Poslední aktualizace: 15.12.2021 , svátek má

Maroko: Přírodní a kulturní zajímavosti Maroka (2), hory

30.11.2009 | Otakar Brandos

Vysoký Atlas

Vysoký Atlas je nejvyšším horstvem Maroka. Toto pohoří je značně pusté a v letních měsících suché. Treky jsou zde proto vhodné jen v jarních měsících, kdy mají údolí dostatek vody z tajícího sněhu.

Berberka

Většina čtyřtisícovek se nachází v oblasti doliny Mizane, kde nalezneme i nejvyšší vrchol Vysokém Atlasu Jbel Toubkal. Nejvhodnějšími nástupními místy pro treky v Atlase jsou městečko Asni, resp. 17 kilometrů vzdálený Imlil. Nacházejí se jižné od města Marrákeš, kde vede kvalitní asfaltová cesta (směrem do sedla Tizi n´Test).

Z Asni do Imlilu vede již jen špatná sypaná a podemletá komunikace, která je často během jarních tání nesjízdná. Asni je považováno za jakési Chamoni Maroka. Je tady (+ v Imlilu) množství profesionálních horských vůdců. Zázemí tady poskytoval luxusní hotel Toubkal s krásným bazénem. Bohužel v loňském roce byl hotel uzavřen po nějakých incidentech. Je otázkou, kdy bude opět v provozu. Cena zde činila 205 DH za osobu a noc. Kousek dále kemp, který však příliš nedoporučuji.

V sobotu se v Asni konají místní trhy které jsou zajímavou směsicí zboží a obyvatel horských oblastí, většinou Berbérů. Na cestu do Imlilu si lze v Asni pronajmout nákladní auto, cena se obvykle pohybuje kolem 20 až 25 DH. V Imlilu si zase můžete na vynáší batohů k chatě Neltner najmout muly. Za mulu zaplatíte 100 DH, přičemž; na ni obvykle nakládají tři batohy. Je až neskutečné, jakou sílu a výdrž má toto nenáročné zvíře. V popisované oblasti je několik horských chat, které poskytují jakés takés pohodlí. Jsou to:

Chata nadmořská výška chaty počet lůžek cena ubytování
Azib Tamsoult Refuge 1 740 m 38 22 DH
Toubkal Hut (Refuge Neltner) 3 207 m 35 22 DH
Tazagftart Refuge (Ref.de Lépiney) 3 000 m 22 22 DH
Refuge de Tacheddirt 2 314 m 23 22 DH
Refuge de Oukaimeden 2 600 m 80 22 *

*(pouze pro členy CAP). Ceny jsou uvedeny v dirhamech.

Vysoký Atlas na jaře

V oblasti je možno vystoupit na několik vrcholů bez větších technických obtíží. Dále si uvedeme několik treků, které jsou v této oblasti možné.

Jbel Toubkal (4 167 m)

Nejvyšší vrchol Maroka a 14. nejvyšší vrchol Afriky. Vrchol je dosažitelný bez větších technických obtíží. Doba výstupu od chaty Neltner (3 207 m) činí zhruba tři hodiny, je ovšem silně závislá na fyzické kondici. V jarní měsících mohou ke slovu přijít mačky (stoupací železa), neboť tu může být sníh. Ten se ve Vysokém Atlase udrží až 180 dní v roce.

Čtěte také: Výstup na Jbel Toubkal, nejvyšší horu Maroka

Vrchol Toubkalu je plochý s dostatkem místa a je vyznačen asi tři metry vysokou kovovou pyramidou.

Westgipfel (4 090 m)

Západní vrchol, který leží v blízkosti Toubkalu. Výstupová cesta je prakticky stejná jako na Toubkal, jen nebudeme pokračovat v sedle vlevo, ale vpravo. Pokračujeme pod skalnatým hřebínkem v suti, ve vrcholové části vystoupíme přímo na hřebínek, kde musíme, překonat několika méně obtížných skalek. Vrcholová plošinka je malá, mnoho místa k sezení tady nenaleznete. Z vrcholu se otevírají pěkné pohledy dále k jihu a na vrchol Toubkalu. Výstupový čas je stejný jako u Jbel Toubkalu.

Ras (4 083 m)

Další čtyřtisícovka v oblasti doliny Mizane. Východištěm je opět chata Neltner, od které ale pokračujeme dále údolím až do sedla v závěru údolí. Odsud pokračujeme vpravo po skalnatém hřebeni až na náhorní plošinu, která nás dovede na vrchol. Výstup suťoviskem je namáhavý a táhlý, hřebínek je místy exponovaný. V případě zhoršené viditelnosti mohou být při sestupu velké problémy s orientací, proto v případě, že cestu neznáte spolehlivě výstup nedoporučuji!

Zobrazit místo Afrika na větší mapě

Jinak výstup na Ras je mnohem pěknější, než výstup na Toubkal. Přesto je cesta využívána vcelku sporadicky. Doba výstupu od chaty Neltner činí zhruba tři hodiny.

Timesguida (4 090 m)

Výstup je stejný jako na Ras. Z vrcholu předchozího kopce pokračujeme do plochého sedla zhruba jižním směrem. Ze sedla mírným stoupáním až na velice plochý vrchol Timesguidy, náhorní pláň má v průměru asi čtvrt kilometru. To ztěžuje rozhledy do bližšího okolí, do dálky jsou bez omezení. Z vrcholu Rasu asi 20 až 30 minut.

Treky

V popisované oblasti Vysokého Atlasu lze uskutečnit několik zajímavých treků, všechny jsou na několik dní a vyžadují nejen dobrou fyzickou kondici, ale i kvalitní výstroj. Treky nedoporučuji podnikat v letních měsících, pouze v jarních (vhodnější období) nebo podzimních měsících.

Typická krajina Antiatlasu

První okruh vede z Imlilu kolem chaty Neltner do sedla Tizi n'0uanoumss. Ze sedla vede strmý sestup k jezeru Ifni, které má přes půl kilometru a svým tvarem trochu připomíná fazoli. Na okraji jezera jsou vhodná místa pro táboření. Od jezera pokračujeme do osady Amsouzerte po vcelku kvalitní cestě. V této osadě odbočíme a pokračujeme přes osadu Tagadirt do sedla Tizi n´Terhaline.

Následuje sestup do osady Azib Tifni a výstup do sedla Tizi n´Tifourhate, osadu Azub Likemt a sedlo Tizi Likemt přicházíme do osady Tacheddirt a na stejnojmennou chatu, odkud je to již jen "kousek" nazpět do Imlilu.

Druhým oblíbeným okruhem v této oblasti je trek ve směru Imlil - chata Neltner, sedlo Tizi Melloul, chata Lépiney, chata Azib Tamsoult, sedlo Tizi Mzik a Imlil.

Vysoký Atlas v okolí sedla Tizi n´Test

Další vyhledávaný okruh vede z Imlilu do Oukaimedenu, kde se nachází největší lyžařské středisko Vysokého Atlasu s několika sjezdovkami a vleky. V okolí je také hotel, restaurace a dříve uvedená chata CAR Návrat nesměřuje do Imlilu, ale do Asni.