce. Prochází divočinou, kde můžete potkat medvěda černého - baribala (Black bear) i pumu americkou (mouitain lion či cougar). Tito dva se vyskytují ve všech parcích Colorada a je na ně při vstupu upozorněno. Ten druhý je pro lidi nebezpečný více jako medvěd.

Stezka se napojuje na původní trasu asi ve své jedné třetině a stoupá zpět ve výstupu nekonečně dlouho.Pohledy do údolí na předhůří a vzdálené mrakodrapy Denveru. V celém parku chybí voda, která se leskne na jezerech hluboko v údolí a proto každý návštěvník si nese svoji dávku na trail sebou. (Stalo se nám v Utahu, že nás dál nechtěla pustit "strážkyně parku" že máme málo vody, ale pustila).

Mount Falcon Mount Falcon

Třetí trasa se jmenuje "Parmalee Trail" a její okruh má 12 km po úzkém chodníku mezi skálami. Je lemována kmeny starých popadaných stromů a výhledy na kopce k jihu. Její profil je "nahoru, dolů, nahoru". To doplňují skalnaté stráně plné kytek i dvou druhů kaktusů.

Při své první návštěvě jsem tu s foťákem naháněl divoké krocany, ale nedohonil. Žije tu i modrý drobný ptáček podobný kanárovi "blů bird" a zelený kolibřík. Samozřejmě, že tu létá sokol. Podle něho je i název parku Falcon. A Mount Falcon je hodně navštěvovaný pro svou dostupnost z Denveru. Často sem zacházíme i my, vždyť to máme "kousek od domu". Nafotil sem tu už "čtvero ročních období" a stále objevuji nové motivy.

Výběr tras a cílů podle pohoří
Beskydy Bukovské vrchy
Orlické hory Roháče, Z. Tatry
Rychlebské hory Velká Fatra
Šumava Vysoké Tatry
Zábřežská vrchov. Další pohoří…
Hory Přechod Krkonoš a Jizerských hor, Králicko-krkonošský sudetský trek
Hory Jaro na Považí, turistika na Považském Inovci a v Strážovských vrších (1)
Hory New Horizons se blíží k Plutu, žně objevů roku 2015 pokračují
Hory Jeřáb, výstup na nejvyšší bod Hanušovické vrchoviny
Černé jezero Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Jeskyně Chata na Šerlichu Rýchorská bouda Stolické vrchy Gýmeš Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Turoldu Bílý trpaslík Vartovka Wildspitze Malé Karpaty Cirrus Hrad Šášov Měsíc Pohorky Hukvaldy
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…