Poslední aktualizace: 21.7.2023 , svátek má
Treking > Cestování > Polská Mazurská jezera a vodácká turistika

Polská Mazurská jezera a vodácká turistika

Vodní turistika u našich severních sousedů - Mazurská jezera

3.11.2016 | Petr Krčmář

Sobota 25. června. Vyrážíme do severního Polska. Abychom zvládli lépe dlouhou cestu, zastavíme v Osvětimi, děti alespoň uvidí něco z historie. Navečer, po prohlídce míříme do Ojcówa, kde je národní park a kde tušíme kemp. Ten jsme nenašli a tak spíme v penziónu. Platíme 30 zlotých za osobu, když to potom srovnáváme s cenou kempů na severu, tak to vyšlo nastejno. Všechny ceny, pokud to bude někoho zajímat, budu uvádět ve zlotých (1 zl / 6,30 našich).

Západ Slunce

Nebudu popisovat ponurou Osvětim, ani N. P. Ojców, který by si zasloužil delší návštěvu. Takže v pondělí ráno pokračujeme přes Varšavu k jezeru Mokré. Tam jsme před 10 lety spali na louce. Dnes je tam kemp - cena 120 (stan, auto a 5 lidí, bez sprchy). Další den jedeme do Krutyně, zajistit si lodě.

Čtěte také: Słowiński Park Narodowy: Krajina vody, větru a písku

Bez problémů zamlouváme dva dvou a jeden singl kajak (35 za kus), je zajímavé, že v Ukta o pár km dál je půjčovali za 50 na den - možná proto, že začala sezóna. Cena lodí je konečná a zahrnuje transport tam i zpět a vesty. Protože je čas, jdeme se podívat na Hitlerovo Vlčí Doupě, ze kterého zbyly ruiny a pro děti pěkné prolézačky. Cestou zpátky stavíme na oběd v Mikolajkách, kde se dají půjčit lodě, kola, nebo zajistit plavbu po jezerech.

Ve středu po ránu, přebíráme lodě a dodávka nás veze do Babieta, kde začneme plavbu. Řeka, spíš kanál, Krutyň propojuje v délce asi 100 km jezera v okolí Mazurského parku a protíná několik rezervací. V Babietě pod mostem skládáme věci do lodí, pak jdeme na hranolky a na pivo a před polednem vyrážíme.

Kanál po dvou kilometrech ústí do jezera Zyzdrój Welki. Je to pět kilometrů dlouhé a úzké jezero, fouká protivítr a tvoří se malé vlny, pro začátek nic příjemného. Projíždíme ho po levém břehu, kolem jsou lesy a občas tábořiště plné karavanů. Přejedeme ho celé a spíme v kempu, před Spychowo.

Ráno balíme stany a pokračujeme přes dvě menší jezera do rezervace Czaplisko Lawny Lasek. Rezervaci tvoří lesy kolem krátkého kanálu a malého jezera Uplik. Nějaký čas plujeme, když se nad námi se rozezní divný skřek. Zastavujeme lodě a po krátkém hledání vidíme na vršku stromu orla, trhajícího kořist. Kupodivu se povede i pár fotek.

Orel

Začíná pršet, tak se schováváme pod mostem. Když to nepřestává, ale ani nezesiluje, pokračujeme na Zgon u jezera Mokré, kde jsme na začátku spali. Kupujeme pozdní snídani, je to potřeba, čeká nás nejdelší, osmikilometrové, jezero. Na jeho konci chceme spát. Plavba je dlouhá a únavná. Uprostřed jezera je obsazené tábořiště, tak pokračujeme dál.

Tábořiště u konce se nám nepodařilo najít, tak to rozbalujeme na konci jezera, na hranici rezervace Krutynia. Je tu mraky komárů, rychle děláme oheň a stavíme stany. Vzápětí přijíždí strážce parku a říká, že musíme pryč, že je tu rezervace. Vysvětluji, že jsme nenašli kemp a že všechno po sobě uklidíme. Mávne jen rukou a zdůrazní, ať pak zalijeme oheň. Čekáme na západ Slunce a jdeme spát.

Je pátek, balíme věci a pytel odpadu, nejen našeho a pokračujeme kanálem přes rezervaci Krutynia. Kanál je úzký, zarostlý rákosem, jezero zase pokryté lekníny a blatouchy, všude kachny, labutě, kormoráni - prostě nádhera. Končí jezero a dál pokračuje kanál. Kanál Krutyň - Nowy Most má délku 20 km.

Hned v Krutyni se prudce zvýší koncentrace lodí, asi jako v sezóně na Vltavě. Spousta lidí nedokáže ani držet směr. Asi po pěti kilometrech slalomu je samota Rosocha, kde velká část lodí, končí - zaplať pánbů. S každou osadou lodě dále ubývají a v Ukta končíme i my. Další den má pršet a tak předčasně vracíme lodě. Ubytujeme se v příjemném kempu a ráno opravdu prší.

Jedeme znovu do Babieta, Jana a děti si tam chtějí objednat jízdu na koních. Pak se jedeme podívat na největší jezero Sniardwy a ještě koupíme víno, abychom přežili večer. Protože koně stojí 30 zlotých na půl hodiny, navrhuji, aby Jana a děti šli na koně a já sjedu zbytek kanálu.

Ráno jede rodinka na koně a já si jdu pronajmout kajak na zbytek cesty. Tentokrát je za 50, ale kdy se sem zase podívám. Z Ukta na Nowy Most a dále na Izonta jede už jen pár lodí. Znovu vidím orly, ale fotit je nestíhám. V osadě Nowy Most si dám pivo a fazole po Polsku - chutnají stejně jako Bretaňské. Pak nasedám a jedu poslední část. Kanál vede rezervací, přes dvě menší jezera. Rákosem zarostlé koryto i průplavy mezi jezery a spousty ptactva. Divočinu umocňují i bouřková mračna za mnou.

Na břehu objevují domky a já přijíždím do Izonta. Tam bych měl končit, ale chybí asi půl kiláku do konečného jezera. Pokračuji a za pár minut vplouvám do zarostlého zálivu jezera Beldany. Za zálivem je vidět volná, vodní plocha a na ní to ve větru klopí jachta. Vracím se zpět do osady, dám si pivko a volám pro odvoz. Do kempu přicházím současně s nadšenou rodinkou, vracející se z koní.

Je pondělí, máme sice ještě pár dní dovolený, ale nemáme program. Balíme a přes křižácký Marlbork jedeme domů. Ve čtyřech dnech plavby, jsme urazili přes 60 km.

Rozloha celků Alpy
Karpaty Přehled pohoří

Proton Kudlanka nábožná Slaměnka Na Turoldu Smraďoch Marcelka Chata Šerlich Bezděz Gluon Litice Lysá hora Retezat Frýdštejn Úplněk Jarní prázdniny Osmitisícovky Loket Planeta Mars Brouci Kuiperův pás Pohorky Říp
1. Plesa Štrbské pleso, nejznámější a druhé největší pleso slovenských Tater
2. Přírodní zajímavosti Velká kotlina, ledovcový kar a nejvýznamnější botanická lokalita v ČR
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR
4. Propasti Hranická propast, nejhlubší propast v ČR
5. Vesmír Světelný rok, nejpoužívanější jednotka vzdálenosti ve vesmíru
6. Horské chaty Téryho chata: Vysoké Tatry, cena a recenze ubytování na Téryho chatě
7. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů